PWN'ers verplaatsen zich in Cor, Jeroen en Marga

Cor, Jeroen en Marga. Zij stonden centraal tijdens de Challenge die Nudge begin december organiseerde voor waterbedrijven PWN en HHNK. Ze zijn persona’s en samen staan ze voor 99% van de klanten van PWN. Maar hoe kun je een Cor bereiken, een Jeroen enthousiasmeren voor een tocht door de duinen en een Marga bewust maken van waterverbruik? Kortom, hoe kun je klanten betrekken zodat jouw impact, die je als organisatie voor de wereld van morgen maakt, maximaal is?


  • Door

    Rianne Hammenga

    16 december 2014

Zo'n 30 medewerkers verruilden de winterkou voor een warme ontvangst in de inspirerende ruimte van Bezoekerscentrum De Hoep en werden welkom geheten door dagvoorzitter Sven Polak. Sven, die vliegensvlug schakelt tussen inhoud en relativering, nam de groep vol energie aan de hand door een strak programma. Samen met Vriend van Nudge Hop – Step & Leap zette hij de deelnemers aan het werk. Vriend van Nudge Marc Cornelissen (poolreiziger en expeditieleider) deelde als, een bonk inspiratie, zijn ervaringen met de vertaling van zijn expeditie-ervaringen naar – voor iedereen herkenbare - inzichten. En wat is er dan allemaal mogelijk binnen een dag? Veel!  

Cor, Jeroen en Marga komen tot leven

Hoe ziet het leven van Cor, Jeroen en Marga – en daarmee de klanten van PWN - eruit? Als eerste werd de groep uitgedaagd om de vertaalslag te maken van een tekstuele persona naar een beeld. Hoe kleedt Cor zich? Wat voor auto rijdt Marga? Rijdt ze überhaupt wel auto? En is Jeroen een ochtend- of avondmens? Aan de hand van afbeeldingen uit stapels tijdschriften kwamen Cor, Jeroen en Marga tot leven. Het creatieve proces is begonnen!

Vertaalslag naar kansen

De ‘levende’ persona’s gaven direct inzicht in een aantal kansen waarop PWN kan inspelen. Door diverse brainstormstappen werden deze kansen door de groepjes in rap tempo omgezet tot een aantal verrijkte en versterkte concrete ideeën.

 

Pitchen via commercial

“Non-verbale communicatie is heel belangrijk, even iets om te onthouden voor later op de dag.”: startte Sven die ochtend. De opmerking leek alweer te zijn vergeten, tot elke groep werd gevraagd zijn idee te pitchen in commercial-vorm. Met verkleedkleren, script en een echte cameraman kreeg elke groep de tijd om zich voor te bereiden op deze serieuze opdracht, die in vrijwel alle gevallen met veel humor en energie werd gebracht. Want met vooraf toezegging (!) van de directie van PWN wordt een van deze ideeën werkelijkheid.

Jury kiest beste ideeën

Aan een vijfkoppige jury, bestaande uit Martien den Blanken (directeur PWN), Sjakel van Wesemael (MVO PWN), Anita Wijma (HR PWN), Jojanneke van Mourik (Marketing & Communicatie PWN) en Jan van Betten (directeur Nudge), de eer om de drie meest belovende ideeën te kiezen lettend op relevantie, meerwaarde voor PWN en de doorvertel-factor. Praat je hierover op verjaardagen of, meer voor de hand liggend, de aankomende feestdagen?! Martien (directeur PWN) - trots op de kwaliteit en het niveau van de ideeën - maakte na beraad de uitslag bekend.

Collega's beslissen

Van de vijf teams mochten de drie winnende teams direct de commercial professioneel opnemen. Vervolgens werden de filmpjes gedeeld op het intranet. Een 'huwelijk' tussen water en elektriciteit? Het inzetten van klassenmoeder Marga om kinderen meer over water te vertellen of met ouderen op stap door de duinen? De medewerkers van PWN beslissen! Aan hen de taak om te stemmen op de commercial waar zij het meest enthousiast van worden. Een waardevolle stem aangezien de commercial met de meeste stemmen daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden.

 

Binnen 1 dag ook een of meerdere duurzame ideeën op tafel? Neem contact op met Maarten de Leng via maarten@nudge.nl 

 

 

Schreeuw het van de daken!