Carvelo2go: Zwitsers deelplatform voor e-bakfietsen

Bakfietsen zijn een vast onderdeel van ons straatbeeld. En autodelen, daar hebben we meerdere platforms voor. Toch heeft het Zwitserse Bern de wereldprimeur met een deelplatform voor elektrische bakfietsen. Wie start zoiets in Nederland?


  • Door

    Team Nudge

    5 oktober 2015

Moeders met een bakfiets vol kleuters, fietskoeriers met een vrachtfiets - in Nederland zijn ze de gewoonste zaak van de wereld. Met e-bakfietsen vervoer je je kinderen en goederen nóg makkelijker, maar de investering is ook flink hoger. Ook veel Zwitsers zouden graag een elektrische bakfiets gebruiken, maar de aanschafprijs weerhoudt ze, bleek bij een eerste pilot. Daarom kun je er in Bern nu heel simpel eentje huren. Eind september ging daar carvelo2go van start - 's werelds eerste deelplatform voor e-bakfietsen. 

Pilots voor duurzame mobiliteit

Als fietser denk je bij Zwitserland meteen aan cols en afdalingen, maar zeker in verschillende steden is prima te fietsen. De stad Bern streeft naar een fietsvriendelijker klimaat én naar minder CO2-uitstoot. De Zwitserse Mobilitätsakademie werkt sinds 2008 aan het ontwikkelen van toekomstige duurzame vormen van mobiliteit. Met hun vrachtfiets-initiatief carvelo hebben ze in Bern nu twee pilotprojecten, carvelo2go en CaKi-Bike.

carvelo2go

Op de website carvelo2go.ch maak je gratis een account aan en reserveer je een van de 18 bakfietsen met trapondersteuning, die op verschillende locaties in de stad staan bij een carvelo2go-Host. Van deze Hosts krijg je de sleutel en de batterij. Je rekent af per uur. Als tegenprestatie kunnen de Hosts met hun bedrijf over de fiets beschikken wanneer deze niet verhuurd is. Zo worden de bakfietsen maximaal benut en worden ze ingezet voor zowel privé als zakelijk gebruik. Het project is bottom-up aangepakt, vraagt geen hoge investering, het platform is simpel te kopiëren voor andere steden. De pilot carvelo2go loopt tot eind 2016. Mobilitätsakademie zorgt voor wetenschappelijke onderbouwing en ontwikkelt op basis van de ervaringen in de pilot een schaalbaar businessmodel om het project in heel Zwitserland uit te rollen.

CaKi-Bike

Deze zomer ging ook het project CaKi-Bike (Cargo-Kinder-Bike) van start. Hiermee wil carvelo de drempel naar het gebruik van een bakfiets verlagen. Families in Bern kunnen zich aanmelden om drie maanden gratis een e-bakfiets te gebruiken. Er is één voorwaarde: ze moeten de fiets met minstens twee andere families delen. 

Overweeg je ook een overstap?

Hoeveel scheelt het als je een auto of bestelauto vervangt door een e-fiets of een e-bakfiets? In het kader van het Europese project PRO-E-BIKE ontwikkelde een Portugees bureau een Excel-module om dat uit te rekenen. Het Europese Pro-E-Bike project wil het gebruik van e-voertuigen, met name e-fietsen, e-bakfietsen en e-scooters bevorderen. Een Portugees bureau ontwikkelde een rekentool in Excel. Bedrijven en overheden met een vloot voertuigen kunnen zo een indicatie krijgen van de kostenvoordelen en de vermindering van emissies die ze kunnen behalen bij een overstap naar e-bikes. (via verkeersnet.nl)

Welke e-bike dan?

De Fietsersbond publiceerde in 2013 al een grote bakfietsentest. Daarin hebben ze ook bakfietsen met trapondersteuning getest. Elektrabikes publiceerde hun top 5 van 2015. In een eerdere Nudgeblog Een bakfiets op maat verwezen we naar de catalogus met 450 verschillende bakfietsmodellen én naar de XYZ Cargo - een lichtgewicht open source ontwerp dat je zelf kunt bouwen.

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0