Webwarenhuis helpt lokale winkels overleven

Ruim 13 miljard euro besteden we dit jaar online. Nog maar een paar jaar geleden gaven we een groot deel van dat bedrag dichtbij huis uit. De gevolgen zijn duidelijk: steeds meer lokale winkeliers sluiten hun deuren. Met het Webwarenhuis kun je lokáál online shoppen en zo helpen om je lokale economie in stand te houden. Een goed idee?


  • Door

    Hansje Huson

    27 november 2014

Lokale winkeliers zijn van groot belang voor de leefbaarheid van de buurt. Tegelijk is online shoppen een ontwikkeling die niet meer te stuiten is. Het merendeel van de lokale winkels heeft geen eigen website - en al helemaal geen webshop. Terwijl de ervaring leert dat mensen eerder je winkel komen binnenlopen als je een webshop hebt. Omdat het nou eenmaal prettig blijft om je aankoop eerst even te zien en te voelen. 

Samen online

Logistiek expert Jaap Duijvestein werkt daarom aan het Webwarenhuis. Daarmee wil hij de lokale middenstand de mogelijkheid bieden om gezamenlijk online te komen. Zodat je de aanbiedingen van de winkels uit het winkelcentrum in je buurt online kunt checken. Of de nieuw gearriveerde collectie schoenen even door kunt kijken. En hoe meer winkeliers meedoen, hoe groter het assortiment dat ze de klant kunnen bieden.

Snel bezorgd

Zie je iets interessants, dan spring je op de fiets. Of het wordt met een fietskoerier razendsnel bij je thuisbezorgd. Het ideale plaatje is nog mooier: heb je bij meerdere winkels iets besteld, dan krijg je alles in één keer thuis geleverd. Als de bezorgers ook buurtgenoten zijn, geeft dat de lokale economie nog een extra zetje.

Sterke positie

Snelle levering is voor de grote online spelers een heel belangrijk punt. Niet voor niks dat bijvoorbeeld Amazon, Coolblue en PostNL werken aan same day delivery. Het leuke is: juist op dit aspect heeft de lokale winkelier een sterke positie. Waar Amazon met de gedachte speelt om drones in te zetten voor same-day-delivery, is dat voor jouw winkel op de hoek een piece of cake. Je bestelt, binnen een uur staat het klaar en niet veel later staat er een bezorger voor je deur. Net als 'vroeger' eigenlijk - dan bracht de kruidenier na sluitingstijd vaak ook nog bestellingen rond. 

Wat denk jij?

Google en eBay rollen in de VS dit soort concepten al uit - en lokale winkeliers zijn enthousiast. Jaap is in gesprek met verschillende partijen om te komen tot een pilotproject. Hij hoort ook graag jóuw mening over zijn plannen. Plaats je reactie of vul de (korte) enquete in! 

 

Schreeuw het van de daken!


Reacties 3

Rainer Flake 3 december 2014

"Terwijl de ervaring leert dat mensen eerder je winkel komen binnenlopen als je een webshop hebt. "Ik denk dat dit niet altijd het geval is. Heb je daarentegen een webwinkel en zoek je daarbij een fysieke winkel, dan kun je wel met extra omzet rekenen. Het lijkt mij als winkelier niet eenvoudig een webwinkel te starten omdat dit veel meer vraagt dan -naast het werken met een website- alleen pakjes te versturen en wat aan online marketing te doen. Multichannel is zeker niet voor iedereen zinvol. Bezorgsnelheid is toch ook minder belangrijk dan bezorgen op het juiste tijdstip? Gaat het alleen om de verkoop kun je als winkelier beter bij een online marktplaats zijn indien je unieke producten of diensten hebt. Heb je dat niet dan kun je een website vaak beter als showroom gebruiken dan als webshop.
Ben wel benieuwd hoe je het concreet wilt vormgeven Jaap (?).

Jaap Duijvestein 4 december 2014

Hallo Rainer

Je opmerkingen zijn terecht en daar gaat het ook meestal fout. Het doel van een regionaal webwarenhuis is juist die onderdelen die jij benoemt centraal te organiseren en coördineren. De winkel zal primair zijn voorraad "beschikbaar" stellen en op moment dat er een verkoop is wordt deze (via een App of e-mail) daarvan op de hoogte gebracht en na bevestiging wordt het bestelde afgehaald en bij de klant bezorgd.

Een webwarenhuis voor een gebied moet je ook bijna zien in de lijn van Gas, Licht en water. Je neemt het af,heeft een kwaliteit en wordt voor je verzorgd.

Jaap