Terugblik: Jaaroverzicht 2013

1 januari 2014

Jan van Betten: “Het was een druk Nudge jaar. Als ik terug kijk, realiseer ik me wat het Nudge team samen met alle nudgers (nu al meer dan 31.000) en Vrienden van Nudge allemaal voor elkaar heeft gekregen. Ik ben enorm trots op ons team, blij met alle vrijwilligers, partners, vrienden, bestuurders en financiers van Nudge. Zonder jullie zou het allemaal niet mogelijk zijn. Samen veranderen we de wereld. Zetje voor zetje! Hieronder een paar highlights van het jaar 2013.”


Januari

SER Energieakkoord van start.

Maarten en Pepijn spraken namens Nudge op de SER conferentie over ‘bottom up change’ en ‘de energieke samenleving’. Deze conferentie was het startschot van maandenlange onderhandelingen over het energieakkoord, waarin de toekomst van de Nederlandse duurzame energievoorziening werd vastgelegd. Een aantal nudgers hielp achter de schermen mee bij o.a. projectmanagement en communicatie van het energieakkoord, dat uiteindelijk in september werd afgesloten.

Februari

ABN AMRO World Tennis Tournament.

We kregen het verzoek om het ABN AMRO World Tennis Tournament écht te verduurzamen. Tot nu toe werd de CO2 uitstoot gecompenseerd, maar ABN AMRO WTT wilde meer en échte verandering teweegbrengen. Het resultaat: Nudge ontwikkelde een campagne om alle tennisverenigingen in Nederland na te laten denken over acties om te verduurzamen. De bezoekers van het toernooi en de community van Nudge hebben veel ideeën gegenereerd, waarvan de top 3 daadwerkelijk gerealiseerd gaat worden. Er wordt samen met Vriend van Nudge Duurzaam Verenigen ook een duurzame menukaart ontwikkeld op basis waarvan alle sportverenigingen aan de slag kunnen.

Expeditie naar Groenland onderweg.

De winnaars van de Nudge Leadership Challenge 2012 vertrokken in februari op een expeditie naar de Noordpool. Ze gebruikten de reis (en alle media exposure van BNR en FD) om aandacht te vragen voor hun plan om social enterprises in NL op de kaart te zetten. En natuurlijk om de gevolgen van klimaatverandering met eigen ogen te kunnen aanschouwen, zodat ze het verhaal bij thuiskomst kunnen delen.

Maart

Ja, Natuurlijk! opent haar deuren.

Nudge was mediapartner van de tentoonstelling “Ja, natuurlijk!’ in het Gemeentemuseum in Den Haag die werd geopend door – dan nog - prinses Maxima. Aan de Nudge community vroegen we om duurzame producten te nomineren die zouden passen bij de museumwinkel. Het werd een bijzondere collectie met bijvoorbeeld sieraden van gebruikte binnenbanden. De tentoonstelling bracht 10.000-en bezoekers op nieuwe gedachten over de rol van de natuur in onze samenleving.

VBDO wordt 100e Vriend van Nudge.

In maart heetten we ook de 100e Vriend van Nudge welkom: duurzame beleggersvereniging VBDO. Samen met VBDO brengen we duurzaam beleggen onder de aandacht van nudgers. Bijzonder dat dit aantal vrienden binnen een half jaar is bereikt. Dat geeft ook weer een mooi zetje aan een groenere economie.

April

The City Challenge of Haarlem: concrete actie.

In april organiseerden we samen met de Gemeente Haarlem de “The City Challenge of Haarlem”. We vroegen aan de inwoners van Haarlem wat ze in hun stad op het gebied van duurzaamheid wilden realiseren. Op de dag van uitvoering hebben we binnen 24 uur samen met veel vrijwilligers en Vrienden van Nudge een paar prachtige projecten gerealiseerd. Waaronder de aanleg van een ‘Mobiele moestuin’ op braakliggende grond in het Ripperda kwartier.

Winst met Waarde campagne geslaagd.

