11 Tips voor een Dijk van een Pitch: “verleiding, verleiding, verleiding”

Als voorbereiding op de finale van Dijk van een Wijk op 17 juni in het Museon kwamen de vijf finalisten op 29 mei bij elkaar in congrescentrum Antropia. Tijdens deze bijeenkomst ervoeren de finalisten de effecten van droogte en overstromingen in het spel Bovenstroom/ Benedenstroom. En kregen zij een training ‘werken aan je pitch’, onder leiding van moderator Rick Koster.


  • Door

    Barbara Kolff van Oosterwijk

    11 juni 2015
  • Door

    Josien Haarsma

    11 juni 2015

Het project in de Filipijnen

Merijn van Leeuwen hield namens de drie partners Wetlands International, CARE Nederland en het Rode Kruis een boeiend verhaal over de situatie en ontwikkelingen in de Filipijnen. Bijvoorbeeld over de essentie van natuurherstel voor de preventie van rampen, zoals tyfoons en grote overstromingen. Het voornaamste doel in de Filipijnen is niet het volledig voorkomen van overstromingen - ‘gewone’ overstromingen zijn immers ook belangrijk voor gewassen en voor de visstand - maar het leren leven met overstromingen op lange termijn. 

Bovenstroom/ Benedenstroom

In het bordspel ‘Bovenstroom/ Benedenstroom’ dat ook met dorpen en gemeenschappen in de Filipijnen gespeeld wordt, ervoeren de finalisten de effecten van droogte, erosie en overstromingen. Als speler kun je op jouw stukje land bomen planten (en weer verkopen), gewassen zaaien en oogsten. Een dobbelsteen bepaalt de hoeveelheid regen per jaar, en wat er overblijft van je oogst. Al snel blijkt: om een bestaan op te kunnen bouwen is samenwerking met de anderen van levensbelang. Geografisch gezien is dit lastig: deze gemeenschappen liggen soms honderden kilometers van elkaar af.

Dijk van een Wijk competitie FilipijnenBordspel Bovenstroom Onderstroom Dijk van een Wijk

Pitchen!

Na het spel was het tijd voor de finalisten om zich te richten op de finale. Rick Koster deelde de de belangrijkste do’s en don’ts bij het houden van een pitch. Houd je wel of niet een duo-presentatie? Laat je wel of geen filmpje zien? De finalisten oefenden hun pitch ter plekke, en gingen met waardevolle feedback naar huis. 

Do’s en don'ts pitch

Bij het geven van een presentatie is overtuigingskracht belangrijker dan de inhoud, al lijkt dat misschien een op het eerste gezicht een beetje vreemd. Het is de kunst om je publiek te verleiden. De juiste voorbereiding, lichaamshouding en een persoonlijk verhaal helpen hierbij. Met onderstaande tips verhoog je gegarandeerd de gunfactor!

Finalisten Dijk van een Wijk pitch training lichaamshouding

1. Maak het persoonlijk
Put uit je persoonlijke ervaring en passie! Maak je pitch sterker door het te verbinden aan je eigen, persoonlijke situatie. Dan neem je je publiek mee in je verhaal.

2. Ken je doelgroep
Voor wie houd je je verhaal, wat weten zij over het onderwerp, waar zijn ze in geïnteresseerd? 

3. Houd je aan de tijd
Oefen je pitch een paar keer van te voren, dan weet je zeker dat je binnen de tijd klaar bent. 

4. Lichaamshouding
Ga open staan, glimlach en maak oogcontact. De beste basishouding is met beide handen ‘los’ voor je lichaam, ongeveer ter hoogte van je middenrif. 

5. Wat is de eerste zin? Tekstkaartjes!
Schrijf je eerste zin op, dan hoef je die niet (alsmaar) te onthouden. Schrijf niet alles uit, gebruik tekstkaartjes als ’stepping stones’ voor je verhaal.

6. Wat is de pijn & wat is de droom?
Benoem de noodzaak van jouw idee. Benoem je droom, je toekomstvisie en het belang van slagen. Neem mensen mee naar het grote geheel: wat is jouw bijdrage, welk verschil ga jij maken.

7. Vermijd volledigheid, maak nieuwsgierig
Bouw je verhaal eenvoudig en helder op. Zorg dat het makkelijk na te vertellen is: met ingewikkelde woorden of teveel details verlies je de aandacht van het publiek. 

8. Zet af en toe een punt & structureer je verhaal
Breng rustpunten in je verhaal. Een van de valkuilen is een pitch houden met alleen maar ‘komma’s’. Wat ook goed werkt is dat je je verhaal in ‘hoofdstukken’ indeelt.

9. Wat is de essentie? 
Vat zelf tijdens je verhaal je pitch samen in 1 heldere, concrete zin die mensen makkelijk kunnen onthouden en goed na kunnen vertellen. 

10. Maak het visueel
Gebruik je een beamer? Kies dan voor een paar aansprekende beelden. Liever geen of zo min mogelijk tekst. Let wel op: te veel foto’s kunnen de aandacht van je verhaal afleiden. 

11. Wat is de eindzin?
Bedenk van te voren een sterke eindzin, die je pitch op een mooie manier afsluit en die (ook) blijft hangen. 

Meer lezen over deze unieke samenwerking tussen Wetlands Internationals, CARE Nederland en Het Rode Kruis? Bekijk de projectpagina van Dijk van een Wijk.

 

Schreeuw het van de daken!


Gerelateerd project


Reacties 0