Match: SEEDS adviseert Pure Ambition

Hoe kunnen we verder groeien, was de vraag van het duurzame vacaturebureau Pure Ambition. Voor verdere groei is financiering nodig. Maar kun je diensten wel financieren via crowdfunding, vroegen ze zich af. Een vraag die door de experts van SEEDS beantwoord werd.


  • Door

    Team Nudge

    17 december 2014

Werk met impact

Bij Pure Ambition vind je vacatures die bijdragen aan een duurzame en maatschappelijke wereld. Dat gaat verder dan groen en sociaal. Ze richten zich op iedereen die op zoek is naar werk waarmee je een positieve impact maakt. Het verschil maakt Pure Ambition niet alleen in de keuze van de vacatures, het komt ook terug in het proces van de match. Samen met kandidaten en opdrachtgevers gaan ze op zoek naar de achterliggende motivatie. Pure Ambition gelooft in kruisbestuiving: professionals met ‘duurzame’ of maatschappelijke ervaring die bij een corporate bedrijf aan de slag gaan en andersom.

Kun je diensten crowdfunden?

Ze hebben ambities: in 2020 wil Pure Ambition dé duurzame en maatschappelijke vacaturebank van Nederland zijn. “Wij hebben geen product, maar een dienst” vertelt Yann Weijer van Pure Ambition. “Stel dat je dat wilt crowdfunden, hoe pak je dat aan? En hoe zorg je dat je iets biedt wat interessant is? Wat moet je duidelijk hebben om investeerders te benaderen?”

  

‘Middelgrote’ financieringen

Het beantwoorden van deze vragen is het dagelijks werk van Arthur van de Graaf van SEEDS. Het crowdfundingplatform SEEDS, onderdeel van ABN AMRO, springt in het het ‘gat’ tussen kleine en grote investeringen. Dat is niet voor niks. Vooral voor investeringen tussen de ruwweg 30.000 en 150.000 euro is het lastig om financiering te krijgen. Kleine investeringen komen vaak via vrienden, direct netwerk en familie, terwijl grote investeringen vaak door professionele partijen gedaan worden.

‘Je verhaal moet kloppen’

Via de vriendendienst van SEEDS kwam Yann in gesprek met Arthur. Samen hebben ze gekeken naar wat de situatie is en wat er moet gebeuren om dit te realiseren. “Om een community te bereiken moet je verhaal kloppen”, doet Yann verslag van het gesprek. “Je moet een eigen verhaal hebben en heel helder weten wat je doet en waarom je dat doet. Arthur noemt dat ook wel de ‘secret sauce’. Belangrijk is dat je de juiste hoeveelheid inhoud geeft aan je verhaal, zonder al teveel in detail te treden. Vindt één ding waarop je mensen kunt triggeren. Voor een succesvolle crowdfunding is daarnaast het eigen netwerk de basis en het vertrekpunt. Iemand gaat niet in mij investeren, als er geen andere mensen in jou investeren, vertelde Arthur mij.”

Voorbereidingen in volle gang

De conclusie van het gesprek was voor Yann positief: crowdfunding is wel degelijk een optie voor Pure Ambition. Ze gaan begin volgend jaar starten met een pre-marketing campagne. De voorbereidingen zijn in volle gang - zoals het opstellen van een draaiboek, het in orde brengen van de basis (zoals SEO en marketing) en het benaderen van verschillende partners om mee te sparren en om feedback van te krijgen.

De waarde van het vriendennetwerk

Yann is heel positief over de vriendendiensten. Dankzij Nudge komt hij bij allerlei partijen aan tafel. Vriend van Nudge The Blue Deal heeft hij gevraagd om te kijken hoe Pure Ambition nog meer impact kan hebben. Zij bevestigden dat hij op de goede weg is. En dat het vooral belangrijk is in de versnelling te gaan, zodat hij daadwerkelijk voorloper blijft. "Door deze gesprekken ervaar je echt de waarde van het netwerk. Gezamenlijk sta je sterker, dat zie je wanneer je de krachten bundelt."

Bij SEEDS ook know how

Het gesprek met SEEDS krijgt bovendien een vervolg: voor hun crowdfunding kiest Pure Ambition voor het platform van SEEDS. Dit is voor Yann extra aantrekkelijk omdat zij niet alleen het platform ter beschikking stellen, maar ook de know how en de benodigde documentatie meegeven. Dit gevoel kreeg hij niet bij de andere platformen.

 

  

Schreeuw het van de daken!


Gerelateerd project

Nederland

Vrienden van Nudge


Reacties 0