Vier social entrepreneurs hebben professionele ondersteuning gewonnen in de door Nudge & de winnaars van de Nudge Leadership Challenge georganiseerde Winst met Waarde-campagne. Text to Change, Mama Diop, Greenfox en XOFA krijgen langdurige ondersteuning van gerenommeerde bedrijven - zoals Ahold, ABN AMRO, Van Doorne Advocaten en Vriend van Nudge GDF Suez - om hun duurzame doelstellingen te behalen.

Mei

Kick off voor ‘Buurten met Energie’.

In mei startten we de voorbereidingen voor de campagne ‘buurten met energie’. Het idee was dat we nog voor het einde van 2013 de eerste Nudge energiecoöperaties helpen oprichten. Met een zetje van Nudge dus en mede mogelijk gemaakt door onze founding partners Greenchoice en Liander. In de komende jaren zullen er wat ons betreft tientallen energiecoöperaties bijkomen. Mensen gaan hun eigen duurzame energie samen opwekken. Ze delen hun kennis en ervaring, zodat het wiel niet elke keer opnieuw uitgevonden hoeft te worden.

Juni

12.000 WakaWaka’s naar Haiti.

Nudge ondersteunde een crowdfunding actie van Vriend van Nudge WakaWaka om 12.000 WakaWaka’s naar Haiti te krijgen. De vluchtelingen in het door de aardbeving en overstromingen geteisterde gebied hebben geen stroom en geen licht. Eén nudger en een teamlid van Nudge mochten in juni mee om met eigen handen te helpen deze te distribueren en hier verslag van te doen. We zijn er trots op dat deze campagne zo goed gelukt is en dat we een steentje hebben kunnen bijdragen.

De Solar Bell: van idee naar realiteit.

In de Nudge broedplaats ontstond veel enthousiasme voor de Solar Bell. Gewone elektrische deurbellen gebruiken het hele jaar stroom, ook als ze niet gebruikt worden. Het idee: maak er een op zonnestroom. Als iedereen op zo’n bel zou overstappen, kan er weer een kolencentrale dicht. Dit concept werd al uitgevoerd door ondernemende studenten uit Delft en getest door nudgers. Inmiddels is de bel ‘gewoon’ te bestellen op de website.

Juli

De Telefoongids wijzigt beleid.

Eén van de meest succesvolle nudges is 'zeg de telefoongids op’. Bijna 3.000 nudgers klikten op de link om de bezorging van de papieren telefoongids stop te zetten. Een duidelijk signaal. Samen met veel andere initiatieven heeft dit er toe geleid dat de Telefoongids een nieuw beleid heeft geïntroduceerd. Op adressen met een ‘nee-nee’ of ‘nee-ja’ sticker op de brievenbus wordt de telefoongids niet meer bezorgd. Deze stickers kunnen ook nog steeds bij Nudge besteld worden. Een Vriend van Nudge, Drukkerij Printvisie, maakte dit mogelijk.

Augustus

Nudge ondersteunt Geef! Café.

Judith had een geweldig idee: een restaurant waar iedereen kan eten, ongeacht de inhoud van zijn of haar portemonnee. Wie kan betalen, betaalt. Wie niet kan betalen, helpt mee. Nudgers en Vrienden van Nudge helpen met vinden van vrijwilligers, het maken van reclame, het zoeken naar een locatie etc. GEEF café opende eind september een weekend lang de deuren voor een try-out. Volledig uitverkocht en met een uitstekende opbrengst is Judith zeer hoopvol over de toekomst van het concept.

September

Nudge Leadership Challenge levert weer 5 winnaars op.

Na een spannende competitie van drie dagen, waarin ze alles uit de kast moesten halen op het gebied van leiderschap en duurzaamheid, wonnen Leonie, Jochem, Marjolein, Karlijn en Parsia de Nudge Leadership Challenge die dit jaar voor de tweede keer werd gehouden. 120 jonge leiders van de toekomst kwamen bijeen in Almere. De winnaars zullen in April 2014 naar China vertrekken voor een reis met een missie. Daar kunnen ze hun kwaliteiten inzetten om onderweg een plan uit te werken dat impact moet maken bij terugkomst. 

Vitens goes Nudge.

