Pepijn test Volkswagen up! op Groengas

Nudger Pepijn won bij de première van documentaireserie Plankgas! een maand lang een 'Volkswagen up!'. Hij deelt zijn ervaringen op de blog: “Eigenlijk maak ik niet eens zo vaak gebruik van een auto, maar ik mocht de auto zelfs mee tijdens een weekje vakantie. Dat is pas een echte test!”


  • Door

    Team Nudge

    28 november 2013

In en om de stad

“Een groengas auto is eigenlijk net zo regulier als een gewone auto. Alleen het tanken werkt iets anders, dat leek mij dan ook de grootste uitdaging. Ik heb zelfs al mijn tankbeurten bijgehouden in een schema. Je vindt geen tankstations langs de snelweg waar je groengas kan tanken, je moet er dus een stukje voor omrijden. Waar veel mensen nu al omrijden voor een scherpe benzineprijs, gooide ik mijn hele tank vol voor €12, goede deal! Als de tank half leeg was, zorgde ik gewoon dat ik wat extra tijd nam om te tanken. Zo zijn er in Amsterdam 3 tankstations, dus als je de afslag goed plant, rijd je zo langs een tankstation. Ik ben één keer in een file terecht gekomen waardoor ik mijn tank zag leeglopen, dan kan je gelukkig wel terugvallen op benzine.” 

Tanken

“Het tanken zelf is ‘easy peasy’, je zet een soort ventiel tegen de tank, naast de gebruikelijke benzinedop. Het tanken van groengas gaat helemaal automatisch, je hoeft je dus geen zorgen te maken over de hoeveelheid en kan ondertussen zelfs iets anders doen. Genoeg te zien op de tankstations, die bevinden zich vaak op vreemde plekken zoals naast een afvalverwerkingsbedrijf.”

Frankrijk

“In Frankrijk begon mijn groengasavontuur natuurlijk pas echt, want waar en hoe tank je in hemelsnaam groengas? Na wat speurwerk voor vertrek kwam ik er achter dat er online routeplanners zijn die je route uitstippelen langs groengas tankstations en daarbij zelfs rekening houden met de actieradius van je auto.

Bij de eerste tankstop in Antwerpen deed de pinautomaat het helaas niet, door naar Gent dus. Dat redden we maar net, maar de €0,95 per liter maakte dat snel goed. Net voor de Franse grens stond weer een tankstation op de planning, toen we het station eindelijk hadden gevonden en de tank hadden volgegooid bleek de pinautomaat los te hangen. Er was niemand te bekennen waar we konden afrekenen dus zijn we doorgereden, dat maakt ons denk ik de eerste groengas criminelen ;-)” (Tankstationeigenaar, meld je bij Pepijn!)

Bij Parijs moesten we wel iets afwijken van de normale route om een tankstation te vinden. We kwamen in de file terecht waardoor we het net niet haalden, 5 km op benzine verder dus... Daar kom je in een soort buitenwijk ineens een heel klein tankstation tegen. Blijft vreemd, groengas tanken! Ik merkte wel verschil in het gas van verschillende tankstations. Het tankstation van Bourges had bijvoorbeeld een hele krachtige pomp, die pompte zo 12,5 kilo in de tank, terwijl ik normaal vaak 11,3 haalde. In de druk zit dus best wat verschil! Daarnaast had ik ook het idee dat er een verschil zit in de kwaliteit van het gas. Op hetzelfde gas uit Bourges reden we veel verder dan op het gas van andere tankstations.”

Elektrisch of groengas

“Het is lastig om een elektrische of groengas auto vergelijken, het zijn beide betere alternatieven dan benzine en diesel. In het gebruik moet je met groengas af en toe even omrijden, maar je kunt wel direct verder. Elektriciteit is overal, dus opladen is geen probleem, maar de laadtijd is wat langer.” 

Schreeuw het van de daken!


Reacties 5

Roel Swierenga 28 november 2013

Leuk verslag Pepijn, kwaliteit van het gas en de druk aan de pomp kunnen inderdaad nogal verschillen. Indien je rustig rijdt lukt het om 300 km te halen met de Up op groengas

Supernudger 28 november 2013

Eens! met de laatste tank in Frankrijk zelfs 320, dat was 2x stuk snelweg van 60 (120km) en daarna 200km op provinciale wegen waar je maximaal 90 rijd.

Harry Vos 29 november 2013

Dag Pepijn, ik herken volledig je verhaal! Zowel wat binnen- als het buitenland (inclusief Parijs!) betreft. In Spanje was het echter gedaan met groengas...

Supernudger 31 januari 2014

Mijn ervaringen: ik rijd een VW Caddy EcoFuel dwz CNG. Meestal nogal lokaal rond Elburg, Zwolle is al ver... In dat lokale verkeer is de range ca 400 tot 450 km, Uiteraard tegen ongeveer halve brandstofkosten tov benzine. Af en toe ga ik heen en weer naar de Randstad, ik ken de meeste tankstations langs de route. Als ik met de aanhanger ga, dwz met 90 km/hr achter de vrachtwagens ga hangen, heb ik een wonderbaarlijk bereik; als ik 130 km/hr mag rijden slurpt het harder; maar dat schijnt op benzine net zo te zijn....
Ik heb aan huis een compressor voor mijn aardgas-aansluiting, merk Phill. Het tanken duurt dan een nachtje, maar ja de auto staat toch achter huis..