Eneco en TU/e werken aan gezinsauto op zonne-energie

Rijden we binnenkort in auto's op zonne-energie? Het klinkt als een verre toekomstdroom, maar het is dichterbij dan je denkt. De studenten van Solar Team Eindhoven en energieleverancier Eneco slaan de handen ineen om autorijden op zonne-energie voor het grote publiek toegankelijk te maken.


  • Door

    Hansje Huson

    5 december 2016

Het Solar Team van de TU Eindhoven werkt al een aantal jaar aan de ontwikkeling van een gezinsauto op zonne-energie. Hun Stella Lux is nu nog niet geschikt voor de showroom, maar hun concept is wel een realistisch toekomstscenario. Eneco werkt aan lokale opslag van lokaal opgewekte zonne-energie - bijvoorbeeld in de accu's van elektrische auto's. Logisch dus, dat ze gaan samenwerken.

De eerste energiepositieve auto

De Stella Lux, die het Solar Team in 2015 ontwierp, is een uiterst lichte en aerodynamisch vormgegeven gezinsauto. Hij ziet er futuristisch uit, maar biedt plaats aan vier personen, heeft een kofferbak en haalt een topsnelheid van 125 kilometer per uur. In het bewolkte Nederland kun je er zo'n 1.000 kilometer mee vooruit voordat hij weer moet worden opgeladen.

Via zonnepanelen wordt de benodigde elektriciteit gegenereerd voor de elektrische aandrijving. Tanken of opladen is compleet overbodig! Sterker nog, tien maanden per jaar genereren de zonnepanelen op het dak van de Stella Lux meer stroom dan de auto verbruikt. De auto is dus 'energiepositief': netto levert hij stroom terug aan het lichtnet.

Zonne-gezinsauto al 2x wereldkampioen

Het Solar Team won de vorige twee edities (2013 en 2015) van de World Solar Challenge in Australië. Daarbij kozen ze bewust voor deelname met een gezinsauto, de Stella (2013) en de opvolger Stella Lux (2015). Zo willen ze aantonen dat het prima mogelijk is om lange afstanden op zonne-energie te rijden.

Ook aan de World Solar Challenge 2017 doet het team weer mee. Daarvoor ontwerpen ze een nieuwe auto, die in juni 2017 gepresenteerd wordt. In samenwerking met Eneco moet deze auto ook beschikbaar worden voor het grote publiek.

Stella wint Award - vóór Apple en Elon Musk

De potentie van de zonne-auto wordt internationaal erkend. In 2015 won het Solar Team de prestigieuze Crunchie Award in de categorie 'Best Technology Achievement'. Deze Award staan ook wel bekend als de 'Technology Oscars'. Een enorme prestatie, want in deze competitie wonnen ze van zwaargewichten zoals het Apple Pay-betaalsysteem, het herbruikbare lanceringsysteem van Elon Musk´s SpaceX, de ruimtevaartorganisatie ESA - die kandidaat was voor de Rosetta-landing - en de blockchain, het belangrijkste mechanisme achter de virtuele valuta bitcoin.

Solar Team: gedreven studenten

Elke twee jaar stelt de TU Eindhoven een Solar Team samen van eenentwintig gemotiveerde studenten, die hun studie gedurende anderhalf jaar stopzetten om te werken aan de futuristische auto's op zonne-energie. Hun doel: de auto van de toekomst daadwerkelijk op de markt brengen. Teammanager Wout Gubbels vertelt: "Gewone gezinnen moeten de mogelijkheid hebben om volledig op zonne-energie hun dagelijkse ritten te maken. Met onze auto’s laten wij zien dat dat nu al kan."

Team Solar kiest dan ook sinds de start bewust voor het ontwerpen van een betaalbare gezinsauto, met gebruik van bestaande materialen. Daardoor wordt massaproductie eerder mogelijk. Van de Rijksdienst voor het Wegverkeer kreeg de Stella als eerste en enige auto op zonne-energie toestemming om de openbare weg op te gaan.

Eneco wil ontwikkeling versnellen

Eneco biedt haar klanten intelligente diensten op het gebied van energie, laaddienstverlening en mobiliteit. Het energiebedrijf werkt hierbij nauw samen met onder andere autofabrikanten, leasemaatschappijen en ICT bedrijven. Eneco investeert fors in de overgang naar elektrisch vervoer en heeft inmiddels veel kennis opgedaan over elektrisch rijden. Solar Team en Eneco willen kennis en ambities uitwisselen over duurzaamheid, mobiliteit en innovatie - bijvoorbeeld op het gebied van hoogwaardige zonnecellen, batterijen en slim laden. Zo wil Eneco de adoptie van duurzaam elektrisch vervoer versnellen. Het doel is om in de toekomst elektrisch vervoer door 100% duurzame opwek voor iedereen mogelijk en betaalbaar te maken. De auto moet dan een integraal onderdeel worden van het energiesysteem.

Decentrale energie-opslag in opkomst

Investering in decentrale energieopslag wordt zowel voor huishoudens als voor beheerders van (micro)netten economisch steeds interessanter. Dat is de conclusie van KMPG LLP in een onderzoek naar de ontwikkelingen van decentrale energiesystemen in Engeland (begin 2016). In zo'n systeem combineer je lokale opwek- en opslagcapaciteit. Bijvoorbeeld een set zonnepanelen, gekoppeld aan een warmtepomp en een accu. Door de sterk gedaalde prijzen voor duurzame energieopwekking ontstaan meer kansen voor decentrale energiesystemen. Zo kan het nationale energiesysteem steeds meer transformeren naar een energiemarkt waar lokale vraag en aanbod van energie worden bepaald door gebruikers en bedrijven op wijk of stadsniveau.

Vehicle to Grid

In Nederland onderzoeken verschillende partijen de mogelijkheden om een elektrische auto te gebruiken als opslag. Zo test netbeheerder Stedin speciale Vehicle to Grid-laadpalen. De slimme laadpalen worden gekoppeld aan zonnepanelen op de omliggende huizen van bewoners, daken van bedrijven en openbare gebouwen zoals scholen. Ze kunnen de accu van elektrische auto’s laden én ontladen waardoor de auto kan worden gebruikt als energieopslag. Ook netbeheerder TenneT en laadpalenleverancier The New Motion willen dit jaar de accu's van duizenden elektrische auto’s inzetten voor stabilisering van het elektriciteitsnet. En de Amsterdamse Arena gaat met hergebruikte Nissan Leaf-accu's een opslag- en noodstroomvoorziening aanleggen. 

 

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0