Koop jij een t-shirt voor 2 euro?

Een t-shirt voor 2 euro of een spijkerbroek voor minder dan 10 euro. Koop jij ze ook als je de feiten kent? Fashion Revolution testte het uit in Berlijn. Wat blijkt: 80% ziet van de koop af en doneert het bedrag.


  • Door

    Hansje Huson

    30 april 2015

Maar wat is een oplossing?

Het YouTube filmpje is binnen een week al ruim 1 miljoen keer bekeken en roept veel reacties op. Wat kunnen we er aan doen? vragen veel mensen. Als we geen kleren meer kopen, verliezen die mensen hun baan en hebben ze helemaal niks meer. En als we duurdere kleren kopen, hoe weten we dan zeker dat de makers daarvan profiteren? Of gaat het om de marketingkosten van het merk?

2 euro extra = dubbel loon

Eén statement bleef bij mij hangen uit een interview met de Noorse jongeren van de documentaire Sweatshop: "De boodschap in Sweatshop is niet dat we moeten stoppen met kleren kopen. De mensen in Bangladesh en Cambodja hebben die banen hard nodig. Waar het om gaat is dit: als we 2 dollar per kledingstuk extra zouden betalen, kunnen de lonen verdubbelen en maakt de industrie nog steeds dezelfde winst."

Kledingindustrie loopt weg

In Bangladesh wordt inmiddels veel actie gevoerd om te komen tot betere lonen. Ondertussen zoekt de kledingindustrie naar nieuwe lagelonenlanden. Nu de werknemers in Bangladesh in opstand komen tegen hun slechte werkomstandigheden, verplaatsen grote ketens hun productie naar Afrika (bijvoorbeeld te zien in de documentaire 'De wereld volgens H&M').

Hoe kan ik meer betalen?

"Die 2 euro extra zou ik graag betalen", postte ik laatst in een idee op deze site. "Juist ook zolang de industrie nog geen stappen heeft gezet. En ik ben vast niet de enige. Wie weet een weg om zo'n bijdrage in te zamelen én om te zorgen dat het ook echt bij de werknemers terecht komt?" Dat ik bepaald niet de enige ben, dat blijkt dus bij deze actie. En Fashion Revolution vond een mooie manier om mensen bewust te maken én die 2 euro in te zamelen. ;-)

Spreek de industrie aan!

Als klanten moeten we ondertussen de grote producenten en winkelketens laten weten dat we willen dat ze andere keuzes maken. Vraag #whomademyclothes en start een #FashRev, zegt Fashion Revolution. Meer informatie lees je op hun website of op Facebook.  

 

 

Schreeuw het van de daken!


Gerelateerd project


Reacties 1

Joop Böhm 7 mei 2015

Veel mensen kiezen uit geldnood voor de goedkoopste artikelen. Willen we daarin verandering brengen dan zal een onvoorwaardelijk Universeel Basisinkomen moeten worden ingevoerd, waardoor men zijn keuze weer kan laten bepalen door wat gezond en eerlijk is. Steunt dus de acties voor een Onvoorwaardelijk Basisinkomen voor Iedereen!