
Wat is de impact van een NEE-JA sticker?
Wat is nou de impact van een NEE JA sticker? Nudge zoekt het voor je uit.
-
Door
Liz Moen
8 april 2015
34 kilo papier bespaard
Bij huishoudens zonder brievenbussticker valt er wekelijks een dik pak reclamefolders op de deurmat. Jaarlijks komt dit voor een gemiddeld huishouden al gauw neer op 1.720 ongeadresseerde reclamefolders. Dat zijn 33 folders per week en 34 kilogram reclamedrukwerk per jaar. Als deze folders vervolgens ongelezen in de papierbak verdwijnen is dat hartstikke zonde van het papier.
Deze cijfers zijn te vinden op de website van Milieu Centraal [1]. In het colofon next.checkt van de nrc.next [2] van 14 maart 2014 onderzoekt de krant waar deze gegevens op zijn gebaseerd. De krant ontdekt dat de door Milieu Centraal gebruikte cijfers afkomstig zijn van MailDB, het adviesbureau achter de Nee-Ja sticker, en de Branchegroep Verspreiders.
Hoe berekenen we de impact?
De 34 kilo wordt vermenigvuldigd met het totaal aan deelnemende nudgers. De teller bovenaan de pagina geeft het totaal aan bespaard papier neer.
Doe je mee?
Natuurlijk is onze berekening een (weloverwogen) schatting. Heb jij meer informatie over de impact van de NEE-JA sticker? Deel het met ons en laat een reactie achter onderaan deze pagina. Draag jij al bij aan deze impact? Bestel een NEE-JA sticker en bespaar jaarlijks 34 kilo papier.
Transparantie
Nudge gelooft in transparante cijfers over impact. Wij maken graag een begin met de berekening door bronnen te zoeken en experts te raadplegen. Door deze eerste aanzet te doen willen we mensen uitnodigen om met betere cijfers te komen. Lees meer over hoe we dit doen.
Bronnen
[1] Reclamedrukwerk, Milieu Centraal
[2] 'In elke brievenbus verdwijnen jaarlijk 1.800 folders', 14 maart 2014, nrc.next.
Schreeuw het van de daken!
Gerelateerd project
Reacties 21




















