Praktijktest: veiliger en zuiniger rijden met Prodrivelearning

Een paar maanden geleden zochten we drie nudgers die hun rijdgedrag onder de loep wilden nemen met de interactieve online training van Prodrivelearning.


  • Door

    Team Nudge

    28 november 2012

Inmiddels hebben Bas, Henk en San twee van de zes modules doorlopen. Een goed moment om ze eens te vragen naar hun ervaringen. Joris Smulders, een van de initiatiefnemers van Prodrivelearning.com geeft terugkoppeling op hun vragen.

"Wel grappig om te merken dat je toch na één cursusmodule al wel anders in de auto zit", vertelt San. "Prodrive learning focust op twee aspecten: veilig rijden en energiezuinig rijden. In 6 modules, 1 per maand, van ongeveer 25 minuten per module, krijg je allerlei tips, wetenswaardigheden en trucs voor je kiezen. De cursus is online, en filmpjes, oefeningen en informatie wisselen elkaar in vlot tempo af.

De informatie is niet allemaal nieuw: als nudger let ik natuurlijk al wel op ' zuinig rijden'. Van alles gelezen over het nieuwe rijden, dus veel van module 1 is al wel bekend, maar toch: ergens over lezen of ergens zo'n interactieve les over volgen is toch anders. Op een of andere manier komt de informatie nog duidelijker aan en merk ik dat het mijn rijden beïnvloedt. Bij een laag toerental doorschakelen, goed anticiperen en afstand houden om te kunnen anticiperen, gebruik maken van 'uitrollen' (met koppeling los) en voor de rotonde als het even kan doorrijden en niet stoppen. Vooral dat laatste zorgt ervoor dat ik regelmatig kreten slaak in de auto: He, jammer, net niet gelukt! Het wordt een soort sport om het geleerde toe te passen.

Er zijn ook tips, waar ik wel veel aan denk, maar tot mijn schande van moet bekennen dat ik ze nog niet toepas. Je tas niet naast je neerzetten, maar in de kofferbak doen. Veel veiliger, maar mijn C1'tje heeft maar zo'n kleine kofferbak, en die zit al vol met allerlei dozen met readers en materialen die ik nodig heb voor mijn werk. Die staan, moet ik bekennen, ook op de achterbank. Wetend dat dit onveilig is, en er nog niks aan of mee doen, zorgt bij mij in ieder geval wel voor een knagend gevoel. En als dat maar lang genoeg duurt, zal ook in dit hardnekkige en gemakzuchtige gedrag nog wel wat veranderen het komende half jaar, denk ik.."

"Allereerst moest ik erg wennen aan de nieuwe stand van de bestuurdersstoel", verzucht Bas. "Ik heb het gevoel dat ik met mijn neus tegen de voorruit aanzat. Inmiddels weet ik niet beter en het is een stuk veiliger. Alleen de handen op kwart voor drie op het stuur, daar houd ik mij niet aan. Dat rijdt te geforceerd en te vermoeiend."

Hij heeft een vraag over het opschakelen naar een hogere versnelling: "In module 1 werd geadviseerd om te schakelen bij 2500 toeren. Mijn boordcomputer geeft echter aan te schakelen bij circa 1600 toeren. Dit doe ik momenteel. Als ik schakel bij 2500 toeren dan loeit de motor wel heel erg. Wat is wijsheid?"

Het antwoord van Joris: "Als je op benzine rijdt, is het maximale toerental voordat je moet schakelen 2500 toeren. Bij een diesel is dit 2000 toeren. Let op, dit is slechts een richtlijn. Als je bijvoorbeeld met een turbo aangedreven motor rijdt, dan kun je vaak al eerder schakelen. Je voelt het vaak ook aan de duw in je rug, dat is feitelijk het moment dat je maximaal koppel hebt, dan kan je het beste opschakelen. Als jouw auto een schakelindicator heeft kun je die natuurlijk prima volgen, de fabrikant heeft het zo bedoeld."

En Bas heeft nog een dilemma over uitrollen voor een stoplicht. "Er wordt geadviseerd om in de hoogst mogelijke versnelling uit te rollen. Maar als ik uitrol in zijn "vrij" dan is de uitrolafstand veel en veel langer. Dit deed ik tot nu toe altijd. Kan jij mij aangeven of dit een nog beter idee is en zo nee, waarom niet?"

"Dit is geen beter idee", antwoordt Joris. "In de vrij gaat de motor volgens de stationair loop werken. Hij blijft dan brandstof toevoeren om de motor niet te laten afslaan. Stationair verbruikt een motor ongeveer een liter per uur. Uitrollen in de versnelling is het beste advies, en wel in de hoogst mogelijke versnelling. Je kunt dan steeds een versnelling verder terugzakken ( bij ongeveer 900 toeren). Als je uitrolt in de versnelling verbruikt de auto 0.0 brandstof. Dat zijn dus gratis meters!"

En ook Henk ging met Prodrivelearning aan de slag: "Concreet heb ik mijn weggedrag nog niet aangepast om zuiniger te kunnen rijden. De tips, die gegeven werden, pas ik al enige tijd toe. Na de eerste module ben ik vooral meer gaan letten op een aantal veiligheidsaspecten. Leg ik mijn laptop op de achterbank? Hoe stel ik mijn stoel goed in? (Waar laat ik mijn gsm?)

In de tweede module was het item over de remafstand voor mij het belangrijkste. Ik weet wel dat de snelheid de remafstand beïnvloed. Met name de slogan 'verdubbeling van de snelheid betekent een verviervoudiging van de remafstand' is bij mij blijven hangen. En ook het afstand houden bij hogere snelheden in combinatie met de remafstand is voor mij een belangrijk aandachtspunt. De stand van de banden bij het links afslaan was mij bekend. Ik ga er el weer bewust op letten. De stand van de banden bij een spoorwegovergang was nieuw voor mij."

Henk geeft aan dat hij het soms lasting vindt om bij de interactieve filmpjes het gevoel met de praktijk te krijgen. Het filmpje geeft dan te weinig overzicht om goed op de situatie te kunnen anticiperen. En ook mist Henk een knop om een stap terug te gaan in de module. Maar, zegt hij, "Ik kijk uit naar de volgende module!"

Hoe zit het nu met die stand van de banden? Wil je alvast een idee krijgen van de adviezen en tips in de modules? Kijk dan ook eens op de blog van Mark van Prodrivelearning

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0