16 schepen = 1 miljard auto's

Bij vervuilend vervoer denkt iedereen meteen aan vliegtuigen. Maar de mondiale scheepvaart blijkt verantwoordelijk voor bijna twee keer zoveel CO2-uitstoot als de luchtvaartindustrie. Even wat feiten: een groot schip verbruikt per dag 100.000 liter motorolie.


  • Door

    Hansje Huson

    12 december 2010

Er varen 10.000 van dat soort schepen rond.

"De 16 grootste schepen zorgen voor net zoveel CO2-uitstoot als alle auto’s ter wereld bij elkaar", vertelt Jorne Langelaan van het Nederlandse Fairtransport. Terwijl een milieuvriendelijk alternatief voor handen ligt: zeilen.

Voor 1870 waren er eigenlijk alleen maar zeilschepen. Windenergie op schepen is een van de meest efficiënte alternatieven voor brandstof. Zeilschepen zijn niet echt langzamer. Met goede wind zijn ze zelfs sneller. En wat betreft hybride schepen: prijs en snelheid zijn gelijk aan conventionele schepen, en ze zijn beter voor het milieu.

Met het moderne zeilschip Tres Hombres en de hybride Ecoliner toont Fair Transport aan dat gemotoriseerde vrachtschepen vervangen kunnen worden door hybride zeilboten. Daarom roept Langelaan op tot een transportrevolutie. Scheepstransporteurs komen echter nog niet in beweging.

Richard Branson, die alle winst van zijn luchtvaartmaatschappij Virgin Airlines investeert in energie-efficiency en alternatieve brandstoffen, geeft de scheepvaartindustrie een nudge. Tijdens de klimaatconferentie in Cancun lanceerde Branson een website met informatie over vuile en schone zeeschepen. Met deze website wil hij de industrie dwingen tot meer discipline.

Meer over de zeevaart en Branson's initiatief in het NRC Handelsblad.

Schreeuw het van de daken!


Reacties 5

Supernudger 13 december 2010

Huidige praktijk: als een energieleverancier de biomassa per (niet-zeil-) schip uit Indonesië laat komen is er dan nog sprake van groene energie?

Supernudger 17 december 2010

De grote schepen vervoeren natuurlijk ook veel meer dus het moet wel gerelativeerd worden.

Janet Middel 21 december 2010

Blijft staan dat het vele malen sneller en effectiever is om ook groene pijlen op de scheepvaart te richten dan om alleen de automobilisten aan te spreken.

Supernudger 25 juni 2012

Het is duidelijk dat jij geen enkele koek hebt gegeten van hoe het werkt in de Maritieme wereld. Erg jammer, want hiermee zet je veel mensen op het verkeerde been.

Hansje Huson 25 juni 2012

Hallo Benjamin, kun je je opmerking wat nader toelichten? We horen graag hoe het dan echt zit.