Vriendenbijeenkomst: klaar voor de koffierevolutie?

Vriend van Nudge Petrick van DeKoningschrijft zorgde voor een verslag van de inspirerende Vriendenbijeenkomst bij Moyee Coffee! Klaar voor de koffierevolutie? Hoe zorg je dat boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun koffie? Fairtrade probeert het, maar in de praktijk blijkt de impact beperkt. Moyee Coffee kiest een breder perspectief....


Vriend van Nudge Petrick van DeKoningschrijft zorgde voor een verslag van de inspirerende Vriendenbijeenkomst bij Moyee Coffee!

Klaar voor de koffierevolutie?

Hoe zorg je dat boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun koffie? Fairtrade probeert het, maar in de praktijk blijkt de impact beperkt. Moyee Coffee kiest een breder perspectief. Door een Fairchain op te zetten, komt een groter deel van de opbrengst in de wereldwijde koffieketen bij producerende landen terecht. Maar dit plan om de koffiemarkt echt op z’n kop zetten, vergt nog wel een flinke duw in de juiste richting.

Het idee is eenvoudig. Moyee betaalt Ethiopische boeren 20 procent meer voor hun groene koffiebonen. Dat is mooi, maar het revolutionaire is dat ze ook zorgen dat de bonen niet ongebrand het land verlaten. Momenteel geldt dat nog voor 99,9 procent van de oogst in Ethiopië. Het doel is niet alleen koffie te verbouwen, maar de bonen ook door lokale ondernemers te laten branden. Zo verschuift een extra schakel in de keten naar Ethiopië en kunnen ze daar meer geld verdienen. Nu verdwijnt een te groot deel van de opbrengst in de zakken van een aantal koffiegiganten.

Dit is de boodschap die Moyee-initiatiefnemer Guido van Staveren tijdens een speciale bijeenkomst voor de Vrienden van Nudge deelde. Maar koffie moet je ervaren. Daarom konden deelnemers de koffie natuurlijk ook zelf proeven. De eerste oogst uit Ethiopië is nog in Amsterdam gebrand, maar de volgende lading koffie moet al uit lokale branderijen komen. De eerste koffiebranders worden binnenkort verscheept en de koffie-expert van Moyee heeft al een aantal Ethiopische branders getraind. Dit alles vereist natuurlijk wel investeringen en kennisoverdracht.

Crowdspeak

Om het initiatief daadwerkelijk van de grond te krijgen is de verkoop van de eerste oogst, circa 10.000 kg, cruciaal. Onder de noemer ‘1 million cup revolution’ wil het bedrijf consumenten en bedrijven kennis laten maken met hun topkoffie die bovendien aantrekkelijk geprijsd is. Moyee wil meer dan een miljoen kopjes koffie verkopen. Zorgen dat mensen het FairChain-concept leren kennen, omarmen en uitdragen is minstens zo belangrijk. Daarbij is crowdspeak onmisbaar. Dus hoe kun je met een klein team een grote community in beweging krijgen? Dat is het dilemma dat de verzamelde vrienden voorgeschoteld krijgen.

Het verhaal

De discussie over hoe je oprecht geloof in duurzaamheid in de markt zet, komt direct op gang. Vrienden spuien direct hun ideeën voor praktische incentives die mensen en bedrijven over de streep moeten trekken. Naast deze tips is de belangrijkste constatering dat ‘het verhaal’ van de FairChain de driver is. Wat wil je nog meer dan genieten van goede, betaalbare koffie die ook nog op een verantwoorde manier geproduceerd wordt? Dat is een boodschap waar je mee geassocieerd wilt worden. Die kernboodschappen haken bovendien direct aan bij de MVO-agenda’s van bedrijven. Daar liggen grote kansen. Ook tijdens deze bijeenkomst blijft het niet bij praten. Nudge heeft toegezegd 1.000 kg Moyee-koffie af te nemen om die onder nudgers te verkopen. En de aanwezige Vrienden van Nudge laten zich niet onbetuigd. Zo ligt er al een goede voedingsbodem om het initiatief tot een duurzaam succes te maken. Let’s start the revolution!

Wil je ook Moyee Coffee een zetje geven door koffie te kopen? Dat kan! Draag met alle nudgers samen bij aan de eerste 10% van de koffieverkoop.

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0


Gerelateerde blogs

De plastic challenge

De plastic challenge