Grenoble vervangt billboards door buurtfeestjes en bomen

Geen schreeuwende reclameborden meer, die het straatbeeld domineren. Komend voorjaar is dat realiteit in de Franse stad Grenoble. Er worden extra bomen geplant en de resterende advertentieruimte is voortaan bestemd voor lokale culturele en sociale initiatieven.


  • Door

    Team Nudge

    25 november 2014

Bij zijn aantreden begin 2014 beloofde de groene burgemeester Eric Piolle de 'openbare ruimte te bevrijden' en 'terug te veroveren op de commercie'. Grote reclameborden zijn achterhaald, zegt het gemeentebestuur in een uitgebreid manifest op de gemeentelijke website. 'Ze horen bij een ander tijdperk, toen auto, beton en hoogbouw nog symbolen van vooruitgang waren'. Billboards moesten groot en schreeuwerig zijn, zodat automobilisten ze niet over het hoofd zouden zien. De burgemeester wil Grenoble 'minder agressief en stressvol maken'. Het weghalen van de borden moet zorgen voor een 'zachtere en meer creatieve stad' - met veel groen, openbaar vervoer en fietspaden. 

 

Nu het contract met de exploitant van de borden afloopt, verdwijnen 326 reclameborden uit de stad. Er komen 300 niet-commerciële aanplakborden voor in de plaats. Die zijn bestemd voor lokale activiteiten en goede doelen. Op 30 tot 50 plaatsen verdwijnen de borden helemaal en laat de stad bomen planten. 

De stad wordt niet volledig reclamevrij. Op gevels, tram- en bushokjes en privégrond mogen nog wel producten worden aangeprezen. Financieel zegt de stad er niet veel bij in te schieten, door het instorten van de advertentiemarkt. Grenoble zet als eerste grotere Europese stad deze stap. Het Braziliaanse Sao Paolo ging al in 2006 de vervuiling van de stad te lijf, inclusief de 'visuele vervuiling' door reclame.

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0