Nieuwe app stimuleert duurzaam gedrag

4 maart 2014

De hackathon die de Backbone Company en Nudge organiseerden, in samenwerking met VODW, MeteoConsult en Unilever, was een groot succes. Het doel van de hackathon was om een app te ontwikkelen die het leuker en gemakkelijker maakt om was buiten te laten drogen. Winnaar werd de ‘Wasapp’ van Eddie, Abdul Tawab Sali, Jason Lentink en Jan Walraven.


Samen een nudge hacken

Met het organiseren van een hackathon wil - Vriend van Nudge - Backbone Company een concrete bijdrage leveren aan de maatschappij. Op deze manier faciliteren ze het bouwen van apps voor een betere wereld. 

De Nudge community zorgt hierbij voor de input. De teams kregen de opdracht om een idee uit de Nudge Broedplaats uit te werken: een app die het leuk en gemakkelijk moet maken om buiten de was te drogen. Dat bespaart niet alleen energie, maar is ook nog eens goed voor je portemonnee.

In 12 uur een concept ontwikkelen

De vier teams hadden slechts twaalf uur de tijd om op basis van dit idee een app te ontwikkelen. De teams bestonden uit marketeers, vormgevers en developers. Aan het einde werden de concepten gepresenteerd. Naast de Wasapp waren dat ook de Wasbird (spreek uit als wasbeurt) en de Wasbeer.

Het winnende team presenteerde hun concept voor de Wasapp. De Wasapp moedigt jou en je sportteam aan om je sportkleding buiten te drogen, in plaats van je kleren in de wasdroger te stoppen. Om je te motiveren om gebruik te blijven maken van de app bedachten de makers dat je van de energiebesparingen - met de gehele sportclub - kunt sparen voor bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak.

Frisse concepten en sterke businesscases

De jury was blij verrast met alle resultaten. Ze kozen voor de Wasapp als winnaar omdat dit team zich bewust richtte op een specifieke doelgroep en daarvoor een zeer complete app opleverde. Ook aan een competitie-element was gedacht.

Bob Boekema (COO Backbone Company):“Alle teams kwamen met zeer verschillende resultaten. Ze hebben de jury verrast met zowel frisse concepten en ontwerpen als ijzersterke businesscases. Knap om te zien wat mensen in twaalf uur neer zetten! Dit heeft bij onze eigen programmeurs en designers voor veel inspiratie gezorgd.”

Samenwerking partners

De hackathon kwam tot stand in samenwerking met partners MeteoConsult, Unilever en VODW. Jurylid Reinier van den Berg: “Vanuit MeteoConsult hebben we weergegevens beschikbaar gesteld om de hackers te ondersteunen. Ik ben erg verrast door het resultaat en hoop dat Wasapp veel mensen gaat helpen om de was duurzaam en efficiënt buiten te drogen". De organisatoren onderzoeken nu op welke manier het prototype van de app verder ontwikkeld kan worden. Hopelijk staat de Wasapp binnenkort in de App Store!

Vriend van Nudge

Schreeuw het van de daken!