Match: Sonja krijgt advies van Yumeko

Sonja Born zoekt kledingproducenten die ook in Nederland willen produceren. Met haar Atelier Macco wil ze jongeren aan werk helpen. Stephan van Vriend van Nudge Yumeko gaf haar advies.


  • Door

    Team Nudge

    12 september 2014

"Heb je dat soms ook, dat je gedreven bent de wereld te verbeteren... in je uppie? Je dromen mogen best groot zijn, en die van mij zijn dat ook. In mijn baan in loondienst word ik telkens geconfronteerd met een grote jeugdwerkloosheid. Daarom ben ik vastbesloten het verschil te maken voor een aantal jongeren. 

Kijkend met een duurzaamheidsblik verbaas ik mij telkens weer over de kledingindustrie. Die vindt voornamelijk in lagelonenlanden plaats, waar jonge mensen voor weinig geld en in slechte arbeidsomstandigheden werken aan de relatief goedkope kleding die de westerlingen graag kopen. Deze twee uitgangspunten vormen de basis voor mijn gedrevenheid de wereld te verbeteren. Mijn grote droom: een deel van de kledingindustrie weer terugbrengen naar Nederland!

Dus ik had een plan. Ik wil een mode-atelier voor ‘schone kleren’ en daar wil ik jongeren zonder enig diploma het ambacht van kleding maken leren. Maar hoe kom je aan voldoende opdrachten? Hoe vind ik kledingproducenten die naast hun buitenlandse productie ook in Nederland hun productie willen uitzetten? Ik ben beleidsmaker en lerares op een modevakschool, maar heb geen marketing-achtergrond. Na negatieve antwoorden van kledingproducenten (of helemaal geen reacties) worstelde ik met deze vraag. Via social media kwam ik Nudge op het spoor, en alsof het zo moest wezen trof ik daar een Vriendendienst van Yumeko waar ik mee verder kon.

Ik legde Yumeko de vraag voor. Ik besefte dat een bedrijf op Nederlands grondgebied nooit opkan tegen de lagelonenlanden, en Stephan (van Yumeko) prikkelde mij om na te denken vanuit de klant: “Waarvoor wil de klant jou geld betalen?” Ik zocht in de hoek van bedrijfskleding, maar ook daar blijkt dat de lagelonenlanden aan het langste eind trekken. Dat gaat ‘m niet worden, tenzij een klein bedrijf unieke bedrijfskleding wil laten maken.

Uiteindelijk heeft dit geleid tot een andere insteek. Het zogenaamde gat in de markt ga ik vinden, dat graaf ik desnoods zelf, maar ik ben vastbesloten een goed draaiend bedrijf op te zetten waar textielproducten gemaakt worden door jongeren die een weinig rooskleurige toekomst denken te hebben. En die jongeren zal ik zodanig coachen dat zij in zichzelf gaan geloven, dat ook zij er mogen zijn.

Ik werk van klein naar groot. De modevakschool is er al. Het mode-atelier bestaat ook al, maar zonder personeel. Opdrachten zijn er mondjesmaat, en alleen nog vanuit particulieren. Mijn toekomstige jonge personeelsleden zijn gemotiveerd en staan te trappelen om te starten.

Stephan heeft mij getriggerd anders te denken, en daardoor is mijn focus verlegd. Elk mens draagt kleding, en de ontwikkeling naar duurzame en ‘schone’ kleding is gaande. Ik vind nu aansluiting met maatkleding, mode met een Afrikaans tintje en vintage-mode. Het is nog klein, maar de grootste bedrijven zijn ook niet op een dag succesvol geworden hè! Ik heb ervaren dat er mensen bestaan die, zonder er maar iets voor terug te verwachten, willen helpen je doel te bereiken. Daarvoor wil ik Stephan hartelijk bedanken, en natuurlijk ook Nudge."

Vriend van Nudge

Schreeuw het van de daken!


Gerelateerd project

Nederland

Vrienden van Nudge


Reacties 0