Smaackmakers vertelt: De vork als katalysator voor gezondheid én duurzaamheid

Natascha Kooiman is ‘duurzaamheidsrebel’ met een passie voor de wereld. Ze zet zich in voor verduurzaming van ons voedselsysteem en eetpatroon. Samen met Aart Jan van Dijk richtte ze Smaackmakers op: een start-up die mensen en organisaties wakker schudt en inspireert tot een nieuwe visie op duurzaam voedsel. Waarom is het zo belangrijk dat bedrijfsrestaurant overstappen op een duurzame catering? Natascha legt het uit.


  • Door

    Natascha Kooiman

    19 februari 2016

Voedel vormt een derde van onze footprint

Waarom voedsel? Dat is zeker geen toevallige keuze. Van alles wat we doen en gebruiken, heeft wat we eten verreweg de grootste impact. Ons menu maakt 34% van onze impact op het milieu uit (onze footprint). Dat is een stuk meer dan bijvoorbeeld ons vervoer. Met iedere maaltijd die we eten, kunnen we dus winst boeken: voor onze gezondheid en voor onze omgeving. Precies daar ligt ook de kans voor bedrijven. Met de juiste aanpassingen in hun bedrijfsrestaurant kunnen zij winst maken op meerdere vlakken.

Duurzame winst door catering aan te pakken

Veel bedrijven zetten nu vooral in op zaken als energiebesparing en duurzamere kantoorartikelen. Catering wordt vaak overgeslagen, terwijl daar juist enorme kansen voor impact liggen. Het verduurzamen van een bedrijfsrestaurant verlaagt niet alleen de impact van een bedrijf op het klimaat, maar zorgt er ook voor dat medewerkers gezonder gaan eten. Het gevolg is minder verzuim, meer medewerkersbetrokkenheid en kansen voor image building voor het bedrijf. Bovendien is gezonder en duurzamer eten minder zwaar, geeft het gelijkmatiger energie en zorgt zo voor een hogere dagelijkse productiviteit. Allemaal bijdragen aan de (indirecte) winst van het bedrijf. Oftewel: de bedrijfskantine kan een katalysator zijn voor gezondere medewerkers, een duurzamere bedrijfsvoering en een beter klimaat.

 

Verder dan keurmerken: naar 'het nieuwe eten'

Smaackmakers laat bedrijven zien wat duurzaam eten is, waarom het belangrijk is en hoe je zelf duurzamer kan gaan eten. Een van de belangrijkste aspecten in onze aanpak is dat we niet verduurzamen op productniveau, maar toewerken naar een integrale visie op verduurzaming. Bijvoorbeeld; in de huidige verduurzamingspogingen wordt een product zonder keurmerk vervangen door een variant met keurmerk. Echter betekent verduurzaming veel meer. Bijvoorbeeld voedselverspilling voorkomen, met het seizoen mee eten, gezondere keuzes bieden en bewust met verpakking omgaan. We hebben een achttal duurzaamheidsprincipes opgesteld die als richtlijn dienen voor een duurzamer aanbod. Belangrijk daarin is dat we deze vooral gebruiken in het veranderen van verhoudingen: in het assortiment én op het bord. Dat is goed te begrijpen als je nagaat wat de stap is die het allermeeste impact heeft: meer plantaardig eten en minder gebruik van dierlijke producten (vlees, vis, kaas, zuivel). We willen niet stoppen met deze dingen eten maar het is wel nodig dat we er minder van eten. Een andere verhouding dus.

Veranderen van de eetcultuur

Waarom nu juist die dierlijke producten zoveel impact hebben? Dat heeft alles te maken met de enorme input aan land, water, veevoer en energie die nodig is om dierlijke producten te maken. Zo wordt bijvoorbeeld 80% van alle landbouwgrond op aarde gebruikt voor de dierenindustrie. Dat is immens. Komen tot een aanbod met meer plantaardig en minder dierlijk is een uitdaging. Onze huidige eetcultuur baseert zich met name op dierlijk en actief inzetten op dit veranderen is taboe. Daarbij is op dit gebied het minste besef van de impact, de minste kennis en de minste creativiteit om het anders te doen. Juist daarom ligt de focus van Smaackmakers daar. Ga jij de uitdaging met ons aan?


Natascha Kooiman en Aart Jan van Dijk, de oprichters van Smaackmakers, helpen bedrijven, horeca en cateraars bij het inzien van de meerwaarde van voedsel voor ieder bedrijf ​en​ bij​ pakken van de kansen die een duurzamer en gezonder aanbod biedt. Ze bieden trainingen, adviestrajecten, kantinescans en communicatie om catering te verduurzamen en ze bieden toffe interactieve concepten, presentaties en workshops met kennis en vooral een behoorlijke portie inspiratie. Meer weten? Mail Natascha Kooiman of Aart Jan van Dijk of bezoek de website

 

Schreeuw het van de daken!


Gerelateerd project

Nederland

Eet minder vlees


Reacties 0