Match: Buro Boudier geeft 1%Club advies over lokale media

Hoe zorg je dat je landelijke campagne ook wordt opgepikt door de lokale media? Suzanne van Straaten van de 1%Club zocht er advies over. Eerdere ervaringen met PR-bureaus leverden vaak te weinig concreets op. De match met Buro Boudier was meer dan geslaagd en krijgt zeker een vervolg.


  • Door

    Ellen Flipse

    21 april 2015

1%Club is een crowdfundingplatform dat geld en kennis inzamelt voor goede ideeën die de wereld positief veranderen. Samen met gemeenten zoeken zij de Nieuwe Helden van Nederland: actieve en betrokken bewoners die een bijzondere duurzame, schone, veilige of sociale bijdrage leveren aan hun buurt, omgeving of stad. Om die mensen daadwerkelijk op te sporen, wil je het liefst diep de wijken in. Maar om dat in heel Nederland te doen, is nogal een klus. Nicky Struijker Boudier en Guido van Leeuwen van communicatiebureau Buro Boudier hebben nu juist vaker met dit bijltje gehakt. Als Vriendendienst dachten ze strategisch mee en gaven hands-on advies aan 1%Club

Nieuwe trend: civic crowdfunding

Omdat Buro Boudier veel voor gemeentes en overheden werkt, hebben zij contacten én kennis over wat er speelt. Ze konden daardoor de gewenste lokale en regionale vertaalslag goed maken. “Inwoners faciliteren om hun eigen initiatieven te ontplooien, dat is natuurlijk waar gemeentes nu zoveel mogelijk naar streven. Dit initiatief van 1%Club sluit daar naadloos bij aan. Het staat ook wel bekend als civic crowdfunding.” 

Maak het klein en persoonlijk 

In een strategische sessie brainstormden ze samen met 1%Club over de juiste aanpak. Door eerst heel duidelijk te krijgen wat het doel is, kun je een passende oplossing geven. Het resultaat: een doorlopend draaiboek en plan van aanpak. Alle praktische tips en adviezen zorgden ervoor dat Suzanne direct heel concreet aan de slag kon. Bedenk wat mensen inspireert en wat ook juist niet, kreeg ze onder meer als advies. “Maak van een groot verhaal een klein en persoonlijk verhaal. Een verhaal dat voor jou als persoon interessant is. Breng dat zo dichtbij mogelijk bij de mensen.”

Inzicht in regionale media

De sessie gaf Suzanne veel inzicht in de mogelijkheden van regionale media en hoe zij werken. Voor 1%Club is dat een heel nieuw terrein. Ze is blij met de ondersteuning: “Buro Boudier heeft een fijne hands-on manier van werken. Met hun Rotterdamse mentaliteit komt het niet alleen aan op ‘lullen’, maar vooral op ‘poetsen’. We kregen veel concrete tips.” Zo werkt ze nu met een document voor kernboodschappen en met een database voor journalisten. 

Wederzijdse inspiratie

Niet alleen Suzanne was blij met het resultaat. De match gaf wederzijds inspiratie. Voor Guido was dat de persoonlijke benadering die 1%Club in haar communicatie heeft. “Bij onze huidige opdrachtgevers is dat nog niet vanzelfsprekend. Daar moet dat nog groeien. Het is daarnaast erg leuk om met een enthousiaste club gedreven jonge mensen om tafel te zitten.” Buro Boudier is nu zelf ook gebruik gaan maken van Mention, een tool die je op elk moment inzicht geeft over wat er online over je wordt gezegd. 

De PR-campagne voor de Nieuwe helden is inmiddels in volle gang. Bij deze eerste kennismaking is het niet gebleven. Door deze match is een mooie samenwerking ontstaan. 

 

Vrienden van Nudge - Het verbinden, versterken en versnellen van duurzame initiatieven, dat is wat we doen bij Nudge. Om dit te realiseren koppelt Nudge de community, Vrienden van Nudge en projecten aan elkaar. Samen hebben we meer impact! Deze blog is het resultaat van een match tussen Vrienden van Nudge: 

Schreeuw het van de daken!


Gerelateerd project

Nederland

Vrienden van Nudge