Wat is de impact van de Foodiebag?

Zo’n 52% van de restaurantbezoekers geneert zich om een doggybag te vragen. Dat is zonde, want tweederde van de gasten geeft ook aan dat ze de restjes mee naar huis zouden willen nemen[1]. Om het imago van de doggybag te verbeteren en zo voedselverspilling te verminderen is de veel stijlvollere Foodiebag in het leven geroepen. Maar wat is nou eigenlijk de positieve impact van de Foodiebag? Nudge zoekt het voor je uit.


  • Door

    Alexa Lans

    29 april 2015

Meer dan een half bord per proefpakket

Uit onderzoek van de Wageningen Universiteit blijkt dat er in de horeca per jaar 51.000.000 kilo eten wordt weggegooid. Hiervan is zo'n 30% opgediend voedsel dat niet is opgegeten door de gast [2]. Op dit moment biedt slechts 20% van de restaurants de optie om overgebleven eten mee naar huis te nemen. [3] Met de hulp van nudgers, die hun favoriete restaurant aanmelden voor een proefpakket Foodiebags, willen we dit nummer verbeteren. Omdat we niet weten of restaurants de Foodiebag hebben ingevoerd, berekenen we hier enkel de impact van het verspreiden van proefpakketten (bestaande uit 2 kleine en 1 grote foodiebag). De daadwerkelijke impact is waarschijnlijk dus nog veel groter.

Hoe berekenen we de impact?

Gasten geven zelf aan dat als ze iets laten staan, dit zo’n 10-30% van het gerecht is [3]. We gaan er daarom vanuit dat in een kleine foodiebag gemiddeld 15% van een maaltijd terecht komt en dat in een grote foodiebag gemiddeld 30% van een maaltijd komt. Als we deze percentages optellen, kan er met één proefpakket dus 60% van een maaltijd worden gered: meer dan een half bord. Wetend dat een gemiddelde maaltijd 664 gram weegt [4], is dat dan al 398 gram voedsel niet verspild. En als een restaurant naar aanleiding van het proefpakket de foodiebag vaker gaat aanbieden, wordt deze impact natuurlijk alleen nog maar groter!

Transparantie en discussie

Nudge gelooft in transparante cijfers over impact. Wij maken graag een begin met de berekening door bronnen te zoeken en experts te raadplegen. Door deze eerste aanzet te doen willen mensen uitnodigen om met betere cijfers te komen. Lees hier meer over hoe we dit doen.

Natuurlijk is onze berekening een (weloverwogen) schatting. Heb jij meer informatie over de impact van de Foodiebag? Deel het met ons en laat een reactie achter onderaan deze pagina. 

Bronnen

[1] Stichting Natuur en Milieu. Onderzoek Doggybag Consumenten (2014) 

[2] Luitjes, H. Voedselverspilling in de horeca (2007)

[3] IENS, Mileu Centraal & CREM. Duurzaam dineren (2011)

[4] Passie voor Horeca. Het vastleggen van recepturen (jaartal onbekend)

Schreeuw het van de daken!


Gerelateerd project


Reacties 0