Ja/ja-sticker: bewust kiezen vóór reclame

Wie nog reclamefolders wil ontvangen, moet in Amsterdam een ja/ja-sticker op zijn brievenbus gaan plakken. Per 1 januari 2017 wordt het bestaande systeem dus omgedraaid: als consument moet je voortaan bewust kiezen voor het ontvangen van reclame.


  • Door

    Team Nudge

    18 mei 2016

De Amsterdamse fractie van de Partij voor de Dieren nam het initiatief voor de ja/ja-sticker. Ze vergelijkt het plan met het opt-in-systeem voor digitale reclame. Bedrijven mogen je alleen met jouw uitdrukkelijke toestemming een nieuwsbrief sturen. Zo is het versturen van ongevraagde commerciële e-mails aan banden gelegd. Volgens de PvdD scheelt de maatregel op jaarbasis 10 miljoen kilo aan oud papier. Per jaar wordt in Nederland 205 miljoen kilo papier aan reclamefolders verspreid, omgerekend 34 kilo per huishouden

Sticker plakken teveel gedoe?

Tot nu toe werkt het zo dat als je geen reclamefolders wil ontvangen, je een nee/ja-sticker bij de gemeente kan aanvragen. Je krijgt dan nog wel de gratis weekbladen, maar geen reclamefolders. Met een nee/nee-sticker krijg je ook geen gratis weekbladen meer. In het huidige systeem lijkt de vraag naar folders mogelijk hoger dan die werkelijk is, omdat mensen de moeite niet nemen een nee/nee-sticker te plakken.

Reclamebranche en winkeliers zijn tegen

Folderverspreiders, Amsterdamse winkeliers en MKB Nederland protesteren fel tegen invoering van de ja-ja-sticker. Ze vinden het huidige systeem prima functioneren en wijzen erop dat folders nog altijd het meest effectieve reclamemiddel zijn. In veruit de meeste gevallen zijn ze gemaakt van gerecycled papier. En het grootste deel wordt na gebruik opnieuw verwerkt tot nieuw papier of karton. De initiatiefnemers wijzen er op dat Amsterdammers slecht scoren op het gebied van recycling. Veel papier belandt gewoon bij het huisvuil.

Ook in andere gemeenten

Het plan krijgt navolging in andere gemeenten. Ondermeer in Den Haag, Breda, Deventer, Tilburg, Nijmegen pleit de lokale politiek voor invoering van de ja-ja-sticker. In Den Bosch zijn plannen om gratis nee/nee-stickers uit te delen.

Ja/ja-sticker: een nudge

De ja/ja-sticker is een mooi voorbeeld van een nudge: een manier om een positieve gedragsverandering op een simpele manier te stimuleren. Mensen hebben nu eenmaal weinig tijd en beslissen lang niet altijd rationeel. Via 'nudging', met een zetje in de rug, wijs je mensen vanzelf in de goede richting. Hoewel er volop succesvoorbeelden zijn, beschouwen veel partijen in Nederland het als een vorm van betutteling en is men er huiverig voor om deze inzichten uit de gedragspsychologie toe te passen. Meer lezen? Lees bijvoorbeeld het artikel Gedrag is slimmer te beïnvloeden dan met straffen van Marc Schuilenburg in NRC.

 

Woon je niet in Amsterdam en wil je toch geen reclamedrukwerk meer ontvangen? Komt het er telkens niet van om een sticker aan te vragen? Zet de stap en bestel een gratis nee/nee- of nee/ja-sticker!

 

Schreeuw het van de daken!


Gerelateerd project


Reacties 6

Caecilia Van Der Drift 19 mei 2016

Goed plan! om te vragen actief ja te zeggen als je iets wilt (zoals de reclamefolder, en ook (!!!) als je contact loos wilt betalen. ook daar zou een actief 'ja' zorgvuldiger zijn dan een automatische instelling voor een ieder... ;-)
Hoop dat jullie daar ook nog iets aan willen doen!

