Match: Serge's marketing advies voor nederlandlift

De Vriendendienst van Serge Hoek is erg in trek: drie initiatieven krijgen van hem een advies op het gebied van marketing en commmunicatie. Nudger Marjan, die het liften weer op de kaart wil zetten, hielp hij inmiddels een paar stappen verder.


  • Door

    Team Nudge

    10 februari 2014

 

"De dag voordat Serge Hoek bij mij thuis komt om gratis zijn advies te geven als marketing specialist, zoek ik nog even op wat dat nou precies is een 'marketing specialist'. Dit helpt me om mijn hulpvraag naar hem toe duidelijker te kunnen formuleren, ik ben namelijk zeer onbekend op dat terrein. Ik vind een mooie en uitgebreide definitie en vooral het stukje “het doorontwikkelen van initiatieven en het actief onder de aandacht brengen bij interne doelgroepen” spreekt mij aan. Dus zal ik op mijn beurt proberen om Serge aan te spreken op zijn talent in dat specifieke stukje tijdens onze afspraak.

Hij vraagt naar wat ik met nederlandlift wil bereiken, wie ik in beweging wil krijgen en wat volgens mij de belangrijkste drempels zijn voor mensen om daadwerkelijk naar hun werk te gaan liften. In een enquête die ik heb uitgezet via de ANWB vraag ik dat laatste specifiek uit, maar die resultaten moet ik nog verwerken. Toch heb ik er wel een beeld van, alleen al doordat ik nu ik zo’n half jaar bezig met dit initiatief en er met veel verschillende mensen over heb gepraat. De belangrijkste redenen: veiligheid, angst te laat te komen, het komt niet meer in de mensen op als optie, liften heeft een bepaald imago.

Hij komt met twee ideeën. Ideeën die ik ook ergens wel in een bepaalde vorm had voelen broeden, maar eigenlijk al had afgeschreven omdat ik ze niet ver genoeg had doorgedacht. En vooral daarmee heeft Serge me enorm geholpen. Hij denkt drie, vier misschien wel vijf stappen verder door dan ik ooit zou kunnen, en uiteraard vanuit een marketing-perspectief. Een perspectief dat ik persoonlijk mis.

In het kort (en dit doet onrecht aan de ideeën) komt het neer op het ombouwen van nederlandlift naar een sociaal platform en een app ontwikkelen waarmee de lifter veilig kan liften en zijn eigen liftgeschiedenis opbouwt. Met die vier stappen extra die Serge zet, lossen de redenen waarom mensen niet naar hun werk liften als vanzelf op. Het wordt voor mensen interessant, leuk en veilig om naar het werk te gaan liften. Voor mij is de ontmoeting de belangrijkste drijfveer, maar liften naar het werk kan voor veel verschillende mensen veel verschillende dingen opleveren. Daar moet je de mensen op triggeren.

Wat ik nooit had verwacht, maar met de ideeën van Serge wordt het zelfs voor de liftgever heel interessant om lifters veilig mee te nemen. Geweldig!

Ik heb weer perspectief en richting. Mijn dank is groot, Serge!"

Schreeuw het van de daken!


Gerelateerd project

Nederland

Vrienden van Nudge


Reacties 0