Vroeg uit de veren bij Rondeel

Na de eerste Nacht van de Duurzaamheid in Amsterdam presteerde Nudge het om op de daaropvolgende Dag van de Duurzaamheid het vroegste ochtendprogramma van de dag te organiseren.


  • Door

    Rupert Parker Brady

    15 november 2011

Om 8.00 ’s ochtends druppelden de eerste deelnemers van het Nudge Business Netwerk binnen voor een stevig ontbijt met broodjes en kakelverse eieren uit de Rondeel van kippenboerderij De Berkhoeve van ondernemers Paul en Els van den Berk, gelegen onder de rook van Eindhoven in Wintelre.

Speciale bezoekerstunnel

Onderdeel van het Rondeel-concept is dat bezoekers altijd welkom zijn en een kijkje kunnen nemen bij de kippen. Met een speciale bezoekerstunnel kunnen bezoekers zelfs op ooghoogte tussen de scharrelende kippen kijken. Een uur later werd het programma afgetrapt met een welkom door Ruud Zanders, sinds de oprichting in 2008 directeur van Rondeel BV, onderdeel van de multinational Vencomatic.

Ruud vertelde dat er maar liefst 30.000 kippen rondlopen op deze Rondeel. Dat lijkt veel, maar is in het grote geheel een druppel als je bedenkt dat van de 30 miljoen kippen die rondscharrelen in Nederland we van 10 miljoen de eieren consumeren. Een bruine Rondeel-kip heeft een fijn leven: haar snavel wordt niet gekort en ze wordt gemiddeld 14 maanden oud. Wel is het zo dat ze net als alle andere ‘legkippen’ als soepkip eindigt in Afrika. Maar Ruud praat met Albert Heijn om te zien of zijn kippetjes niet als kipburger in het koelvak terecht kunnen komen. Die verdienen namelijk ook 3 sterren volgens het Beter Leven Kenmerk van de Dierenbescherming. Een deelnemer suggereerde om er kipnuggets van te maken die luisteren naar de welluidende naam ‘KipNudges’.

Beste keus

De kippen leggen eieren die formeel niet het predikaat biologisch mee krijgen. Maar omdat de Rondeel zoveel mogelijk is afgestemd op het natuurlijke gedrag, worden ze door de Dierenbescherming als beste keus beschouwd. Ook Stichting Wakker Dier is om. De Dierenbescherming heeft onderzocht dat Rondeel op alle punten net zo goed scoort als de biologische pluimveehouderij en op sommige punten zelfs beter. Natuur & Milieu erkent dit en zegt ook dat het Rondeelconcept beter is voor het milieu en dier dan de biologische variant.

Milieukeur-certificaat

Rondeel is al met al het eerste productiesysteem dat met het Milieukeur is gecertificeerd. De Berkhoeve is de tweede kippenboerderij volgens dit concept, en er volgen naar verwachting in 2012 nog drie. De eerste buitenlandse supermarkt heeft Nederlandse Rondeel eieren in de schappen liggen. Het gaat hier om de Duitse supermarktketen Kaiser’s Tengelmann.

25% puur & eerlijk eieren

Vanaf juni 2010 zijn de Rondeel-eieren te vinden in het schap bij Albert Heijn. Ze zijn te herkennen aan het ronde doosje gemaakt van gerecycled kokos en het huismerklabel Puur & Eerlijk. Sanne Zwinkels, brandmanager Puur & Eerlijk, wist te vertellen dat van alle eieren in het schap bij Albert Heijn 25 procent onder het label Puur & Eerlijk wordt verkocht. Dat is veel als je bedenkt dat de grootgrutter in biologische eieren landelijk gezien een marktaandeel heeft van tien procent.

Nieuwe producten

Sanne vertelde ook dat 2,5 jaar na de succesvolle marktintroductie van Puur & Eerlijk bij alle AH-vestigingen er nu in 450 artikelen onderverdeeld in vijf categorieën onder het label in de winkels liggen met een penetratie van 70 procent. De drie grootste categorieën zijn theelichtjes, jus, zuivel, eieren en aardappelen, groenten en fruit. De nieuwste producten zijn biologische dierenvoeding voor hond en kat, fairtrade wattenschijfjes, ecologisch printpapier en duurzaam gevangen mosselen. Ze wist te vertellen dat Albert Heijn in het vleesschap bewust scharrelkip heeft ingevoerd, al draagt het maar twee sterren van het Beter Leven Kenmerk. ‘We hebben hiermee een nieuwe groep consumenten verleid om mee te doen aan duurzaam consumptiegedrag. Het is de meest succesvolle introductie onder het Puur & Eerlijk label. Ook fairtrade bloemen en biologische pizza zijn een hit.’

15% omzetgroei biologisch

Vooral twee persoonshuishoudens en gezinnen met een hoger inkomen spenderen meer aan AH Puur & Eerlijk. Deze groep is oververtegenwoordigd bij Albert.nl waar het volledige Puur & Eerlijk assortiment is te verkrijgen. Online klanten besteden 60 procent meer aan deze verantwoorde producten. Zo worden er jaarlijks een kwart miljoen pakken halvolle biologische melk bezorgd. De omzetgroei van het label in 2011 bedraagt 15 procent en het biologische omzetaandeel van Albert Heijn in Nederland is 2,5 procent. Het best verkopende product is biologische halfvolle melk, gevolgd door biologische eieren, biologische yoghurt. In de top-10 staan verder biologische bananen, haring, rundergehakt en scharrelkip.

Duurzame productie

Sanne gaf aan dat Albert Heijn de ambitie heeft om er voor te zorgen dat in 2015 alle producten onder het eigen merk duurzaam worden geproduceerd. Onder duurzaam verstaat de supermarktketen het minimaliseren van de milieu-impact, het verbeteren van sociale omstandigheden en impact op dierenwelzijn. ‘Onze uitdaging is een koploper te blijven op het gebied van duurzaamheid. We willen een verantwoorde keuze zo makkelijk mogen maken voor de klant. Daarom groeien we in 2012 naar 500 producten en is Puur & Eerlijk overal verkrijgbaar (ook bij AH To Go, RPB).’

Meer duurzame tips

Ze sloot haar verhaal af met een verjaardagscadeau voor Nudge: ‘Ik heb een leuk nieuwtje. We hebben goede ervaringen met de milieutip van Nudge op de Rondeel eieren, waarop staat dat je het gas al na 2 minuten kunt uitzetten. Albert Heijn heeft de intentie om meer duurzame tips op AH puur& eerlijk verpakkingen op te nemen. Door allemaal een klein steentje bij te dragen kunnen we samen een groot verschil maken.’

De volgende masterclass van het Nudge Business Netwerk vindt plaats in het eerste kwartaal van 2012. Meer informatie volgt snel.

Vriend van Nudge 

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0