Gert Jan Koopmans 19 mei 2016

Dit is weer zo'n heerlijk links initiatief, dom doorduwen zonder de consequenties te willen overzien. In feite wordt hiermee een hele bedrijfstak om zeep geholpen maar dat interesseert de milieulobby niets, zelfs op deze website zijn er jammergenoeg meer mensen te vinden die vóór dit initiatief zijn dan tegen: kennelijk verdient niemand zijn of haar brood in deze bedrijfstak om nog maar de zwijgen van de gevolgen voor de kleine zelfstandigen. Deze maatregel treft direct tienduizenden mensen en indirect een veelvoud: van drukker, tot transporteur van verspreider tot aan de folderbezorger en van bakker om de hoek tot de plaatselijke bouwmarkt. Als je echt denkt dat het effect van een folder nihil is praat dan eens met die plaatselijke ondernemer, die geen geld heeft voor dure online campagnes of een app, hoe belangrijk die folder voor hem is. Praat met je buurjongen die iedere week een pak folders rondbrengt om na hard werken eindelijk die smartphone te kunnen kopen. Praat met de folderverspreider in de buurt of in jouw stad of dorp: hoeveel inkomens zijn daar wel niet mee gemoeid. Vraag een drukkerij wat de gevolgen zijn. En zelfs aan de achterkant: voor geen enkele vereniging valt er al helemaal meer niets te verdienen aan oud papier, straks hoeft dat dus ook helemaal niet meer. De muziek of sportvereniging die dat nodig heeft omdat de gemeentelijke subsidies opdrogen hebben dan geen bestaansrecht meer. Duw alles maar lekker door onze strot: het milieu wordt er echt niet beter van, en als je denkt dat het wel zo is wordt het tijd dat je eens gaat verdiepen in de echte oorzaken van de opwarming van de aarde. Kijk eens naar India en China zolang daar niets gebeurd zijn dit soort initiatieven minder dan een druppel op een gloeiende plaat. Maar goed ga vooral door met het verkopen van jullie milieupraatjes en wel straks lekker naar Zuid Frankrijk in de vakantie of met het vliegtuig naar Spanje .....

Monique Spierenburg 19 mei 2016

Goed plan! Er is al teveel reclame. Mensen worden gek gemaakt met al die reclame

Rashnu Philips 20 mei 2016

Eindelijk verlost van al die overbodige reclames die maar aanzetten tot eindeloos consumeren. Dat er banen gaan verdwijnen doordat mensen minder gaan consumeren is natuurlijk heel vervelend voor degenen die hun baan en inkomen kwijt raken, maar uiteindelijk vindt iedereen zijn weg wel, hopelijk in activiteiten waarvan de milieugevolgen voor de aarde wel acceptabel zijn. We moeten onze levensstijl veranderen naar een duurzame, cradle to cradle economie, gebaseerd op de wat de aarde aankan qua draagkracht en daarvoor zullen grote veranderingen en ook offers nodig zijn. Laten we vooral solidair zijn met elkaar en elkaar helpen om al de beschikbare resources op deze planeet eerlijk te verdelen en werk te scheppen dat zinvol, schoon en bevredigend is. Het leven draait niet om geld verdienen! Geld heeft al veel te lang een te hoge prioriteit gehad.

Geert van der Linden 23 mei 2016

Mooi om de discussie te zien in de reacties bij deze blog.
Voor mij is de verspilling van papier en vooral het ongewenst alle reclame ontvangen de voornaamste reden om aan de ja-ja sticker kant van deze discussie te staan. Uiteindelijke hebben al deze druppels invloed. Ook de gratis plastic tasjes die nu verboden zijn. Ik denk dat de koopjesjagers uiteindelijk de aanbiedingen wel weten te vinden op een of andere manier, folder-pakket in de bus of niet.

Jay Paans 8 augustus 2017

Gert-Jan Koopmans, jij wil jouw naam graag eer aan doen, of niet? Of het je een account gemaakt speciaal om hier je rechtse mening te delen?

Anyway, doe niet zo cynisch en egocentrisch. Je lijkt wel een verwend prinsesje, met je "ik wil alles en morgen nog meer". Als mensen iets willen, mogen ze best een kleine en eenmalige "moeite" doen om dat te regelen. Elke keer die reclame-troep door mijn strot - ik bedoel brievenbus - douwen, daar zit ik dus echt niet op te wachten. Bovendien zijn er goede alternatieven. Op kiesjefolders.nl of folderkiezer.nl kun je ook gewoon specifiek folders vragen die je wil, niet meer en niet minder. Klinkt logisch toch? Ook in de krantjes zit nog steeds reclame en op internet is echt alles te vinden.

Trouwens, criminelen verdienen ook geld met dingen die fout en daarom verboden zijn. Mogen die van jou ook op het dooie gemak naar de rechter stappen vanwege inkomstenverlies??? Nee, dingen worden verboden of afgeraden omdat ze gewoon niet goed zijn. Punt.

Jouw argument over China is ook helemaal niet correct. Ze hebben inderdaad veel uitstoot (het is ook een groot land met veel mensen) maar ze zijn wel degelijk van plan (en bezig) om dat keihard aan te pakken!

En ja, met het vliegtuig op vakantie is zeker slecht voor het milieu, maar je doet net alsof WIJ dat allemaal doen?! Zo hypocriet zijn wij hier op deze website toch niet?