Praktijktest Groengas: Harry's conclusies

Rijden op Groengas: hoe is dat nou? Vriend van Nudge OrangeGas geeft nudger Harry een week lang de gelegenheid om het zelf te ervaren. Het laatste deel van Harry's verslag (eerder al deel 1 en deel 2).


"De laatste dagen van mijn proefweek met de GroenGas UP! heb ik geprobeerd het 'normale' gebruik te simuleren, dwz dagelijks naar het werk met de UP!. Als trein-forens was het een verademing om bij mijn vertrek van huis niet te hoeven stressen in plaats van een trein die maar 2x per uur rijdt. Dagelijks 60 km woonwerkverkeer is prima te doen in de UP!, mits er een GroenGas pompstation enigszins op de route ligt. Wees wel verdacht op de tankplanning als er onverwachte ritjes gemaakt worden.

17 km voor een euro

De UP! suggereert op het dashboard welke versnelling je zou moeten rijden voor maximale zuinigheid. Het nieuwe rijden concept, maar dan iets extremer: bij 30km/h de 3e versnelling, bij 40 naar z'n 4 en vanaf 50 in z'n 5. Als je dit consequent toepast, inclusief het uitrollen naar verkeerslichten, rotondes etc, is een verbruik van meer dan 20km/kg mogelijk. Mijn record is 20,6km/kg. Mijn verbruiken per tankbeurt in kilometers per kilo, zijn: 17,3;19,6;17,4;20,4;20,6 --> gemiddeld zo'n 19,1 km/kg. Dat betekent zo'n 17km rijden voor 1 euro!

UP! het overwegen waard

Naast het goedkope rijden was ik zeer onder de indruk van de rij-eigenschappen van de UP! en de ruimte. Het lijkt een klein autootje, maar rijdt erg stabiel en comfortabel, en de laadruimte is ruim voldoende. Bij het inleveren van de auto had ik mijn forse vouwfiets mee, die past er prima in. Al met al zou ik de UP! overwegen indien de kids groter zouden zijn en we geen familie over ver zouden hebben. De UP! is net wat te klein voor een weekendje weg. Dan kom je toch bij de Golf/Passat terecht, met een grotere tank, maar wat minder zuinig (15-17 km/kg). Nog steeds interessant, maar alleen als er een paar Groengas pompen bij ons in de buurt bijkomen... 15 km omrijden om te tanken kun je 1x als avontuurlijk beschouwen, maar gaat snel vervelen.. Naast de laagste kosten per km voor een auto met een redelijke actieradius, staat Groengas ook qua duurzaamheid met stip op 1, vóór de elektrische auto's (met dank aan kolencentrales).

Epiloog: de wraak van onze Renault

Tijdens de week proefrijden in de vrieskou heb ik me wel zorgen gemaakt om het wel en wee van mijn Franse bolide. Dat bleek terecht, zaterdagochtend startte zij niet... accu leek overleden. Met wat hulp van de pechservice konden we weer op weg en de accu leek goed bij te laden: zonder problemen startte hij zondag weer. Toen kwam echter weer een nachtje vrieskou en maandagochtend, toen de auto net volgepakt was voor een vakantieweekje en twee kids hyper-enthousiast startklaar in de auto zaten... weigerde de accu totaal.. met een volgepakte auto met drie fietsen achterop was er gelukkig de lokale garage, die ons binnen een uur na constatering van de kapotte accu weer op gang hielp. Topprestatie, maar zo werd een weekje gratis rijden alsnog duur betaald... maar het was de ervaring waard!

Nogmaals dank aan Nudge, OrangeGas, Auto Century Groningen en Van der Dong Haren (voor de snelle hulp met de defecte Renault). Ik sta natuurlijk open voor een vervolg, maar dan met een GroenGas VW Golf of Passat..." 

Vriend van Nudge

 

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0