Vriendenbijeenkomst: van footprint tot foodprint

Tijdens de Vriendenbijeenkomst bij Interface stond alles in het teken van de foo(d)tprint. Vriend van Nudge Petrick van DeKoningschrijft deed weer verslag!


  • Door

    Daphne Schmidt

    8 juli 2014

Samen de footprint aanpakken

Veel bedrijven willen hun milieu footprint terugdringen. Dat is geen nieuws meer. Interface, gastheer van de Vrienden bijeenkomst op 1 juli, gaat met ‘ Mission Zero’ een stap verder. Het bedrijf wil in 2020 een herstellende bijdrage aan milieu en maatschappij leveren. Een doel dat de Vrienden van Nudge natuurlijk aanspreekt. Zeker omdat Interface dit niet alleen kan realiseren.

Innovatie en co-creatie zijn de sleutelwoorden. Iedereen, binnen en buiten het bedrijf, is nodig. Alle opties om slimmer en schoner te produceren en materialen optimaal te recyclen worden benut. Ook leveranciers ketenpartners en klanten neemt Interface mee op haar reis. De zoektocht naar recycling en duurzame grondstoffen levert soms verrassende resultaten op. Zo loopt in de Filipijnen een project waarbij nylon ‘gewonnen’ wordt uit oude visnetten. In de zee drijft inmiddels 640.000 kuub visnet dat nauwelijks afbreekbaar is. De lokale gemeenschap verzamelt oude visnetten en investeert de opbrengst in de gemeenschap. Zo snijdt het mes aan meerdere kanten.

Foodprint

Vriend van Nudge Smaackmakers haakt daar op in. In hun ogen moet de mensheid wel in actie komen als we over een paar jaar überhaupt nog iets op ons bord te kunnen snijden. Daarvoor moet de voedselketen wel flink verduurzamen. En dat is niet eens heel lastig, mits iedereen bewuste keuzes maakt voor producten met een kleine ‘foodprint’. Maar wat is de milieu-impact van een kilo kaas of een zak pinda’s? In een korte quiz bieden Natascha en Aart Jan de vrienden zicht op de impact van ons dagelijks eten. Een ander aandachtspunt is voedselverspilling. We gooien niet alleen veel eten weg. Ook bij de productie verdwijnt een groot deel. Blijkbaar zijn we nu eenmaal gewend om delen van producten domweg niet te gebruiken. Dat is echt een gemiste kans en Smaackmakers probeert iedereen daar van te overtuigen. De oesterzwambitterballen die ze serveerden, waren het bewijs!

IJskap

Het gevarieerde programma werd afgesloten door Noordpoolavonturier en onderzoeker Marc Cornelissen. Hoewel hij de Noordpool aanvankelijk puur voor het avontuur bezocht, is hij nu nauw betrokken bij onderzoek naar de ontwikkeling van de ijskap in het Noordpoolgebied. Hij heeft de gevolgen van klimaatverandering met eigen ogen gezien. De ijskap is de afgelopen jaren flink gesmolten. Toch heeft hij ook oog voor de dynamiek die deze nieuwe situatie oplevert. Daarbij verwijst hij ook naar de Inuit. Hun leefstijl verandert min of meer gedwongen. En hoewel dat in aanvang zorgwekkend is, biedt het ook nieuwe kansen. Samen met wetenschappers probeert Marc een beter beeld van de omvang en ontwikkeling van de ijskap te krijgen. Dat is in zijn ogen de manier om de dynamiek van het Noord- en Zuidpoolgebied goed te kunnen begrijpen. En samen serieus na te denken over oplossingen. Daarmee raakte Marc het thema dat alle Vrienden van Nudge bezighoudt: welke stap zet jij om de totale footprint te verkleinen? 

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0


Gerelateerde blogs