De plastic challenge

Een drukkerij als decor voor een inspirerende bijeenkomst van de Vrienden van Nudge? Dat is heel normaal als duurzame drukkerij De Bij gastheer is.


  • Door

    Petrick de Koning

    25 november 2014

Eigenaar Norbert van Schie maakt het niet moeilijker dan het is. Volgens hem is duurzaam ondernemen vooral boerenslimheid. Als zoon van een veeteler kreeg hij de liefde voor natuur met de paplepel ingegeven. Hij leerde al vroeg dat hergebruik vaak een praktische oplossing biedt. Als je een hek nodig hebt, koop je gebruikte steigerpijpen en las je zelf een hek in elkaar. 

Eenmaal eigenaar van Drukkerij De Bij zette hij deze praktische aanpak door. Of het nu gaat om verlichting of de aanschaf van een nieuwe drukpers: bij De Bij gaan duurzaamheid en kostenbesparing hand in hand. De drukkerij is niet alleen zuinig met energie, ook de CO2-uitstoot wordt gecompenseerd. Met CO2 opruimcertificaten van Vriend van Nudge greenSand zorgt De Bij dat de CO2 uitstoot met het mineraal olivijn, dat CO2 bindt, opgeruimd wordt. En hoewel een drukkerij grotendeels leeft van papier, kiest De Bij een breder perspectief. Met een crossmediaal aanbod, probeert het bedrijf klanten te overtuigen dat papieren communicatiemiddelen veel meer opleveren als je ze heel doelgericht inzet. 

Plastic sushi

De liefde voor de natuur lijkt ver te zoeken als het gaat om de productie en het gebruik van plastic. Maria Westerbos van de Plastic Soup Foundation laat er geen onduidelijkheid over bestaan. Als het gaat om plastic bestaat ‘weg’ helaas niet. Sinds de ontdekking van de plastic soup in de oceanen in 1997 is het probleem alleen maar verergerd. Plastic verdwijnt helaas niet, het valt uiteen in piepkleine deeltjes die samen een enorme milieuramp veroorzaken. Vogels, vissen en schildpadden sterven massaal en ook de mens blijft niet gespaard. Net als onze sushi, die boordevol plastic zit…

 

Gedragsverandering noodzakelijk

De plastic velden in de oceanen blijven voorlopig nog wel groeien. Toch is Maria er van overtuigd dat de oceaan het probleem uiteindelijk zal oplossen. Dat proces heeft echter alleen kans van slagen als wij ophouden met vervuilen. Die gedragsverandering blijkt niet zo eenvoudig. Met de gemiddelde jaarproductie plastic kun je bijvoorbeeld de hele aarde 800 keer inpakken. En veel van die productie eindigt dus in de oceanen. De Plastic Soup Foundation wil dit proces een halt toe roepen en strijdt daarvoor op meerdere fronten. 

De strijd tegen de wegwerp plastictas krijgt momenteel veel aandacht. De EU denkt na over een verbod en ook sommige winkelketens, zoals Zeeman en C&A, ondernemen actie. Om de gedragsverandering op dit gebied een flinke push te geven, daagt Maria de aanwezige vrienden – en natuurlijk iedereen, Nudger of niet - uit: ontwikkel een goed alternatief voor deze vervuilende tasjes. In een drukkerij dringt een papieren oplossing zich op. Maar ook recycled varianten of zakken van andere grondstoffen zijn natuurlijk mogelijk. Zolang ze het milieu maar niet belasten. 

Wie neemt de handschoen op? Tot die tijd hoef je overigens niet stil te zitten. Neem voortaan je eigen – duurzame – tas mee naar de winkel, gebruik geen wasmiddel met microbeads en gooi bioplastic niet bij het plastic afval maar bij het gewone afval. Dat is alvast een begin van je eigen plastic challenge!

 

 

Schreeuw het van de daken!