Brainstormen over zacht water

Op dinsdag 31 maart komen ruim twintig Noord-Hollandse nudgers bijeen in bezoekerscentrum ‘De Hoep’ van waterbedrijf PWN. Samen met medewerkers van PWN en mensen van het Hoogheemraadschap Noorderkwartier gaan zij de dialoog aan over de publiekscampagne ‘zachter water, minder wasmiddel’.


  • Door

    Suzanne Derksen

    14 april 2015

Drinkwaterbedrijf PWN en het Hoogheemraadschap Noorderkwartier (HHNK) zijn een bijzondere samenwerking aangegaan om het drinkwater in het gebied boven het Noordzeekanaal zachter te maken. Naast tal van voordelen voor waterkokers, kranen, wasmachines en de smaak van koffie en thee, brengt minder kalk in het water nog meer voordelen met zich mee. Hoe zachter het water namelijk, hoe minder wasmiddel je nodig hebt om de was net zo schoon te krijgen.

Ingewikkelde boodschap

Het lijkt simpel, maar uiteindelijk valt het niet mee om deze boodschap helder uit te leggen. Ga maar na, wat een drinkwaterbedrijf doet is nog te begrijpen, maar wat is de rol van een hoogheemraadschap? Hoe maak je water eigenlijk zacht? Wanneer is water ‘zacht’, of ‘middelzacht’? En hoeveel besparing levert het verschil daartussen nou uiteindelijk op? Gaan we het merken in onze portemonnee? Gaat de omgeving het merken, gaat de natuur erop vooruit? Hoe gaan we de milieuvoordelen meten?

En dan de was zelf. Wat is ‘matig vies’? En hoeveel is een ‘volle trommel’? Hoeveel wasmiddel heb je überhaupt nodig voor een schone en frisse was? Wie bepaalt dat? Omdat het op het etiket staat? Worden die etiketten wel gelezen? Wat weten we eigenlijk? En wat niet?

Wasluis’, ook zoiets waar lang niet iedereen van weet. De trommel van een wasmachine kan nogal stinken. De normale reactie van de meeste mensen is om de volgende wasbeurt méér wasmiddel te gebruiken, terwijl de stank juist wordt veroorzaakt door teveel wasmiddel. En teveel wasmiddel laat resten achter waar de wasluis zich prima thuis voelt…

Ideeën met windkracht acht

Onder leiding van moderator Erik Peekel wordt er druk gediscussieerd over de vraag hoe consumenten zover te krijgen dat ze inderdaad minder wasmiddelen gaan gebruiken. De dialoog mondt al snel uit in een echte brainstorm, terwijl buiten de wind met kracht acht over het land raast. Het resultaat is dan ook een indrukwekkende hoeveelheid verrassende ideeën, variërend van slogans, campagnethema’s en infographics tot wedstrijden en goodybags. Ook een ‘wasbird’ en ‘zachtwatervis’ komen voorbij.

De impact van een helder verhaal

Door met Nudge in zee te gaan en gebruik te maken van de denkkracht van de community kiezen PWN en HHNK duidelijk niet voor een standaardcampagne, maar voor de impact van een helder verhaal. Voorlichting en informeren lijken de basis te gaan vormen voor de publiekscampagne Was op Maat. Als het aan vandaag en aan de nudgers ligt komt het met de creatieve invulling ook helemaal goed!

Schreeuw het van de daken!


Gerelateerd project


Reacties 0