Schuin door de bocht met New Isetta

Meer dan 1 miljard auto's zijn er nu wereldwijd op de weg - en het aantal stijgt nog steeds snel. Hoog tijd om na te denken over werkelijk vernieuwende vormen van automobiliteit. Innovator Ralph Panhuyzen vertelt over zijn visie en de New Isetta.


  • Door

    Team Nudge

    13 augustus 2014

Automobiliteit onderscheidt zich van andere manieren van afstanden overbruggen (zoals telefoon en internet): het kost nogal wat ruimte en vraagt om investeringen in de fysieke infrastructuur en in het vervoersmiddel. Anderzijds kan een goed doordacht ontworpen auto beter scoren dan het openbaar vervoer, in termen van belasting voor het milieu. Alle reden dus om de auto eens onder de loep te nemen. De maandelijkse (fossiele) energierekening van de auto is meestal hoger dan die van een heel huishouden. De meeste energie wordt verbruikt aan het verplaatsen van de auto zelf. De auto weegt immers 15-25 keer zoveel als de bestuurder. En die is meestal de enige inzittende - juist op tijden dat de wegen het drukst zijn met woon-werkverkeer. Al die eenpersoonsritten hebben weer files tot gevolg.

Google robocar: te grote technology push?

Google werkt al een tijdje aan de zelfrijdende auto. Daarmee willen ze zoveel kwesties in één keer oplossen, dat je op termijn kunt spreken van auto = gelijkteken openbaar vervoer. Voert te ver om daar nu op in te gaan. Maar duidelijk is al wel dat de Robocar een heel grote technology push geeft. En daarmee misschien een te grote cultuurschok vormt voor de gemiddelde consument. Je kunt nu al voorzien dat de automobilist zal vragen om een auto met de voordelen van de Google robocar gekoppeld aan eigenschappen die het tot een nieuw hebbeding maken.

Introducing New Isetta

Wat heeft dit Next-Gen vervoersmiddel dat autofabrikanten nog niet bieden? New Isetta onderscheidt zich door de combinatie van eigenschappen. De auto-industrie maakt een auto kleiner en lichter om deze minder te laten verbruiken. De prijs die gebruikers betalen is minder veiligheid en comfort. De achterinzittenden van kleine hatchbacks zullen een achteraanrijding niet overleven. De korte wielbasis zorgt voor een matig comfort. New Isetta laat zien hoe je energie-efficiency kunt koppelen aan veiligheid en comfort. Ruil de doosvorm in voor een gestroomlijnde sigaarachtige vorm, en je hebt een cabine die vanwege de boogvormige spaceframe veel sterker is dan die van een gewone auto. Bijgevolg kunnen lichtere materialen worden gebruikt. Minder luchtweerstand + minder gewicht betekent dat minder energie nodig is, of dat nu fossiel of electrisch is. Aan de achterzijde is de cabine te smal om op een rechthoekig onderstel te staan. Dat is juist een voordeel. De voorbij de achterzijde uitstekende geclusterde achterwielen zorgen niet alleen voor een lange wielbasis, maar de bijbehorende separaat aan het frame bevestigde bumper vormt ook een ramachtige barrière tegen achteraanrijdingen. Door de smalle vorm kunnen inzittenden niet naast elkaar zitten. Voordelen hiervan: genoeg marge in de flanken, en hoofden kunnen niet met elkaar in botsing komen. Belangrijk bij zijaanrijdingen.

Schuin door de bocht

De smalle vorm zorgt er ook voor dat snelwegen split-lane kunnen worden gebruikt. Een grotere gebruiksdichtheid is iets waar Google ook naar toe wil. Omdat New Isetta vergelijkbaar smal is als Google's robocar, is deze er al klaar voor. Nieuwe voordelen dus ten opzichte van de auto's die je nu in de winkel vindt. Plus een spannend uiterlijk vanuit het principe form follows function. Als laatste het misschien wel mooiste: vanwege de smalle spoorbreedte en de lange wielbasis zal de New Isetta schuin moeten gaan in bochten. Niet zo extreem als de bij kenners bekende Carver, maar leuk genoeg om Fahrvergnügen een nieuwe dimensie te geven."

Meer lezen? 

Schreeuw het van de daken!


Gerelateerd project


Reacties 0