Een bakfiets op maat

Ben je op zoek naar een bakfiets? Een Duitse online catalogus zet er maar liefst 450 op een rij. Een goedkopere oplossing heb je met de XYZ Cargo: met dit open source ontwerp bouw je zelf een bakfiets - met welke opbouw je maar wilt.


  • Door

    Hansje Huson

    28 februari 2015

Katalog!

Op de Duitse site Nutzrad.de vonden we een geweldig overzicht van alle mogelijke transportfietsen - voor goederen, voor kinderen, voor verkoop en nog allerlei speciale modellen. En wie denkt dat Nederland dé bakfietsproducent is, krijgt op de site een bredere blik. Duitsland en Denemarken kennen ook tientallen makers. De site vermeldt zelfs modellen uit Bulgarije, Finland, Brazilië en Australië. 

 

XYZ Cargo: zelfbouw bakfietsen

Aan de meeste modellen bakfietsen hangen flinke prijskaartjes. Dat maakt de XYZ Cargo van het Deense kunstcollectief N55 zo interessant. Deze modulaire lichtgewicht bakfietsen koop je kant en klaar online voor 1350 - 1600 euro. Zelf bouwen maakt ze nog goedkoper. Met de tweewieler XYZ Cargo Bike kun je 90 kilo vervoeren en de driewieler XYZ Cargo Trike heeft een laadcapaciteit van 150 kilo. Het innovatieve stuurmechanisme, afgeleid van motorfietsen, zorgt voor extra laadruimte. 

Het frame is opgebouwd uit vierkante aluminium buizen. Met het flexibele open source ontwerp kan iedereen – met een beetje technische kennis en vaardigheden – de laadruimte naar wens opbouwen. Aan gereedschap heb je niet veel meer nodig dan een ijzerzaag en een boormachine. 

Inspiratie voor creatieve projecten

Het ontwerp ligt al aan de basis van verschillende projecten. In Kopenhagen fietst de Parkcycle Swarm door de stad met pop-up parkjes op hun fiets. In Brussel is het project Velo M² gestart. Als eerste werken ze aan een Tati Mobile, een bioscoopfiets, en aan een 'Brusselse wafel'-module. Een mini-fablab module en een veggie eetstand zijn in wording. 

De Berlijnse verkeersactivist en kunstenaar Nico Jungel sleurt het concept bakfiets naar een volgende dimensie. Hij bouwde de 8rad - een achtwieler met een platform van bamboe, acht fietswielen, twee zitplaatsen vooraan en pedalen. Met de 8rad²solar ging hij nog een stap verder: op een kabine installeerde hij zonnepanelen die een elektrische motor aandrijven. Deze huifkar-nieuwe-stijl is 5,4 meter lang, 2,4 meter hoog en 2 meter breed. Je kunt er een halve ton vracht mee vervoeren.

  

Je leest meer over de XYZ Cargo in LowtechMagazine en Treehugger. Bij N55 vind je een handleiding. Ze organiseren ook workshops waarin je zelf een bakfiets bouwt.

International Cargo Bike Festival

Wil je al die creaties wel eens in levenden lijve bewonderen? In Nijmegen wordt in het weekend van 18 en 19 april 2015 het International Cargo Bike Festival 2015 georganiseerd. Het is de vierde editie van dit grootste evenement voor bakfietsen en transportfietsen ter wereld. Hier ontmoet je ontwerpers, bouwers, fietsers, verkopers en andere geïnteresseerden! 

 

 

 

Schreeuw het van de daken!


Reacties 2

Mads Phikamphon 2 september 2015

The 8rad opens up a lot of new possibilities, but I wonder how heavy it is. Despite the electric motor, it could easily be a very heavy bike to move around.

But no matter what, cargo bikes are becoming a more and more viable alternative to delivery trucks (we wrote about that here, http://www.icebike.org/cargo-bike-delivery/)