Nudge ruim vertegenwoordigd in DJ100

Het begon als een spontane Twitter-actie: de zoektocht naar 100 duurzame jonge rolmodellen van Nederland. Vrijdag 15 november werd dé lijst van 100 jonge mensen gelanceerd tijdens een groot evenement in Amsterdam, inclusief diverse nudgers.


  • Door

    Team Nudge

    22 november 2013

Jongeren zijn structureel ondervertegenwoordigd in de 'meest duurzame'-lijstjes, vonden de initiatiefnemers van de DJ100. Ze willen nadrukkelijk laten zien "dat je ook zonder groot netwerk of gevestigde naam verandering in gang kunt zetten."

Wat viel op tijdens het event en bij het bekijken van de lijst? De jongeren van nu brengen hun ideeën, concepten, modellen en vindingen graag in, maar wachten ondertussen niet af: ‘dan doe ik het zelf wel’. Waar het kan, slaan ze verbindingen met de ‘bovenstroom’ van ‘gevestigde bedrijven’. Ondertussen nemen ze zelf het heft in handen. Maar liefst 70 tot 80 procent is sociaal ondernemer.

We zetten de nudgers graag nog even in de spotlights!

Ruud Zandvliet startte Taxi Electric, een duurzame taxiservice van elektrische taxi’s op groene stroom. Achter het stuur zitten vooral herintredende 50+ers. Ruud: ‘We zijn Taxi Electric gestart omdat we willen laten zien dat bedrijven ook op een andere manier kunnen ondernemen. Duurzamer, socialer en transparanter. Op de taximarkt is op alle drie die vlakken ruimte voor verbetering. Taxi´s zijn grote vervuilers. Veel taxibedrijven gaan slecht om met hun personeel. En als klant ben je vaak de pineut omdat de prijzen niet transparant zijn.’

Stel je eens voor wat er zou gebeuren als elk bedrijf zijn klanten direct invloed gaf op de besteding van de winst die ze dankzij die klanten maken. Al tijdens zijn studie raakte Michael van Loenen ervan overtuigd dat ouderwetse commerciële business modellen geen toekomst meer hebben. Zijn alternatief: YouBeDo.com, de online boekenwinkel waar klanten 10% van elke aankoop zelf kunnen bestemmen voor een maatschappelijk doel naar keuze.

Pepijn Duijvestein werkte de afgelopen anderhalf jaar regelmatig op projectbasis in het Nudge team mee. Daarnaast deed hij onder meer opdrachten bij Stichting Gelukskoffer, Moonen-Packaging (het Groenste Bedrijf van Nederland) en Tendris. Hij ontwerpt circulaire business modellen met sociale en ecologische meerwaarde, en al zijn projecten reduceren direct of indirect CO2 en zorgen voor positieve ecologische en maatschappelijke effecten.

Het verhaal van Rachelle Eerhart vertelden we al eerder op NudgeBlogt. Ze haalde No Impact Week vanuit Amerika naar Nederland. Bij IVN, het Instituut voor Natuureducatie en Duurzaamheid, is Rachelle projectleider van Groen Dichterbij, een platform voor groene buurtprojecten. Ook zet ze zich in voor Haagse stadslandbouw bij Eetbaar Park en Eetbaar Den Haag. Om de link te leggen met ‘echte’ boeren ondersteunt Rachelle een netwerk van jonge multifunctionele boeren. Momenteel werkt ze ook aan de voorbereidingen voor het Jaar van de Bodem 2015.

Lisanne Addink Dolle gaat met haar bedrijf VerdraaidGoed verspilling tegen. Zo zet VerdraaidGoed in samenwerking met sociale werkplaatsen restmaterialen om in nieuwe producten en worden projecten en producten uitgedacht die verspilling tegen gaan en bewustwording creëren - onder meer de Foodiebag, het Spoorblok en het Dienstblaadje.

Verder noemen we graag nog Ralien Bekkers, Irene Rompa en Matthijs Lievaart, waarmee we de afgelopen jaren met veel plezier persoonlijk samenwerkten.

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0