
Ja/ja-sticker: bewust kiezen vóór reclame
Wie nog reclamefolders wil ontvangen, moet in Amsterdam een ja/ja-sticker op zijn brievenbus gaan plakken. Per 1 januari 2017 wordt het bestaande systeem dus omgedraaid: als consument moet je voortaan bewust kiezen voor het ontvangen van reclame.
-
Door
Team Nudge
18 mei 2016
De Amsterdamse fractie van de Partij voor de Dieren nam het initiatief voor de ja/ja-sticker. Ze vergelijkt het plan met het opt-in-systeem voor digitale reclame. Bedrijven mogen je alleen met jouw uitdrukkelijke toestemming een nieuwsbrief sturen. Zo is het versturen van ongevraagde commerciële e-mails aan banden gelegd. Volgens de PvdD scheelt de maatregel op jaarbasis 10 miljoen kilo aan oud papier. Per jaar wordt in Nederland 205 miljoen kilo papier aan reclamefolders verspreid, omgerekend 34 kilo per huishouden.
Sticker plakken teveel gedoe?
Tot nu toe werkt het zo dat als je geen reclamefolders wil ontvangen, je een nee/ja-sticker bij de gemeente kan aanvragen. Je krijgt dan nog wel de gratis weekbladen, maar geen reclamefolders. Met een nee/nee-sticker krijg je ook geen gratis weekbladen meer. In het huidige systeem lijkt de vraag naar folders mogelijk hoger dan die werkelijk is, omdat mensen de moeite niet nemen een nee/nee-sticker te plakken.
Reclamebranche en winkeliers zijn tegen
Folderverspreiders, Amsterdamse winkeliers en MKB Nederland protesteren fel tegen invoering van de ja-ja-sticker. Ze vinden het huidige systeem prima functioneren en wijzen erop dat folders nog altijd het meest effectieve reclamemiddel zijn. In veruit de meeste gevallen zijn ze gemaakt van gerecycled papier. En het grootste deel wordt na gebruik opnieuw verwerkt tot nieuw papier of karton. De initiatiefnemers wijzen er op dat Amsterdammers slecht scoren op het gebied van recycling. Veel papier belandt gewoon bij het huisvuil.
Ook in andere gemeenten
Het plan krijgt navolging in andere gemeenten. Ondermeer in Den Haag, Breda, Deventer, Tilburg, Nijmegen pleit de lokale politiek voor invoering van de ja-ja-sticker. In Den Bosch zijn plannen om gratis nee/nee-stickers uit te delen.
Ja/ja-sticker: een nudge
De ja/ja-sticker is een mooi voorbeeld van een nudge: een manier om een positieve gedragsverandering op een simpele manier te stimuleren. Mensen hebben nu eenmaal weinig tijd en beslissen lang niet altijd rationeel. Via 'nudging', met een zetje in de rug, wijs je mensen vanzelf in de goede richting. Hoewel er volop succesvoorbeelden zijn, beschouwen veel partijen in Nederland het als een vorm van betutteling en is men er huiverig voor om deze inzichten uit de gedragspsychologie toe te passen. Meer lezen? Lees bijvoorbeeld het artikel Gedrag is slimmer te beïnvloeden dan met straffen van Marc Schuilenburg in NRC.
Woon je niet in Amsterdam en wil je toch geen reclamedrukwerk meer ontvangen? Komt het er telkens niet van om een sticker aan te vragen? Zet de stap en bestel een gratis nee/nee- of nee/ja-sticker!
Schreeuw het van de daken!
Gerelateerd project
Reacties 7






