Reclamedrukwerk: 'nee-nee' als standaardoptie?

"Per jaar ontvang je standaard 32 kilo aan reclamedrukwerk in je brievenbus. Waarom draaien we deze standaard niet om?" schrijft omgevingspsycholoog Joren van Dijk.


  • Door

    Team Nudge

    16 januari 2013

"‘Geen reclame’ als standaard, waarbij je actie moet ondernemen als je dit wel graag wilt. Daarmee nudge je mensen naar minder oud papier en voorkom je een systeem waarbij mensen oud papier aan het verslepen zijn."

Je moet je actief afmelden en daar gaat het mis. Want het gros van de mensen doet liever niets. Zo zit ons brein nu eenmaal in elkaar. Dus is het voor het eindresultaat van groot belang wat de uitgangssituatie is - de ‘default optie’: staat deze standaard aan of uit. Ongeacht hoe de default optie er uitziet, het overgrote deel van de mensen blijft bij de ‘default’. Dit is in veel gevallen niet omdat ze vooraf het graag zo wilden, maar omdat niks doen nou eenmaal de gemakkelijkste optie is.

Menig onderzoek heeft al aangetoond dat ‘de voorkeur’ van mensen wordt gecreëerd door wat ze doen. Concreter: het is goed mogelijk dat ongeacht het systeem, mensen er hun voorkeur voor uit spreken. Voor beide systemen kun je namelijk altijd wel een verklaring ‘verzinnen’. Daar komt nog eens bij dat mensen heel slecht zijn in het voorspellen van hun eigen gedrag. Daarom kun je je afvragen wat onze mening over een verandering als deze waard is.

Als je ervan uitgaat dat de overheid het algemeen belang moet behartigen, is het hun rol daarom om hier een keuze in te maken. Daarom stelt Joren van Dijk voor om dit uitgangspunt toe te passen bij de verspreiding van huis-aan-huis-reclame. "Ik denk dat we per saldo beter uit zijn als we de default optie voor reclame op ‘uit’ zetten (ook als er een eventueel controle systeem moet komen). Op die manier verkleinen we het systeem van het verspreiden en inzamelen van oud papier."

Hij vraagt om reacties. Wat vinden jullie van zijn voorstel? Is het haalbaar? Zijn er al soort gelijke voorstellen gedaan? Zo ja, wat is daarvan de uitkomst? 

Schreeuw het van de daken!


Reacties 4

Supernudger 16 januari 2013

Volgens mij is het veel haalbaarder om alle huishoudens in NL een NEE/JA en NEE/NEE-sticker toe te sturen. Dan hoeft men de sticker alleen nog maar op de brievenbus te plakken en hoeft men geen actie te ondernemen om een sticker te bemachtigen.

Pim Jongste 16 januari 2013

In deze tijd waarbij alle digitaal is, moet het niet zo moeilijk zijn om via deze weg reclame te zien. Sterker nog, je moet je flink inspannen om het niet te zien. Ik denk dus dat het voorstel goed haalbaar is en dat mensen de reclameuitingen kunnen blijven krijgen. Ik ben zelf erg tegen allerlei opgelegde beperkingen en keuzen. Omdat ik denk dat hier een heel ander belang gediend wordt, een gemeenschapsbelang, lijkt het me een bijzonder goed plan.
Met groet,

Barbara Brandt 16 januari 2013

Ik denk dat dit zeker een haalbare optie is en in grote mate bijdraagt aan het onnodig papier produceren, verplaatsen, recyclen etc. De optie van JVL is wel leuk, maar de burger moet dan weer een actie ondernemen en bedenkt vele tegens zoals in het stuk al is aangedragen.

Van mij mag er ook een actieve aanmelding komen op geadresseerde reclame, want die begint ernstige vormen aan te nemen en valt nu ook erg op door het NEE/JA bordje die ik op mijn deur heb.

Van mij mag de lobby van start gaan.

Supernudger 26 augustus 2013

Alle nieuwe brievenbussen kunnen al in de fabriek worden voorzien van een NEE/NEE-sticker, met los bijgeleverd een NEE/JA sticker. Veel mensen zullen niet de moeite nemen de standaard NEE/NEE sticker weg te halen, terwijl de drie mogelijke opties (NEE/NEE, NEE/JA en géén sticker) voor iedereen beschikbaar blijven.