Help, ik wil laden!

Het is een veel gehoorde kreet de afgelopen maanden: 'Help, ik kan geen beschikbaar laadpunt vinden!' Hoe is dit zo gekomen, en belangrijker: gaat dit probleem misschien nog groter worden? Jorrit en Tom vertellen over de achtergrond van de nieuwe hackathon.


  • Door

    Team Nudge

    27 mei 2014

Het aantal elektrische voertuigen (EV's) stijgt sterk. Tegelijkertijd stagneert de groei van het aantal openbare laadpunten. In cijfers

  • April 2014: 35.715 elektrische auto's (en een sterke groeiverwachting voor de komende jaren tot 1.000.000 EV’s in 2025); 
  • April 2014: 4.405 oplaadpunten in de openbare ruimte (en een lichte groeiverwachting volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland);
  • 65% van de EV-rijders is afhankelijk van deze openbare laadpunten.

Kort door de bocht kun je zeggen dat op dit moment slechts 12% van de elektrische auto’s openbaar kan laden, terwijl dus 65% van de gebruikers hiervan afhankelijk is. Meer openbare laadpunten zijn er gewoonweg niet! Veel EV-rijders kunnen hun auto dus niet opladen, omdat de laadplekken vol staan met andere EV's. Het gevolg is dat veel hybride/plugin auto’s gewoon op benzine en diesel rijden. En daarvoor is een EV natuurlijk niet bedoeld!

Te weinig publieke palen

Onder meer het Brabants Dagblad (22/01/2014) signaleert het probleem: “Er is in Brabant behoefte aan 1.300 laadpunten, maar er zijn er slechts 500. Dat terwijl het aantal elektrische auto's sterk stijgt. Vooral het aantal publieke palen laat te wensen over. Sinds het Rijk niet meer verantwoordelijk is voor het uitrollen van een landelijk netwerk, komen er mondjesmaat publieke punten bij.”

70% van de tijd nodeloos aan de laadpaal

Een analyse van data over het laadgedrag laat zien dat de gemiddelde laadtijd van een elektrische auto 2 uur en 17 minuten is. Maar... de gemiddelde aankoppeltijd is maar liefst 7 uur en 41 minuten! Dit betekent dus dat een EV gemiddeld maar 30% van de tijd echt staat te laden. Daar sta je dan, een oplaadpaal voor je neus met twee elektrische auto’s eraan. Aan de laadpaal kun je zien dat de auto’s al helemaal opgeladen zijn. Tja, en wat doe je dan?

"Ik heb al eens een vrije middag staan posten tot hij thuiskwam, in de hoop nummers uit te kunnen wisselen voor het geval dat", vertelt ANWB-autoredacteur Frank Buma. En NRC-redacteur Herbert Blankesteijn: "Het minste wat je kunt doen, is een briefje op het dashboard leggen met je mobiele nummer."

Werken aan een oplossing

Tja, was er maar een manier om in contact te komen met de gebruikers aan de laadpaal. Wij vermoeden dat de bereidheid om je auto te verplaatsen groot is als er om gevraagd zou worden. EV-rijders zijn allen pioniers. Of de auto nu is aangeschaft vanuit financiële of ideologische overwegingen, je moet het maar durven om elektrisch te gaan rijden. En iedereen wil toch een persoon helpen als dat een kleine moeite is?

Op 20 en 21 juni organiseren we de hackathon 'Get Loaded and... Go'. Daarin gaan we op zoek naar een slimme oplossing. Ben je programmeur, marketeer en/of designer? Meld je dan aan en maak kans op een Oculus Rift, Ipad mini of een Wacom!

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0