Steeds vaker krijgen we opdrachten om bedrijven te helpen om verandering ‘van onderaf’ te stimuleren. In september organiseerden we voor medewerkers van Vriend van Nudge Vitens een challenge. De NudgeChallenge daagde de medewerkers van Vitens uit om mee te denken over duurzaamheid in de organisatie. Een brainstorm met de medewerkers zorgde voor een overvloed aan ideeën. Deze ideeën werden in de speciale Vitens Broedplaats geplaatst. Na een stemronde werden de drie ideeën met de meeste stemmen gepitched en verder verrijkt. De medewerkers beslisten daarna zelf wat ze het beste idee vonden. En legden dat vervolgens voor aan de directie, die van tevoren haar committment heeft afgegeven.

Nudge Impact model gereed. 

Geert, student Strategic Product Design aan de TU Delft, werkte 9 maanden lang aan een belangrijk thema: hoe kun je de impact van Nudge meten en zichtbaar maken op een manier die iedereen begrijpt? Want: we doen wel veel, maar wat levert het nu allemaal op? Geert leverde een werkend model op en ontving het eindcijfer 9 voor zijn scriptie. Twee maanden later trad hij bij Nudge in dienst, afgestudeerd en wel. Het model zal in 2014 geïmplementeerd worden.

Oktober

Hoera! De mijlpaal van 30.000 nudgers is bereikt!

Terwijl ons driejarig bestaan naderde, heeft de 30.000e nudger een stip gezet op de kaart van Nudge. Met zo’n stip geven betrokken nudgers aan dat ze willen bijdragen aan een duurzamer Nederland. Deze groeiende community geeft gezamenlijk vele zetjes aan duurzame initiatieven. Ook de 150e Vriend van Nudge (Care Nederland) meldde zich in oktober aan. En dat betekent dat ook ons eigen businessmodel steeds duurzamer wordt.

En nog een keer hoera.. het ABN AMRO Social Impact Fund investeert in Nudge.

Op 29 oktober worden de handtekeningen gezet onder de participatie van ABN AMRO Social Impact Fund in Nudge. Een belangrijke mijlpaal, want nu kunnen onze groeiplannen werkelijkheid worden. We kunnen gaan investeren in een nieuw platform en nieuwe mensen aannemen. Ook beginnen we per direct aan de ontwikkeling van de Nudge Global Leadership Challenge.

November

Moyee Coffee start de Coffee Revolution tijdens bijeenkomst Vrienden van Nudge.

Niet alleen FairTrade, maar nu ook FairChain: de koffie samen met boeren in Ethiopie verbouwen EN branden. Dat laatste is helemaal nieuw en dat is wat Vriend van Nudge Moyee voor ogen heeft. Aan nudgers werd gevraagd om mee te doen met de Coffee Revolution door de eerste kopjes koffie te ‘crowdfunden’. Het doel is om 1.000.000 kopjes te verkopen, dan kan de bouw van de branderij beginnen. Tijdens de bijeenkomst met de Vrienden van Nudge werden de denkkracht en de netwerken van de Vrienden ingezet om dit te realiseren.

Nudgers hielpen met het vinden van scholen…

die een speeltoestel willen dat helemaal volgens de principes van de circulaire economie beschikbaar komt. Vriend van Nudge Pleinplan produceert duurzaam en alle materialen worden hergebruikt. Een school koopt niet, maar huurt. Voor een paar honderd euro per jaar heb je een prachtig toestel. En als je het niet meer nodig hebt, of je wilt iets anders, dan wordt het opgehaald en hergebruikt. Zo simpel kan het zijn, Nudge geeft ook hier graag een zetje aan het voorkomen van onnodig materiaalgebruik. Meer dan 60 scholen hebben zich aangemeld!

December

Eerste energiecoöperatie van start.

Op 10 december is de lokale energiecoöperatie ‘Opgewekt in Purmerend’ officieel opgericht. In Amsterdam zetten de initiatiefnemers hun handtekening bij Vriend van Nudge Taxand en ondertekenden ze de samenwerkingsovereenkomst met Greenchoice. Het is de eerste coöperatie die formeel van start gaat in het project Buurten met Energie, waarmee Nudge, Greenchoice en Liander het lokaal opwekken van duurzame energie in Nederland stimuleren. De volgende 10 coöperaties staan in de startblokken!

Schreeuw het van de daken!