Recensie: Verbeter de wereld, begin een bedrijf!

Onlangs verscheen het boek ‘Verbeter de wereld, begin een bedrijf’ van Willemijn Verloop en Mark Hillen, de oprichters van Social Enterprise NL. Social enterprise-kenner Inèz las het en ze is enthousiast!


  • Door

    Team Nudge

    23 januari 2014

"Wat een fijn en overzichtelijk werk hebben WarChild-oprichter Willemijn Verloop en Accenture managing partner Mark Hillen met dit boek opgeleverd. Het inspireert en bakent af tegelijkertijd...

Enerzijds leest het als een ode aan pioniers die - om de wereld te verbeteren - bijna nooit op gebaande wegen blijven. Met inspirerende voorbeelden van zakelijke idealisten die met een financieel gezond bedrijf een maatschappelijke impact willen maken.

Anderzijds geeft het je als lezer een helder kader voor het fenomeen ‘social enterprise’. En dat is knap! Want als íets de social ondernemer kenmerkt, is het dat hij buiten de lijntjes kleurt om zijn ambities te verwezenlijken. Hij doet dingen die nooit eerder gedaan zijn en daarbij vindt hij compleet nieuwe productiemethodes, samenwerkingsvormen, organisatiewijzen, business modellen, financieringsvormen, meetsystemen en soms zelfs betaalsystemen uit. En had ik de diversiteit aan ambities al genoemd? Van lokale ambities, zoals het aan het werk krijgen van autistische jongeren, tot mondiale ambities, zoals het slaafvrij maken van chocolade.

Ondanks die diversiteit geeft het boek een definitie van de social enterprise. Het legt uit hoe deze bedrijven zich van ‘gewone’ ondernemingen onderscheiden. Wat het verschil is met ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ en waarom een social enterprise geen goed doel is. Eindelijk is er een kader voor een fenomeen dat gelukkig ontzettend groeit en waar we in Nederland trots op mogen zijn. Uitgebreide aandacht is er ook voor de rol van de overheid. Die mag namelijk wel wat stimulerender! Het klimaat voor social enterprises is in Nederland nog niet aangenaam te noemen. Daarin lopen we echt achter. Hopelijk brengt dit boek daar vooruitgang in. Aan de ondernemers zal het duidelijk niet liggen.

Is er dan helemaal niets aan te merken? Toch wel. Wat ik namelijk mis, zijn voorbeelden van gewone bedrijven die een social enterprise werden. Of adviezen aan gewone bedrijven die dit zouden willen worden. Maar misschien is het daarvoor ook nog te vroeg en zijn die voorbeelden er nog niet. Of is de gevestigde orde nog niet aan zo’n transformatie toe. Er moet ook wat te dromen blijven.... Dan nog een praktisch puntje: een verklarende woordenlijst zou voor iedereen die minder in de materie zit een welkome aanvulling zijn.

Al met al een absolute must-read voor iedereen die wel wat vertrouwen in de economie kan gebruiken. Loop je zelf rond met plannen om een social enterprise te starten? Dan bof je! Achterin vind je namelijk een stappenplan voor het starten van een ‘impactvolle onderneming’. Daarmee kun je gelijk een versnelling hoger van start. Tegen investeerders die méér willen bereiken met hun geld zou ik tot slot willen zeggen: verbeter de wereld, steun zo’n bedrijf!

Zie ook het persbericht en het boek zelf.

Regelmatig schrijft Inèz over haar eigen inspiratiegesprekken met social ondernemers. Je leest ze op www.ineziatief.com 

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0


Gerelateerde blogs