Opmerkelijke ervaringen van Lucas in de Leaf

Vijfendertig Testrijders, één uitdaging. Wie verhuurt zijn elektrische auto het vaakst en bouwt daarmee het grootste stroomnetwerk? Natuur & Milieu - Vriend van Nudge - zoekt nog testrijders voor Project A15. Lucas Hullegie - van Duurzaam Verenigen - is één van de testrijders en vertelt over zijn ervaringen op de website van Project A15.


  • Door

    Annemarie Appelman

    4 augustus 2014

Het is eind juli en ik ben nu een dikke 2 maanden de trotse testrijder van de Leaf. En tevreden, want elektrisch rijden is heerlijk en verslavend. Het opladen werkt prima en het blijft leuk om enthousiaste huurders te spreken. In deze blog deel ik mijn drie meest opmerkelijke ervaringen tot nu toe. Eerst even wat cijfers over mijn testrijderschap. In de afgelopen 2 maanden heb ik mijn auto 14 keer verhuurd via Snappcar, aan 8 verschillende huurders. Gemiddelde leeftijd van de huurders is 37 jaar. Daarnaast heb ik de auto 7 keer mee gegeven aan familieleden en vrienden. 1 huurder heeft een bekeuring gekregen. In totaal zijn er met de LEAF 4165 kilometers gereden, en is er 499,4 KWH aan elektriciteit en €198,36 aan “brandstofkosten” verbruikt. Inmiddels heeft de auto 2 schaafplekken op de achterbumper verzameld, en heb ik circa 5 laadpaalgesprekken gevoerd.

1. Het praatje bij de laadpaal

De leeftijd van geïnteresseerden bij laadpaalgesprekken ligt sterk hoger dan de gemiddelde leeftijd van mijn huurders. Het is me al meerdere keren gebeurd dat bij het inpluggen van de stekker, een hond en baasje van gevorderde leeftijd bij me kwamen staan en de tekst op de zijkant, “Hoeveel mensen gebruiken deze auto?”, uitspraken. Heel leuk, om een andere generatie bij te praten over elektrisch rijden. Helaas heeft het tot nu toe nog niet geleid tot verhuringen aan senioren. Zou het aan elektrisch rijden liggen, of aan het idee om een auto van een ander te lenen? Mijn vader kocht vroeger op mijn leeftijd een Toyota Celica. Ik huur een bestickerde elektrische auto en deel deze met iedereen die dat wil. Misschien toch wel een generatieverschil.

2. VIP parkeren in de stad

Of het nou in Arnhem bij het provinciehuis is, of in Utrecht pal naast de studio van Tour du Jour of aan de gracht in Amsterdam, met een elektrische auto vind je vaak een parkeerplek in hartje centrum. Kwestie van stekker erin pluggen, en terwijl je naar je bestemming gaat, laadt je auto op voor de terugeis!

3. Onderscheidend vermogen voor ondernemers

Ik heb twee ondernemende super-huurders, met wie ik erg blij ben. Steven, de stadsboer van Arnhem, bezorgt duurzame Puurland voedselpaketten bij zijn klanten met de Leaf. Hilde van Slim Opgewekt neemt de auto mee naar scholen waar zij zonnepanelen op de daken installeren. Kinderen zien dat de opgewekte zonnestroom gebruikt wordt om mijn auto te laden, super! Ook wanneer ik voor Duurzaam Verenigen een sportvereniging bezoek die wil verduurzamen, is de elektrische auto altijd een goede binnenkomer. Op de vraag of er een laadpaal aanwezig is op het sportpark, is het antwoord helaas tot nu toe altijd ‘nee’. Een elektrische deelauto vormt voor duurzame ondernemende bedrijven een meerwaarde, je zet de daad bij het woord. Het nadeel van de Leaf? De actieradius natuurlijk. Maar: wanneer de auto in plaats van 150 kilometer, straks een bereiek heeft van 350 kilometer, dan wordt elektrisch rijden in Nederland ‘gewoon’. En zijn bovenstaande ervaringen minder speciaal!"

Doe je mee? Er is nog plek voor 2 testrijders! De Testrijders rijden 100% elektrisch en delen hun auto met vrienden, collega’s, maar ook met onbekenden. Degene die na een jaar de meeste mensen in zijn of haar auto heeft gekregen, wint de Testrijders Team Trial. Meedoen? Stuur dan een e-mail naar Tom Groot.     

Vriend van Nudge  

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0