Vriendenbijeenkomst ABN AMRO World Tennis Tournament

Als nieuwe Vriend van Nudge organiseerde het ABN AMRO World Tennis Tournament op 12 februari een Vriendenbijeenkomst. Terwijl het toernooi in volle gang is, bogen bijna 40 Vrienden van Nudge zich over de vraag hoe het toernooi verder verduurzaamd zou kunnen worden.


  • Door

    Team Nudge

    14 februari 2013

Jolanda Jansen (Algemeen Directeur) en Jan van Vliet (Event Manager) deelden namens Ahoy Rotterdam hun ambities en hun dilemma’s. “Eigenlijk zijn de bezoekers de grootste vervuilers”. Biente Taekema, Sponsor Manager bij ABN AMRO, zegt het met fikse tegenzin, want zonder bezoekers geen succesvol toernooi. De organisatie heeft zelf echter al zoveel stappen gezet om de milieu-impact van het toernooi te beperken dat ze eigenlijk niet om de conclusie heen kan.

Meer dan compensatie

Er wordt al samen gewerkt met social venture Climate Neutral Group, vertelt dagvoorzitter Erik Peekel, ook Vriend van Nudge. Via klimaatprojecten overal terwijl wereld wordt de uitstoot gecompenseerd. Het toernooi wordt dus al klimaatneutraal georganiseerd. “Maar dat voelt niet goed genoeg”, geeft Taekema aan. “De uitstoot blijft immers hetzelfde. Het is mooier als we lokaal aan de slag kunnen. We zijn op zoek naar ideeën om dat voor elkaar te krijgen.” Van compenseren naar investeren, is dus het motto.

Even het perspectief

Jolanda Jansen schetst even het perspectief. Sportpaleis Ahoy is in 1971 geopend. Het tennistoernooi is de langste samenwerking met een sponsor. Het toernooi is uitgegroeid tot het grootste indoor tennistoernooi van de wereld. Jaarlijks trekt het meer dan 100.000 bezoekers. Vorig jaar was met 116.000 bezoekers een topjaar, door de deelname van sterspeler Roger Federer. Zo’n 50.000 bezoekers zijn zakelijk aanwezig bij het toernooi. Daarnaast zijn er in Ahoy veel congressen en seminars voor zakelijke partijen. Het thema duurzaamheid raakt dan ook zowel het ABN AMRO World Tennis Tournament als Ahoy. De cateraar, standbouwer en de afdeling facilitaire zaken van Ahoy zijn al duurzame opties gaan inventariseren en uitvoeren.

Duurzaam keurmerk Green Key

Jan van Vliet geeft aan: het gebouw heeft een Green Key, het internationale keurmerk voor bedrijven in de toerisme- en recreatiebranche, en in de markt voor vergader- en congreslocaties, die serieus en controleerbaar bezig zijn met duurzaamheid, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), met zorg voor milieu op het bedrijf en de natuur in hun omgeving.

Al veel stappen gezet

Zo is Ahoy zoveel mogelijk duurzaam verbouwd en wordt nu onder meer led-verlichting toegepast. Met leveranciers zijn afspraken gemaakt om zo duurzaam mogelijk te zijn. Zo zijn met cateraar 0seven bijvoorbeeld afspraken gemaakt over food miles en lokaal inkopen. Verder worden leveranciers gemotiveerd om bewust na te denken hun transport zo effectief mogelijk te regelen, de standbouwers hergebruiken hun standmateriaal en het afval wordt gescheiden ingezameld. Zo heeft de cateraar het afgelopen jaar een reductie van afval bereikt van 1,5%. Het toernooi maakt gebruik van groene stroom. De resterende CO2-uitstoot werd gecompenseerd via investeringen in duurzame energieprojecten.

Zichtbaar, praktisch en breed toepasbaar

In het verlengde van al deze stappen is de toernooi-organisatie nu op zoek naar praktische ideeën. Het idee dat zal worden gekozen, moet zoveel mogelijk zichtbaar zijn voor iedereen (bezoekers, Ahoy, ABN AMRO). Ten slotte geeft Biente Taekema aan dat ze de voorkeur heeft voor een idee wat voor het hele tennis kan gelden.

Brainstormen in groepen

Dan is het tijd om aan de slag te gaan. De aanwezigen gaan in een brainstorm op zoek naar concrete verduurzamingsideeën. Om dubbele ideeën te voorkomen geeft Erik een overzicht van alle suggesties die al in de Broedplaats zijn geplaatst.

Uiteenlopende voorstellen

Na afloop geven de acht groepen allemaal een korte pitch van hun idee. De groepen hebben heel uiteenlopende voorstellen – onder meer moestuinen op het dak van Ahoy, een eigen windmolen, het gebruik van kraanwater en een competitie voor de duurzaamste Nederlandse tennisclub.

Wat vind jij ervan?

Al deze voorstellen kun je terugvinden op de speciale ABN AMRO World Tennis Tournament Broedplaats. Heb jij een nog veel beter idee? Voeg het dan toe aan de Broedplaats! Maar het gaat natuurlijk niet alleen maar om ideeën spuien – we zijn ook benieuwd naar jullie mening over de geplaatste suggesties. Dus geef ze jouw stem, geef een reactie en vul ze aan. Nudge draait immers om verbinden, versterken en versnellen!

Tot wanneer?

Je kunt tot uiterlijk 21 februari jouw suggestie op de Broedplaats zetten. De meest populaire ideeën - met de meeste stemmen - komen boven drijven, dus zorg dat je genoeg stemmen werft voor jouw idee. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Facebook, Linkedin en Twitter.

Op 28 februari wordt bekend gemaakt welke ideeën daadwerkelijk tot concrete investeringen zullen leiden. Er zullen twee ideeën winnen. Het eerste idee is het idee dat aan alle voorwaarden voldoet en de meeste stemmen heeft ontvangen van de nudgers. Het tweede idee is de favoriet van de jury. (foto's: Henk Koster

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0