Hasmik ontwikkelt nieuw businessmodel voor mode

Hasmik Matevosyan ontwikkelt een nieuw business model voor duurzame mode. Ïn een match met Vriend van Nudge en accountant Frits Snijder kon ze haar ideeën toetsen.


  • Door

    Team Nudge

    9 april 2014

"Wat als we mode op een veel grotere schaal zouden verduurzamen? Niet alleen door het gebruik van eco materialen hier en daar en af en toe eerlijke handel, maar een complete verandering van het systeem? Natuurlijk moet zo'n verandering geld opleveren aan de modebrands en retailers en tegelijkertijd bijdragen aan de levens van consumenten en producenten. Dit staat centraal in het boek "Paradigm shift in Fashion" dat ik momenteel schrijf en dat naar verwachting in het najaar gepubliceerd wordt.

Afgelopen maanden was ik op zoek naar een accountant die ervaring heeft met circulaire economie. Dankzij een vriendendienst, aangeboden door Nudge, ben ik in contact gekomen met Frits Snijder, de oprichter van SuperBuren.com. Ik was op zoek naar iemand die mij kon helpen met het business model dat ik ontwikkeld heb en Frits was bereid om dat te doen! We spraken af in het restaurant van Hotel New York in Rotterdam zodat ik al mijn vragen aan Frits kon stellen.

Het business model dat ik in het boek beschrijf, stelt voor om de prijs te koppelen aan de tijd dat het kledingstuk gedragen gaat worden, en niet aan de kwaliteit en trends. Zo zou een consument een nieuw kledingstuk kunnen kopen voor 100% van de prijs, of voor een bepaalde periode (een dag, een week, een maand) lenen van de winkel. Kleding die gedragen is, kan met korting weer verkocht of uitgeleend worden. Daarnaast zouden de consumenten ook een maandabonnement kunnen afsluiten bij de winkel en per maand een X aantal kledingstukken lenen. Zo worden impulsaankopen verminderd, wordt er meerdere malen geld verdiend met een kledingstuk, hoeft er minder kleding geproduceerd te worden en de kwaliteit van kleding moet heel goed zijn om lang mee te gaan. De vragen die daarbij ontstaan en waar ik hulp bij nodig had waren als volgt:

  • Hoe moeten de prijzen en de kortingen berekend worden?
  • In hoeveel tijd zouden brands en retailers hun investering terug verdienen?
  • Hoe zit het met BTW bij het uitlenen van kleding en verkoop van gedragen kledingstukken?

Frits gaf me in ruim anderhalf uur ontzettend veel informatie over het opstellen van een cashflow overzicht voor een periode van 12-18 maanden, over het maken van omzetgroei-scenario’s en sensitiviteitsanalyses. Daarnaast gaf hij me tips over het daadwerkelijk testen van het business model en adviseerde hij mij over hoe ik op grote retailers en kleinere brands af kon stappen.

Een van de tips die me bijgebleven is voor het maken van een cashflow overzicht, is om aannames te maken die gebaseerd zijn op de realiteit. Om te testen of ze realistisch zijn, zou ik bijvoorbeeld een onderzoekje kunnen doen via een enquête online en door te praten met experts die mijn aannames zouden bevestigen of corrigeren. Het maken van een sensitiviteitsanalyse, waarbij ik de getallen die bij de belangrijkste aannames staan verlaag of verhoog, zouden me helpen om een goed beeld te krijgen van hoe het business plan in het beste en in het slechtste geval zou kunnen uitpakken.

Al mijn vragen werden beantwoord en ik kreeg heel veel inzichten. In de trein terug heb ik een samenvatting gemaakt van alle verkregen informatie en deze week ben ik alle tips aan het verwerken. Ik wil Nudge heel graag bedanken voor de mogelijkheid om gebruik te maken van vriendendiensten en Frits voor zijn tijd en kennis!"

Hasmik Matevosyan is gespecialiseerd in duurzame mode. Op haar website Modevlinder.com vind je een database met enorm veel informatie over haar bevindingen na 3,5 jaar onderzoek doen, voor zowel ‘fashion creators’ als ‘fashion wearers’. 

Vriend van Nudge

Schreeuw het van de daken!


Gerelateerd project

Nederland

Vrienden van Nudge


Reacties 2

Supernudger 10 april 2014

[…] - Borrowing fashion, MudJeans - Designing with the wearer, Refinity - A New Business Model, Up and Coming Fashion Design - Duurzaam produceren met behulp van een boek, OneWorld - Hasmik ontwikkelt nieuw business model voor mode […]

Supernudger 22 september 2014

[…] “Modewereld is dolgedraaid” Hasmik werd eerder dit jaar uitgeroepen tot een van de Radicale Vernieuwers van de toekomst. De mode is een totaal fout, dolgedraaid systeem geworden, stelt ze. In een paar zinnen zet ze op een rij wat er mis is met de modewereld: “Dertig procent van alle kleding wordt nooit verkocht maar roemloos weggegooid en verbrand. Nog eens dertig procent vindt zijn weg naar de consument in de uitverkoop. Slechts veertig procent gaat voor de oorspronkelijke verkoopprijs over de toonbank. Per jaar gooien we in Nederland bovendien een slordige tweehonderd miljoen kilo aan kleren weg. Afgezien van alle milieuvervuiling en uitbuiting is dat een van de dingen waaraan ik iets wil veranderen in de mode-industrie: er wordt te veel kleding geproduceerd die helemaal niemand wil hebben.” Daarom streeft ze naar een nieuw businessmodel voor de modewereld. […]