Vrienden onder elkaar bij Arcadis

Op 15 november vond in Amersfoort de eerste bijeenkomst van de Vrienden van Nudge plaats. Gastheer was ARCADIS, de eerste vriend van Nudge.


  • Door

    Team Nudge

    25 november 2012

ARCADIS levert design-, advies- en ingenieursdiensten aan bedrijven in binnen-en buitenland.

Erik Peekel heet iedereen welkom met “Welkom vrienden, Vrienden van Nudge”. Hij leidt de avond, als vriendendienst van Aaaaha! the Actor Factory. Jan van Better, founder van Nudge, vertelt hoe zich binnen een paar weken 52 Vrienden van Nudge hebben gemeld. “En maar liefst 40 Vrienden zijn vandaag aanwezig.” Onder een oer-Hollandse maaltijd met zuurkool en stamppot werd er goed genetwerkt en als ‘vrienden onder elkaar’ dilemma’s uitgewisseld.

Gastvrouw Lidewij de Haas, (Directeur Divisie Milieu & Ruimte van ARCADIS) vertelt heel persoonlijk voor welke uitdaging ARCADIS staat. “Commercie was thuis geen sexy woord, maar wat mij betreft gaat het juist nu om de combinatie van duurzaamheid en commercie. Een bijdrage leveren aan de maatschappij is een kerncompetentie binnen ARCADIS. Maar hoe krijgen wij onze opdrachtgever mee?” Die opdrachtgever kiest vaak toch voor de goedkoopste en vaak minder duurzame optie.

Niels van Geenhuizen (Programmamanager Duurzaamheid ARCADIS) vraagt de vrienden om mee te denken met dit duurzame dilemma: “Onze klanten vragen niet om duurzaamheid, hoe zorgen we er voor dat zij wel voor een duurzame oplossing kiezen? Waarom kiest een provincie bijvoorbeeld niet voor een weg die ’s zomers warmte opslaat om daarmee het asfalt in de winter te verwarmen?"

Tijd voor actie! Iedereen gaat 7 minuten aan de slag met dit dilemma, in gesprek met iemand die ze nog niet kennen. Niels van Geenhuizen (Programmamanager Duurzaamheid): “Hier kwamen een aantal zeer nuttige tips uit naar boven die we nu aan het verkennen zijn. Zo is er gesproken of de duurzame meerwaarde wel betaald moet worden door de klant of dat we die op een andere manier weten te financieren.”

Peter de Ruijter, vrijwilliger bij Nudge: “Maak de waarde voor de gebruiker inzichtelijk, wat is het voordeel van een duurzame oplossing? Zoals indirecte veiligheid of minder files.” Misschien moeten duurzame investeringen wel via een andere weg worden gefinancierd, zelf investeren in de weg, zo koop je een stukje weg in plaats van aandelen.

“De dilemma’s als onderneming zijn niet afhankelijk van grootte en branche", sluit Maarten de Leng, commercieel directeur van Nudge, de avond af. "Overheid, groot bedrijf of ZZP’er - we lopen allemaal tegen diezelfde uitdagingen aan.” Hij bedankt de sprekers met een iNudge product van Tuyu, ook als vriendendienst! De aanwezige Vrienden en nudgers waren enthousiast over de avond. Peter de Ruijter: “De sfeer was heel open, iedereen dacht mee en was actiegericht. Ik heb veel mooie gesprekken gevoerd!” Vriend Petrick de Koning schreef na afloop een blog, "That's what friends are for." 

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0