Meer voordeel én minder voedselverspilling met de Afgeprijsd-app

De aanleiding was een eenzame kip met een naderende houdbaarheidsdatum. Een app tegen voedselverspilling is het gevolg: Afgeprijsd is een app waar supermarkten en consumenten samenkomen om het onnodig weggooien van eten tegen te gaan.


  • Door

    Team Nudge

    20 november 2014

Whocares sprak met oprichter August de Vocht van platform NoFoodWasted over dit initiatief:

Waarom bestaan NoFoodWasted en de Afgeprijsd-app?

Op een mooie zaterdag in september vorig jaar liep ik de supermarkt in om boodschappen te doen. En daar lag een hele kip met 35% korting, maar die moest diezelfde dag opgegeten worden. En ik had net besloten om die dag geen kip te eten.

Thuis bleef het aan me knagen dat die kip waarschijnlijk weggegooid zou worden. En ik vond het raar dat supermarkten alleen in de winkel zelf op afgeprijsde producten wijzen.

Ik ben me toen gaan verdiepen in het proces van afprijzen en het weggooien van voedsel. Om producten die bijna over de datum zijn op de juiste manier onder de aandacht te brengen en te verkopen hebben we het platform NoFoodWasted opgericht en de app Afgeprijsd gebouwd.

De app is nu een maand in gebruik, hoe doet ’ie het? En wat zijn de reacties?

Afgeprijsd heeft een landelijke insteek, maar momenteel is er alleen activiteit in Brabant. Daar doet 10 procent van de supermarktklanten mee en 40 procent gebruikt de app dagelijks.

De supermarkten hebben nog geen cijfers, maar uit hun positieve feedback maken we op dat er minder voedsel wordt weggegooid. En de consument is ook blij om op deze manier iets te kunnen doen tegen voedselverspilling.

Zo te zien hebben acht Brabantse supermarkten zich nu bij jullie aangesloten. Wat zijn jullie expansieplannen?

Momenteel praten we met diverse ketens in Nederland om de oplossing landelijk uit te rollen. We zijn begonnen met de supermarkten in onze omgeving, omdat zelfstandig ondernemers nu eenmaal sneller beslissingen kunnen nemen.

Maar samen met onze partners Natuur & Milieu en Brainport Development proberen we voedselverspilling zo snel mogelijk landelijk aan te pakken.

Ook zijn we gesprekken gestart in België en we kijken met een schuin oog naar Duitsland en andere Europese landen. We kunnen nog wel een tijdje door, want in Nederland gooien we met zijn allen 4 miljard euro aan etenswaren weg. En in Duitsland is dat bij zes keer zoveel!

Denk je met deze kortingsapp het voedselverspillingsprobleem in de kiem te kunnen smoren? 

We hebben niet de illusie dat we het hele probleem in een keer kunnen oplossen.  In de keten spelen meer partijen mee dan alleen de distributeur en supermarkt. We zijn er wel van overtuigd dat we de voedselverspilling in supermarkten terug kunnen brengen en dat we op deze manier meer bewustwording kunnen creëren bij de consumenten. 

Hiervanuit moeten gedragsveranderingen worden doorgevoerd. Maar dat is lastig tijdrovend en duur. Het is al moeilijk om de consument een maatbeker te laten gebruiken bij het koken! Zie onze oplossing meer als hulp bij het doen van boodschappen, terwijl je voedselverspilling tegengaat én een financieel voordeeltje meepakt.

Wat zijn de verdere plannen voor NoFoodWasted?

Momenteel zijn we dus druk bezig met het uitrollen van Afgeprijsd en het continu verbeteren van het platform en de apps (consumenten-app en aanbieders-app). Daarnaast kijken we natuurlijk ook goed naar de markt voor groothandelaren en zijn we bezig met een test in die markt.

Vanuit NoFoodWasted gaan we die kennis zeker delen, maar voorlopig hebben we het, samen met onze partners, nog druk genoeg om de uitrol van onze oplossing in Nederland en daarbuiten te realiseren. We staan nog pas aan het begin.

Wil je iets kwijt over jullie verdienmodel?

Ons verdienmodel is heel erg simpel: consumenten kunnen de app Afgeprijsd gratis downloaden en wij krijgen een vergoeding van de supermarkten die meedoen.

En tot slot: wie doet bij jou thuis de boodschappen?

Strikvraag? Hmm, ik doe niet zo vaak boodschappen. Uiteindelijk doet mijn vrouw dat toch gewoon het meest. Qua boodschappen kan ik nog geen dag vooruit kijken en met een gezin met twee kinderen is dat niet erg handig.

Laat de jacht op de 35 procent-kortingsstickers beginnen! Download 'm via de site van NoFoodWasted.

 

 

 

whocares logoDit artikel van Sophie Rijkmans verscheen eerder op de blog van Whocares. Whocares zoekt elke dag naar verschilmakers. Op hun blog verzamelen ze de meest inspirerende en creatieve initiatieven van mensen die elkaar helpen. Ze schrijven over slimme ideeën en hartverwarmende acties, maar vooral over de personen erachter: gewone burgers, entrepreneurs, wetenschappers, kunstenaars en andere ondernemende mensen die de handen uit de mouwen steken en écht iets doen. Whocares is een initiatief van humanitaire organisatie CARE Nederland.   

Schreeuw het van de daken!


Reacties 2

Heimen Stoffels 11 januari 2016

Lekker alleen dat de app het niet doet op Android 4.4 Hij opent wel, maar komt niet voorbij het splash screen (cirkeltje blijft draaien). Erg jammer, zo kunnen we hem voor ons gezin niet gebruiken :-(

Bruno Braakhuis 14 januari 2016

Dag Heimen, ik heb even voor je gekeken, maar er zijn geen problemen bekend met de app onder 4.4. Misschien moet je 'm even opnieuw installeren of de telefoon opnieuw opstarten...