Ragbag: design, duurzaamheid én business

Ragbag won binnen een paar jaar de ene na de andere prijs. Toen krabde oprichter Siem Haffmans zichzelf achter de oren en concludeerde dat zijn gerecyclede tassen niet zómaar gerecyclede tassen zijn. Inmiddels is Ragbag een merk dat stáát, dat meebeweegt met trends en zichzelf steeds opnieuw uitvindt.


  • Door

    Team Nudge

    10 maart 2014

Duurzaam design

Siem komt oorspronkelijk uit de designerswereld, opgeleid aan de TU Delft en voorheen docent aan de Rietveld Academie. Al voor eco-design hip was maakte hij ontwerpen voor een duurzamere wereld. Met Ragbag, zijn tassenmerk dat nu tien jaar bestaat, brengt hij het beste uit meerdere werelden samen: design, duurzaamheid én business.

Het begon allemaal met een reis naar India waar hij een project ontdekte waar plastic tasjes op een esthetische manier opnieuw vorm krijgen. Wat bleek: als je plastic op kleur sorteert, wast, droogt en opnieuw perst krijg je een prachtig gekleurd en stevig basismateriaal. Het basismateriaal voor de eerste Delhi-collectie. Binnen een jaar won Ragbag de tweede prijs bij The Business In Development Challenge waarna er veel meer (prestigieuze) onderscheidingen volgden die ondernemer en ontwerper Siem aanmoedigden om door te gaan met Ragbag en nieuwe collecties te ontwerpen.

Siem: “Toen ik de ene na de andere prijs won drong tot me door dat ik een heel bijzonder project was gestart dat levensvatbaar is.”

Het materiaal van de Delhi-collectie is niet alleen mooi, maar ook hartstikke duurzaam: het plastic dat wordt gebruikt is afval-plastic dat wordt verzameld in de sloppenwijken van New Delhi in India. Dat betekent dat er minder afval is en bovendien dat er werkgelegenheid wordt gecreëerd met dit nieuwe product voor het sorteren, wassen en opnieuw persen van het basis-plastic. Steeds opnieuw zoekt Siem naar oplossingen voor afvalmateriaal dat in het westen op de markt kan worden gebracht:

Siem: “De tweede collectie afkomstig uit Calcutta is gemaakt van restjes uit de kledingindustrie, verzameld en verwerkt door vrouwen in kleine steden en door familiebedrijfjes verwerkt tot nieuwe, kleurrijke stoffen die door ons als kussens en tasjes worden verkocht.”

De laatste collectie, afkomstig uit Tamil Nadu in Zuid India, is het resultaat van ge-upcyclede theezakken, hartstikke stevig en waterdicht spul dat na een leven als verpakkingsmateriaal dankzij Ragbag een nieuw leven krijgt als rugtas, boodschappentas, laptoptas of portemonnee.

Social

Siem is een van de pioniers op het gebied van sociaal ondernemen. Hij zet een product in de markt dat met het groeien van de verkoop voor meer sociale impact zorgt. Met zijn collecties creëert hij werkgelegenheid in India. Alleen al voor de Tamil Nadu collectie zijn er twintig vrouwen aan het werk in Zuid India, vrouwen in kleine gemeenschappen die de zakken wassen en in een naaiatelier verwerken. Daarnaast zijn er rag-pickers betrokken: mensen die de zakken ophalen bij fabrikanten, hotels en restaurants en ze naar de ateliers brengen. Voor de Delhi collectie bijvoorbeeld zijn er zestig rag-pickers aan het werk. Alhoewel hij er wel voor zorgt dat de partners daar zelfvoorzienend zijn:

Siem: “We kunnen natuurlijk niet hebben dat als Ragbag omvalt dat zij al hun inkomsten kwijt zijn.”

Neem de Indiase Lakham, hij was ongeschoold, drugsverslaafd en op zoek naar werk. Met het werk voor de Delhi collectie verdient hij zo’n 70 dollar per maand. Dit is bijna drie keer zoveel dan het ergens anders zou verdienen met hetzelfde werk. Van dat geld gaat 30 dollar naar zijn huis, het overgebleven geld kan hij gebruiken om op zijn familie te passen. Inmiddels in Siem ook bedreven in het samenwerken met Indiase partners en alle voor- en nadelen die daarmee samengaan.

Siem: “Als er vraag is naar gerecycled plastic, dan wordt er in India rustig een fabriekje op het dak van een huis geplaatst en is er ineens meer vraag dan wordt de hele familie opgetrommeld om mee te helpen. Maar de cultuur is anders, het is lastiger plannen en afspreken. Dat is de andere kant van de medaille.”

 

Van alle verkoopinkomsten van de tassen gaat twintig procent naar de producenten, een bedrag dat in India ook nog eens meer waard is. Bovendien kunnen de producenten er vanuit gaan dat de inkomsten gelijk blijven, bij veel grote fabrikanten wordt er bij schaalvergroting gevraagd om lagere kosten, dat is bij Ragbag ondenkbaar. Sociale impact blijft altijd voorop staan, daarom is Ragbag een echte social enterprise.

Business

Ondernemen om de wereld te verbeteren, dat is wat Ragbag doet. Niet alleen zijn de tassen in ten minste 50 Nederlandse winkels te koop (alle wereldwinkels en WAARs niet eens meegerekend) - ook in zeven andere Europese landen zijn de tassen te koop. In Barcelona zijn een aantal winkels zeer geïnteresseerd dus binnenkort zie je daar ook de eerste Ragbags in het straatbeeld.

Siem: “Het is ondenkbaar dat de Ragbag op de Indiase markt een succes wordt, daar begrijpen ze echt niet dat iemand een tas van afvalmateriaal wil kopen.”

Naast de consumentenmarkt heeft Ragbag een Busines-to-business afzetmarkt, verschillende bedrijven hebben hun eigen ge-upcyclede tas: Groenrijk, NCDO, Amnesty International. Deze tak doet Siem samen met zijn zakelijk buurman Peter Zevenhuizen van (ook een social enterprise van het eerste uur) Geschenk met Verhaal.

Zowel de consumenten- als de zakelijke markt is klaar om te groeien, want hoe meer er wordt verkocht, hoe meer sociale impact. En daar is het Ragbag uiteindelijk allemaal om te doen, zo creëert Ragbag voor iedereen winst. De nieuwe collectie is dan ook alweer in de maak, de eerste Ipad-sleeves van vervilte jeansrestjes liggen inmiddels in het Amsterdamse kantoor. Er wordt nog gedacht over de ‘finishing touch’ maar houd het vooral in de gaten.

Meer weten of een tas bestellen? Bekijk de splinternieuwe website van Ragbag.

Dit portret verscheen eerder op www.iedereenwinst.nl. 

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0