Elektrische auto met dak van nano-accu's?

Binnen vijf jaar kan hij in de showroom staan: een elektrische auto waar deuren, dak en motorkap fungeren als extra accu. Dat zeggen de Australische nanotechnologen die een volgende stap zetten in de ontwikkeling van lichtgewicht 'supercondensators'. Ze ontwikkelden een dunne, flexibele en extreem sterke folie van grafeen en nano-koolstofvezels.


  • Door

    Hansje Huson

    8 november 2014

Door een groot aantal lagen van deze folie op te nemen in het plaatmateriaal krijgt dat een dubbelrol als accu. Omdat de supercondensators heel snel opladen en ontladen, kunnen ze de elektrische auto een enorme boost geven. Niet alleen wordt de actieradius van de auto een stuk groter, de auto wordt ook nog eens minstens 15% lichter in gewicht.

Grotere actieradius

"Bij het optrekken hebben auto's flink wat extra energie nodig en daar komen de supercondensators in beeld. Ze houden een beperkte hoeveelheid lading vast, maar kunnen die wel razendsnel afgeven. Daarmee vormen ze een ideale aanvulling op de bestaande Li-ion-accu's", aldus de onderzoekers. De supercondensators laden bovendien binnen een paar minuten weer op, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de energie die vrijkomt bij het remmen. "Volledig opgeladen zou deze auto een actieradius van zo'n 500 km moeten halen - vergelijkbaar met een conventionele auto en het dubbele van de mogelijkheden van de huidige elektrische auto's." De technologie zou ook gebruikt kunnen worden om bijvoorbeeld smartphones razendsnel op te laden.

Capaciteitsvergroting

Wereldwijd is veel onderzoek gericht op het vergroten van de energiedichtheid van deze super-accu's. Die is namelijk nog wel een stuk lager dan de chemische accu's. De supercondensatoren die nu op de markt zijn, hebben een energiedichtheid van zo'n 28 Wattuur per kg, terwijl een Li-ion accu 200 Wh/kg opslaat. "Door gebruik te maken van lagen grafeen hebben we de capaciteit kunnen opvoeren tot zo'n 60 wattuur per kubieke decimeter. Dat komt in de buurt van een loodaccu", legt een andere onderzoeksgroep uit. De verwachting is dat de capaciteit nog een stuk verder op te voeren is, zodat een volledig door supercondensatoren aangedreven auto in beeld komt.

Lage kosten

Ook de prijs is een belangrijk aspect. Daarom richten veel experimenten zich op het gebruik van goedkoop koolstofmateriaal. "Industriële productie is mogelijk tegen lage kosten," vertelt het onderzoeksteam. "De prijs van Li-Ion accu's kan niet veel verder omlaag, omdat de prijs van lithium hoog blijft. Deze techniek is niet afhankelijk van metalen of van andere toxische materialen, dus het is ook nog een milieuvriendelijker oplossing."

 

Meer over de nieuwe supercondensatorfolie lees je op electric-vehiclenews.com, ieee.org en rice.edu. Eerder verschenen in Trouw en op nu.nl artikelen over grafeen-accu's.

 

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0