Interface - duurzaamheid als core business

Indrukwekkend nieuws van Interface. De internationale fabrikant van tapijttegels realiseerde een CO2-reductie van 90% in haar Europese productielocaties. De fabriek in Scherpenzeel opereert vanaf 1 januari 2014 met 100% hernieuwbare energie en een gesloten watersysteem in het productieproces. Vorig jaar spraken we met Geanne van Arkel, Sustainable Business Development - een terugblik.


  • Door

    Team Nudge

    23 februari 2014

Het gesprek gaat natuurlijk over Ray Anderson, de bekende CEO die kort voor zijn dood de resultaten van zijn belofte om in 2020 met zijn bedrijf géén impact op de wereld te hebben overzag: ongeveer tweederde minder impact en een verdubbeling van de winst. Niet voor niets wordt Interface vaak genoemd als duurzaamste bedrijf van de wereld.

Logisch dat Geanne van Arkel eigenlijk niet begrijpt dat niet alle bedrijven hun bedrijfsvoering duurzaam maken. Er zijn tegenwoordig handboeken voor, inspirerende voorbeelden, netwerken en de belangstelling van consumenten groeit.

Samen met je werknemers, die met meer plezier komen werken, bouwen aan een duurzame toekomst. Het is een leerzame weg en uitdagingen pakken vaak verrassend positief uit. Geanne heeft er markante voorbeelden van. 

Met de levenscyclusanalyse (LCA) weet je werkelijk hoe het ervoor staat met de milieu-impact van je product; vanaf de winning van de grondstoffen tot aan recycling of afvalberg. Bij een tapijttegel bijvoorbeeld, zit slechts 9% van de milieu-impact in de productie en je kunt geen duurzame business hebben als je je ogen sluit voor wat er met producten gebeurt nadat ze zijn verkocht. Echt duurzame oplossingen gaan van de wieg tot het graf.

Duurzaam is altijd een optelsom en daarom is samenwerking het toverwoord: meervoudige winst, ‘What’s in it for me?’ Geen marathon, maar estafette: ‘Collaboration is the new competition.’ Dat kan alleen met radicale transparantie, eerlijk duurt het langst. En dat kun je doortrekken naar de consument, als die op het etiket kan zien hoeveel CO2 er in een product zit bijvoorbeeld, dan komt het bewustzijn wel.

Lees hier het hele gesprek met Geanne van Arkel.

Vriend van Nudge

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0