Googlers aan de slag!

Twee dagen lang 120 slimme ‘Googlers’ bij elkaar, met veel enthousiasme en een torenhoog energie-level. Werkend aan 3 real life casussen kregen de initatieven concrete tips en adviezen en leerden de deelnemers elkaar kennen.


  • Door

    Daphne Schmidt

    1 september 2014

Op 25 en 25 augustus 2014 vond in de bossen van Nunspeet het jaarlijkse Google Summer Event plaats, dit jaar in samenwerking met Nudge, in de vorm van een challenge. De challenge daagde de medewerkers van Google uit om mee te denken met problemen waar social enterprises en lokale initiatieven mee te maken hebben. Geen opgezette casussen maar echte vraagstukken dus! Twee dagen werden de Googlers aan de hand genomen door moderator Lars Sørensen, zoals we van hem gewend zijn vol energie en humor. 

Een energiecoöperatie oprichten in 'Google Village'

De eerste case was het Nudge-project Buurten met Energie, waarmee buurten een zetje krijgen bij het opzetten van een energie coöperatie. Daarin staat de lokale community centraal. Maar hoe bouw je die op in... ‘Google Village’? Een prachtig stadje met een kerk, supermarkt, riviertje en sportclub. Een aantal Googlers had wel oren naar een energiecoöperatie. Zij kregen dan ook de opdracht mee om een plan uit te werken: ‘hoe overtuig je de overige buurtbewoners om aan te sluiten?’ Ze kwamen terug met ideeën om een platform op te zetten waar buurtbewoners hun eigen projecten kunnen lanceren. Op die manier kunnen de individuele bewoners profiteren van bijvoorbeeld gratis WiFi of gezamenlijke fietsen. Wanneer er meer energie wordt opgewekt dan verbruikt, kunnen er uiteindelijk meer projecten met verdienmodel worden uitgerold.

Marketingplannen voor WakaWaka

WakaWaka ontwikkelt lampen en laders voor smartphones op zonne-energie. De pilot voor hun nieuwste product gaat binnenkort van start in Rwanda. WakaWaka heeft onder de Googlers de vraag uitgezet om een marketingplan aan te dragen voor de nieuwe doelgroepen die zij hiermee willen bedienen. Als ware Rwandese boeren, winkeleigenaren en ambachtsmannen werden alle goede ideeën gepitched. Centraal stond dat licht voor lokale ondernemers zorgt voor meer arbeidsuren en dus meer inkomsten. Dat betekent dat de inkomsten niet besteed hoeven te worden aan kaarsen of kerosine, maar kunnen worden geïnvesteerd in bijvoorbeeld onderwijs. De winnende ‘ambachtsmannen’ gingen naar huis met een customized WakaWaka met Google-logo: WakaWaka heeft er weer een aantal ambassadeurs én goede ideeën bij!

Een netwerkmodel voor Moyee Coffee

Net als airBnB en Tupperware heeft Moyee Coffee de droom om hun producten te verkopen via een netwerk van enthousiaste klanten. Maar hoe doe je dit precies? Ideeën genoeg na de superbrainstorm! Het principe is simpel: eerst spar je met een collega hoe je de koffie kan verkopen aan een vriend. Vervolgens wordt het groepje iets groter; 4 personen. Hoe zet je het weg bij je familie? En de laatste stap waarbij er een groep van 16 personen aan te pas kwam: hoe bij een organisatie? Werkt het verkopen aan relaties met incentives überhaupt wel? Of is het geheim juist om te laten beleven en ervaren? De one-liner voor de volgende campagne is er in ieder geval al wel: “guess who woke me up this morning?!” Eén van de ideeën groeide al tijdens de ochtend uit tot een concreet plan - waar dit eindigt? De eerste gesprekken zijn gepland; to be continued!

 

Verbinding en inspiratie

Een van de doelstellingen van de challenge? Elkaar leren kennen. Met het Icebreaker spel van Games4Groups is dit zeker behaald. Iedereen werd in groepjes en met hoge tijdsdruk op pad gestuurd om selfies te maken in en rondom het hotel, en op het themafeest. Aan creativiteit en competitiegevoel geen gebrek. Afsluitend werden de Googlers geïnspireerd door poolreiziger en expeditieleider Marc Cornelissen. Zijn expeditie-ervaring vertaalde hij naar - voor iedereen herkenbare - inzichten op het gebied van leiderschap. Als aandenken kreeg iedereen een customized reep Tony’s Chocolonely mee naar huis. Maar of die ook daadwerkelijk het thuisfront bereikt hebben? Wij vragen het ons af...

 

Schreeuw het van de daken!


Reacties 1

Karl Beerenfenger 4 september 2014

Goed stuk Daph!