Match: advies voor Cultuurplatform Rhenen

Advies op gebied van marketing en communicatie, dat is de Vriendendienst van Serge Hoek. Kemp van Ginkel van Cultuurplatform Rhenen is blij met de ondersteuning.


  • Door

    Team Nudge

    27 maart 2014

Kemp vertelt: "Elk jaar wordt er een Open monumentendag georganiseerd, ook in Rhenen. Dit jaar leggen we ook een link met de aanstaande 75-jarige Herdenking van de Slag om de Grebbeberg. Het Cultuurplatform Rhenen is bezig deze 13e september ook te omlijsten met allerlei kunstactiviteiten. Zo kunnen een twintigtal kunstenaars uit de regio een plek kiezen op een wandel- of fietsroute- om vanaf die plek een uitzicht op de stad of een specifiek monument in een kunstwerk om te zetten. Vanuit de werkgroep zijn we aan het nadenken hoe we dit evenement zo goed mogelijk onder de aandacht van het grote publiek kunnen brengen. Het is namelijk een mooie vorm van samenwerking tussen allerlei culturele partners en de ondernemersvereniging die voor bezoekers een aantrekkelijk programma oplevert. Serge Hoek liet een groot enthousiasme zien voor de vraag, hoewel hij aangaf weinig van kunst af te weten. Maar dat was geen beletsel voor een stroom aan ideeën om de dag in een groter geheel te plaatsen en de bezoekers een actievere rol te geven. Het viel me op dat Serge vanuit een paar uitgangspunten een nieuwe kijk op de activiteiten wist te geven. Als ik ze zou benoemen, dan denk ik dat het gaat om deze vier:

  • Maak er een proces van, in plaats van een geïsoleerd evenement;
  • Zorg dat er voor de bezoekers echt wat leuks is te halen;
  • Zorg dat de bezoekers actief kunnen participeren in het evenement;
  • Sluit voor de publiciteit vooral aan bij de kanalen die je doelgroep al gebruikt.

Zo redenerend gaf Serge allerlei suggesties voor meer leven in de brouwerij. Een paar voorbeelden:

  • Maak er een proces van, in plaats van een geïsoleerd evenement: Kun je misschien al beginnen met de Herdenking op de Grebbeberg op 4 mei. Daar komen elk jaar veel mensen op af, die allemaal op hun eigen manier 4 mei herdenken. Als je hen vraagt om hun 'herdenkmoment' op foto vast te leggen, dan kun je kunstenaars vragen om die foto's als uitgangspunt te nemen voor een kunstwerk. Tijdens de Monumentendag kunnen deze werken onthuld worden. Zo leg je een verband tussen het oorlogsverleden van Rhenen, een persoonlijke beleving van bezoekers en de kunstenaars.
  • Zorg dat de bezoekers actief kunnen participeren in het evenement: Als de bezoekers tijdens de route langs de kunstenaars van elke kunstenaar en diens werk een foto nemen en die uploaden naar een speciale website, dan krijg je een soort 'work in progress' van elk van de kunstwerken. Degenen die dat doen krijgen na afloop een afdruk van een kunstwerk thuis gestuurd.
  • Zorg dat er voor de bezoekers echt wat is te halen: Mensen die in een winkel of op een terras 10 van deze foto's kunnen laten zien, krijgen 10 procent korting op hun aankoop, als je meedoet maak je kans op een prijs en na afloop kun je van je favoriete kunstwerk zien hoe er gedurende de dag aan is gewerkt. Dat maakt dat het ook een beetje van jou wordt...
  • Sluit voor de publiciteit vooral aan bij de kanalen die je doelgroep al gebruikt. Serge gaf aan dat onze doelgroep (dagjesmensen, 50+'ers, gezinnen met kinderen) misschien wel via de lokale krant of sociale media te bereiken is, maar dat we vooral andere kanalen zouden kunnen benutten. Denk aan natuurverenigingen, de ANWB, en via de basisscholen. Misschien wat meer werk, maar ook een veel groter bereik.

Deze Vriendendienst van Serge Hoek heeft allerlei nieuwe impulsen gegeven aan ons initiatief en een mooi voorbeeld van hoe je elkaar als Nudgers kunnen ondersteunen! Dank!"   

Vriend van Nudge

Schreeuw het van de daken!


Gerelateerd project

Nederland

Vrienden van Nudge


Reacties 0


Gerelateerde blogs