Slimme verpakking verraadt binnenkort versheid voedsel

Een voedselverpakking die kan vertellen of een product nog geschikt is voor consumptie. Het kan een belangrijke troef zijn om voedselverspilling tegen te gaan. Professor Frank Devlieghere van de Vakgroep Voedselveiligheid en Voedselkwaliteit van de Universiteit van Gent vertelt over de ontwikkeling van deze 'slimme' verpakkingen.


  • Door

    Team Nudge

    9 augustus 2016

Op welke manier is deze verpakking vernieuwend?

‘Momenteel gaan consumenten af op de houdbaarheidsdatum op de verpakking. Wij ontwikkelen nu een verpakking met sensoren. Die vangen selectief de vluchtige componenten op die micro-organismen produceren. Daardoor wordt ingestraald licht anders gebroken, wat ervoor zorgt dat je kan nagaan welke componenten in welke concentratie aanwezig zijn. Aan de hand van de samenstelling van deze componenten kunnen we de aanwezigheid van micro-organismen inschatten en dus de versheid van het product bepalen. Het gebruik van deze technologie kan ervoor zorgen dat er minder voedsel verspild wordt.'

Wordt er veel voedsel verspild?

 ‘Een derde van het voedsel dat wereldwijd geproduceerd wordt gaat verloren, wat neerkomt op 1,3 miljard ton per jaar. In Europa gaat 92 miljoen ton voedsel per jaar verloren. Dat is 179 kg per persoon per jaar. In België ligt het verlies zelfs een stuk hoger. De huishoudens dragen 42% bij aan dit verlies en in de landbouw en de verwerkende industrie gaat 39% verloren. De overige verliezen vinden we terug bij consumptie buitenshuis (14%) en retail (5%). Wij focussen ons onderzoek vooral op verliezen in de huishoudens en retail. We willen via conserveringstechnieken de houdbaarheid verlengen zodat er minder producten worden weggegooid.’ 

Over welke voedingsproducten gaat het dan?

‘Het gaat vooral over microbiologische bederfbare producten: de kort houdbare producten die je vooral vindt in het koelvak. We doen onderzoek naar het bewaren  van vleeswaren, gerookte vis, sauzen, kant-en-klaar maaltijden en gesneden groenten. Het verlies is hier groot omdat de korte tijd waarin een product geconsumeerd kan worden snel is verstreken.’

Op welke manier kan de conservering worden verbeterd?

‘Het verhaal is dubbel. Enerzijds willen we minder voedsel verspillen, anderzijds is er de druk om zo weinig mogelijk conserveringsmiddelen en andere additieven te gebruiken. Supermarkten dwingen bedrijven commercieel om geen additieven te gebruiken en zo weinig mogelijk conservering toe te passen maar tegelijkertijd willen ze een lange houdbaarheid hebben. Dat is in strijd met elkaar en dus bijna onmogelijk. Consumenten willen ook geen gesteriliseerde producten meer. Jaar na jaar daalt de vraag naar conserven, terwijl verse gesneden groenten in aandeel winnen. De juiste verpakking kan de houdbaarheid van voedingsmiddelen aanzienlijk verlengen, maar consumenten houden niet van te veel verpakking. Een individueel verpakte komkommer lijkt bijvoorbeeld overbodig, maar als je weet dat het de houdbaarheid met 10 dagen kan verlengen blijkt dit wel zinvol: het gaat voedselverlies significant tegen. Het is belangrijk dat we de consument beter informeren over het feit dat conserverende technieken, zoals de verpakking of het toevoegen van bepaalde additieven, een belangrijke troef zijn om voedselverliezen tegen te gaan. Hier moet nog aan gewerkt worden.’ 

Foto: Slimme verpakking met censoren

‘Wat wij doen is het effect van verschillende factoren  zoals de zuurtegraad, wateractiviteit, verpakkingsatmosfeer, enzovoort op de houdbaarheid precies in kaart te brengen. We verzamelen gegevens op basis van experimenten in het laberatorium en maken vervolgens modellen om de houdbaarheid onder specifieke omstandigheden te voorspellen. Op die manier kunnen we omstandigheden creëren die de houdbaarheid kunnen verlengen zonder toevoeging van additieven of zeer geavanceerde verpakkingstechnieken.’ 

Meer lezen? Het volledige interview van Sofie Claerhout verscheen eerder op de website van OneWorld. OneWorld is een journalistiek platform voor mensen die mondiaal denken & groen doen.

Denk mee!

Bovenstaande techniek is een mooi voorbeeld van innovatie op het gebied van voedselverpakkingen. Dergelijke innovaties dragen bij aan de duurzaamheidsuitdagingen van veel bedrijven. Ook Danone Nutricia zoekt manieren om haar producten slimmer te verpakken en te vervoeren. Bekijk de Verpakking & transport-uitdagingen van Danone Nutricia of lees welke plannen anderen al hebben bedacht!

 

Schreeuw het van de daken!


Gerelateerd project


Reacties 1

Geert van der Linden 19 augustus 2016

Tof!