Impact bij Nudge

Nudge gelooft in kleine stapjes - als het er maar heel veel zijn. Veel kleine zetjes maken een grotere kentering mogelijk. Maar wat is dan precies de positieve impact van al die zetjes? Wat bereiken we nou eigenlijk met z’n allen?


  • Door

    Geert van der Linden

    1 februari 2015

Maatschappelijke impact in kaart

Als social enterprise vinden we het belangrijk om onze maatschappelijke impact in kaart te brengen. Nudge gelooft dat naast de gebruikelijke ecologische aspecten - zoals CO2 en kWh - de sociale en economische aspecten even belangrijk zijn. Voorbeelden hiervan zijn: geldbesparing, sociale verbinding en plezier. 

Veelheid aan factoren

Het grote aantal aspecten maakt al meteen duidelijk waarom de impact van een product nog niet op het etiket vermeld staat. Het is vaak uitermate lastig om deze impact vast te stellen. Ook omdat de hele toeleveringsketen een bijdrage levert aan de uiteindelijke impact. Een product bestaat bijna altijd uit vele ingrediënten of onderdelen, die elk weer hun eigen productieketen kennen. En lang niet elke toeleverancier heeft zijn eigen impact goed in beeld.

Lastig te bepalen

Inmiddels is het meten van impact bij MVO uitgegroeid tot een compleet vakgebied met specialistische methoden en modellen. Zo ontwikkelde Vriend van Nudge Ecochain bijvoorbeeld een geavanceerde applicatie die bedrijven helpt om de impact van hun hele keten in beeld te brengen. De complexiteit maakt het voor het team van Nudge ondoenlijk om zelf diepgaand en betrouwbaar de impact van onze projecten vast te stellen. Daarom maken we graag gebruik van externe informatie van betrouwbare stakeholders én van experts uit onze community.

Open voor discussie/verbetering

Nudge maakt met hulp van bronnen en experts een eerste inschatting van de impact. Natuurlijk zijn er meer bronnen, invalshoeken en nieuwe ontwikkelingen en daarom zien we het bepalen van impact als een continu proces. Door een eerste aanzet te geven wil Nudge mensen prikkelen en uitnodigen om samen tot een beter cijfer te komen. Dit kan je doen door onderaan de uitleg van de impact van projecten een reactie achter te laten. 

Denk je ook mee?

 

Hoe werken de tellers op de website?

Op de pagina's van projecten vind je een flink aantal tellers. Wat wordt hier precies geteld. 

Plaatje

1. Aantal kliks op de knop

Geeft het aantal mensen aan die op de knop hebben gedrukt. Soms wordt je dan doorverwezen naar een andere website, soms naar een formulier. Als mensen via de knop naar een pagina buiten Nudge gaan zien we niet meer wat ze verder doen. Daarom doen we de aanname dat alle mensen die de knop drukken ook daadwerkelijk de actie hebben uitgevoerd.

2. Aantal kliks maal impact

Impact berekenen we aan de hand van het aantal deelnemers, dus de mensen die op de knop hebben gedrukt. Je kan meerdere keren meedoen aan een cta en die keren tellen ook mee voor de impact.

3. Impact meerdere acties opgeteld

De totale impact bovenaan de pagina kiezen we zelf en deze telt de impact van verschillende acties bij elkaar op. Deze moeten dan wel dezelfde soort impact hebben, anders tellen we appels en peren bij elkaar op.

4. Unieke deelenemers aan project

De teller voor het aantal nudgers telt het aantal unieke deelnemers aan het project. Als iemand meedoet aan drie verschillende acties bij een project, telt dit nog steeds als 1 deelnemer aan het hoofdproject. 

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0