Helsinki wil autobezit overbodig maken

Stel je voor: openbaarvervoerapp 9292 gekoppeld aan Regiotaxi, Uber, VeloLib, de OVfiets en deelauto-aanbieders als MyWheels en SnappCar. Via je smartphone plan je snel en simpel je route en betaal je in één keer je hele rit. Dat is ongeveer het ambitieniveau van het innovatieve mobiliteitsplan in Helsinki.


  • Door

    Team Nudge

    15 augustus 2014

In 2025 wil de Finse hoofdstad het bestaande openbaar vervoersnetwerk hebben omgevormd tot een 'mobility on demand' systeem. Een smartphone app plant je route van A naar B en maakt daarbij gebruik van alle beschikbare transportmogelijkheden. Niet alleen trams, bussen, veerboten en taxi's, maar bijvoorbeeld ook deelauto's en deelfietsen. Bij het plannen van de trip kun je je eigen voorkeuren aangeven - denk bijvoorbeeld aan de weersverwachting en de tijd die je beschikbaar hebt. Nieuw is dat de app ook fungeert als betaalplatform. Als je overstapt, hoef je dus niet voortdurend opnieuw kaartjes te kopen of af te rekenen. Je betaalt per kilometer, per rit of via een maandabonnement.

Ervaring met innovatieve mobiliteit

De stad is al langer bezig met vernieuwende mobiliteit. In 2012 lanceerde Helsinki het Kutsuplus-systeem: een flexibel systeem met minibusjes die worden gecoördineerd via een computer. Je bestelt ze via een app op je smartphone en geeft je begin- en eindpunt aan en of je een privérit wilt. De kosten liggen tussen een gewone busrit en een taxi in.

Telecommunicatiesector als inspiratie

Het nieuwe plan is uitgewerkt door transportation engineer Sonja Heikkilä. Jonge inwoners van Helsinki kijken anders naar transport dan hun ouders, stelt ze in de Master's Thesis die ze in opdracht van de gemeente schreef: "Jongeren zien een auto niet langer als een statussymbool". Ze hebben behoefte aan simpel, flexibel en goedkoop vervoer. Heikkilä verdiepte zich uitgebreid in de telecommunicatiesector op zoek naar vernieuwende business modellen voor vervoersdiensten.

Geen eigen auto meer nodig?

Wie in steden als New York of Parijs woont, heeft heel vaak geen eigen auto. Te veel nadelen, terwijl openbaar vervoer en taxi's een prima alternatief vormen. Maar ook in andere steden staat een auto gemiddeld 95% van de tijd ongebruikt voor je deur geparkeerd. De belangrijkste winst van een eigen auto is gemak en de onmiddellijke beschikbaarheid van transport. Een effectief en simpel mobiliteitssysteem kan de behoefte aan een eigen auto dus behoorlijk terugdringen, stellen de pleitbezorgers van het Finse plan.

Meer lezen?

 

Schreeuw het van de daken!