Deelwinkel maakt je wegwijs in de deeleconomie

Een nieuw initiatief van Juul Martin en Nils Roemen: de Deelwinkel. De 'speciaalzaak voor gewoon delen', noemen ze het. Met vele beetjes hulp, gedeelde spullen en gedeelde kennis richtten ze in winkelcentrum de Molenpoort in Nijmegen de eerste in.


  • Door

    Team Nudge

    4 februari 2015

De Deelwinkel wil mensen op weg helpen om steeds meer met elkaar te gaan delen: spullen, eten, vervoer, verblijf en menskracht. Je kunt in de Deelwinkel terecht om te ontdekken hoe je zelf kunt delen met een ander of hoe jij gebruik kan maken van wat anderen met jou willen delen. Zowel online als in het echje wegwijs t.

In de Deelwinkel is geen geld in omloop en er is geen verdienmodel. Bezoekers kunnen zelf actief delen met, bijvoorbeeld, de Deelwinkel Cadeaubon. Zo'n bon kun je als bezoeker zelf uitschrijven. Je zet er op wat je zou willen delen met een ander, bijvoorbeeld het schrijven van een tekst, een muurtje metselen, helpen met tuinieren of een keer de hond uitlaten. Met de bon laat je dus een cadeau achter voor iemand die je wellicht nog niet kent. En misschien ben je op zoek naar iets wat een ander met je zou willen delen en is er al een cadeaubon voor jou.

Juul en Nils zetten zich al jaren in om de deeleconomie te versterken. Eerder startten ze onder andere durftevragen en het Huis van Overvloed dat gebouwd werd zonder geld. Nu er steeds meer deelinitiatieven komen, die steeds populairder worden én nieuwe spelregels vragen, vinden ze het belangrijk om mensen daar laagdrempelig mee te laten kennis maken: "De Deelwinkel helpt je toegang te krijgen tot alles wat jij nodig hebt. Wat je ook zoekt, hulp of spullen, wij gaan er van uit dat er ergens iemand is die het met jou wil delen. In de deelwinkel zoeken we die persoon met jou en verbinden we jullie. Het scheelt je bakken met geld én het levert je leuke contacten op."

 

Schreeuw het van de daken!


Gerelateerd project


Reacties 1

Desirée van Keulen 8 februari 2015

Topinitiatief. Inmiddels gedeeld op Twitter, LinkedIn en Facebook onder het motto: Delen is vermenigvuldigen. Vertellers opgeroepen verhalen te delen en mantelzorgers van ouderen met dementie opgeroepen om problemen en oplossingen te delen, zolang we nog niet allemaal zo'n winkel hebben (maar wel verwante initiatieven).