Een bakfiets op maat

Ben je op zoek naar een bakfiets? Een Duitse online catalogus zet er maar liefst 450 op een rij. Een goedkopere oplossing heb je met de XYZ Cargo: met dit open source ontwerp bouw je zelf een bakfiets - met welke opbouw je maar wilt.


  • Door

    Hansje Huson

    28 februari 2015

Katalog!

Op de Duitse site Nutzrad.de vonden we een geweldig overzicht van alle mogelijke transportfietsen - voor goederen, voor kinderen, voor verkoop en nog allerlei speciale modellen. En wie denkt dat Nederland dé bakfietsproducent is, krijgt op de site een bredere blik. Duitsland en Denemarken kennen ook tientallen makers. De site vermeldt zelfs modellen uit Bulgarije, Finland, Brazilië en Australië. 

 

XYZ Cargo: zelfbouw bakfietsen

Aan de meeste modellen bakfietsen hangen flinke prijskaartjes. Dat maakt de XYZ Cargo van het Deense kunstcollectief N55 zo interessant. Deze modulaire lichtgewicht bakfietsen koop je kant en klaar online voor 1350 - 1600 euro. Zelf bouwen maakt ze nog goedkoper. Met de tweewieler XYZ Cargo Bike kun je 90 kilo vervoeren en de driewieler XYZ Cargo Trike heeft een laadcapaciteit van 150 kilo. Het innovatieve stuurmechanisme, afgeleid van motorfietsen, zorgt voor extra laadruimte. 

Het frame is opgebouwd uit vierkante aluminium buizen. Met het flexibele open source ontwerp kan iedereen – met een beetje technische kennis en vaardigheden – de laadruimte naar wens opbouwen. Aan gereedschap heb je niet veel meer nodig dan een ijzerzaag en een boormachine. Je leest meer over de XYZ Cargo in LowtechMagazine en Treehugger

International Cargo Bike Festival

Wil je al die creaties wel eens in levenden lijve bewonderen? In Groningen wordt 14-16 juni 2019 het International Cargo Bike Festival gehouden. Het is het grootste evenement voor bakfietsen en transportfietsen ter wereld. Hier ontmoet je ontwerpers, bouwers, fietsers, verkopers en andere geïnteresseerden! 

 

 

 

Schreeuw het van de daken!


Reacties 2

Mads Phikamphon 2 september 2015

The 8rad opens up a lot of new possibilities, but I wonder how heavy it is. Despite the electric motor, it could easily be a very heavy bike to move around.

But no matter what, cargo bikes are becoming a more and more viable alternative to delivery trucks (we wrote about that here, http://www.icebike.org/cargo-bike-delivery/)