Slapend de wereld veranderen

Rob van den Dool en Stephan Zeijlemaker waren uitgekeken op de snelle wereld van reclame en internet. Gewapend met een bovengemiddelde portie idealisme zochten ze het groene gat in de markt. Ze willen bewijzen dat duurzaam ondernemen net zo winstgevend kan zijn als onverantwoord ondernemen.


  • Door

    Daphne Schmidt

    24 oktober 2014

Duurzaam beddengoed

In de slaapsector bleek nog veel te verbeteren. Verantwoord geproduceerde dekbedden en kussens waren er niet, transparantie in de keten met veel dierenleed, uitbuiting en kinderarbeid was ver te zoeken. Ook van consumentenbewustzijn bleek geen sprake.

Yumeko maakte sinds 2009 een vliegende start en won de Nationale Thuis Winkel Award voor Beste Startende Webwinkel van Nederlands 2011. Nudge sprak met Rob en Stephan over duurzaam ondernemen.

Het bedrijfsleven

Hoe krijg je aandeelhouders warm voor een sociaal business model?

Rob: “Er bestaat een woord voor verantwoord ondernemen en dat wil zeggen dat de rest onverantwoord is. Toch denk ik dat je veel aandeelhouders van beursgenoteerde bedrijven meekrijgt als je 3 % minder winst gaat maken, de crisis daargelaten, om daarmee je maatschappelijke impact met 10 % te verbeteren. Dat hoort bij je rol als bedrijf.”

De consument

Moet je alle consumenten willen verleiden?

Rob: “Nee, dat lukt je niet en het is niet nodig. Ik kwam Linda de Mol tegen op Schiphol. Ik vertelde over eco-bedlinnen, maar ze was veel meer geïnteresseerd in het zachtste en mooiste bedlinnen. Dat hebben we ook en daarom zoeken we met Yumeko naar een balans tussen eco aan de ene kant, en luxe, kwaliteit, zacht aan de andere kant. Eco niet teveel op de voorgrond.”

Ondernemen

Wat is bepalend voor de koers van het bedrijf?

Stephan: “Onze doelstelling is laten zien dat duurzaam ondernemen lonend is. Als winst maken je koers bepaalt dan heb je opeens twee kapiteins op je schip, en moet je steeds compromissen sluiten tussen het geld en je eigenlijke business. Dat gaat altijd ten koste van principes en bezieling. Wij hebben, in tegenstelling tot veel bedrijven, ons concept steeds heel duidelijk voor ogen en zijn het in 99,9% van de gevallen eens over alles wat ons bedrijf aangaat. Misschien heeft dat te maken met onze achtergrond in de merkenwereld.”

Schreeuw het van de daken!


Gerelateerd project