Stina Woods: een fashion ode aan oma

In juli lanceert Sarah, samen met haar moeder een duurzaam modemerk. Het merk, Stina Woods, is geïnspireerd op de levensfilosofie van haar oma.


  • Door

    Liz Moen

    27 april 2015

Sarah ontwikkelde Stina Woods bij wijze van afstudeeropdracht voor de Fashion Master Mode Strategie aan de ArtEZ (Hogeschool voor de kunsten). Een mode opleiding die zich o.a. richt op duurzaamheid en nieuwe technologieën. ‘We worden uitgedaagd om in nieuwe oplossingen te denken en de problemen uit de huidige mode-industrie te tackelen.’ 

Opgroeien in twee werelden

Het idee voor een duurzaam mode label kwam niet uit de lucht vallen. Al op jonge leeftijd werd Sarah ondergedompeld in de modewereld: haar moeder werkte twintig jaar commercieel in de mode-industrie. In haar jeugd woonde Sarah een aantal jaren bij haar oma in Zweden. Daar leerde ze een heel andere wereld kennen. Eén van natuur, creativiteit en vertrouwen. ‘Mijn oma woont in het zuiden van Zweden in een kustplaats genaamd Ängelholm. In de zomer fietst ze nog elke dag naar het strand en in de winter gaat ze één keer per week naar de sauna, gevolgd door een duik in de ijskoude zee. Haar leven staat continu in contact met de natuur.'

Mode als communicatiemiddel

Sarah is gepassioneerd door mode, maar maakt zich ook zorgen over de misstanden in de kledingindustrie. In Stina Woods combineert Sarah deze kritische blik met haar passie. Sarah wil een boodschap vertellen: ‘De trends heb ik nooit bijzonder interessant gevonden, meer wat je met kleding kunt vertellen. Modemerken hebben een belangrijke voorlichtingsrol, zowel in hun communicatie als bij hun productontwikkeling. Met Stina Woods wil ik bewustwording verspreiden.’

De levensfilosofie van oma

De levensfilosofie van Sarah's oma bestaat uit drie elementen: recyclen, natuurlijke materialen en repareren. ‘Mijn oma komt uit een tijd van hergebruik. Zij bewaart dan ook altijd alles en vindt dat de functie van een product nooit verloren gaat. Daarom werken wij met left-over materialen uit de textielindustrie. Sommige materialen zullen dus in gelimiteerde oplage beschikbaar zijn. Bovendien kiezen we uitsluitend voor gerecyclede of natuurlijke materialen. We willen kleding maken met een twist. We zullen spelen met kleine stiksels en borduursels die verwijzen naar de reparaties van mijn oma.’ Stina Woods is een langzaam groeiende collectie, gebaseerd op het kledingarchief van Sarah's oma. ‘Destijds kocht je kleding op kledingshows, compleet gecustomized op jouw lichaam. Oma’s kledingstukken zijn met zoveel geloof en overtuiging gemaakt. Dat miste ik in mijn eigen garderobe.’

Kleding met een twist

Voor haar ontwerpen laat Sarah zich graag inspireren door het humoristische Paul Smith en de klassieke stijl van Burberry Prorsum. Wanneer ik haar vraag naar een inspirerend duurzaam modemerk, moet Sarah even nadenken. ‘Ik mis bijzondere en unieke kledingstukken met een knipoogje. Nu vind je vooral basis items in de duurzame markt. Stina Woods zal karaktervolle designs brengen, gemaakt uit duurzame materialen.’

Voor kleindochters, moeders en oma’s

Het merk richt zich op vrouwen van alle leeftijden, kleindochters, moeders en oma’s, die bewust in het leven staan en graag iets persoonlijks hebben van goede kwaliteit. Op 1 juli wordt Stina Woods gelanceerd, en vanaf dan kun je terecht in hun webwinkel. Geïnteresseerd? Schrijf je vast in en ontvang een bericht over de lancering, en exclusieve uitnodigingen over hun pop-up events.

 

 

Schreeuw het van de daken!


Gerelateerd project


Reacties 3

Linda Saanen 4 mei 2015

Dit klinkt erg interessant, ik ben benieuwd naar de lancering. Succes met de laatste voorbereidingen!

Sarah Smit 6 mei 2015

@Linda Saanen, bedankt voor je reactie! Je kunt je inschrijven via www.stinawoods.com om op de hoogte gehouden te worden. Fijne dag!

Rianne Hammenga 14 oktober 2015

Inmiddels is de webshop live! Benieuwd naar de collectie? Die vind je hier: http://stinawoods.com/