Match: Grrr ontwerpt een logo voor het Voetafdruk Avontuur

Grrr en Laura van het Voetafdruk Avontuur hebben elkaar een zetje gegeven met hun gratis Nudge Vriendendienst. Grrr ontwierp het logo van het Voetafdruk Avontuur en Laura organiseerde een Footprint quiz voor de ontwerpers. Laura vertelt over de samenwerking met Grrr en het ontwerpproces van haar logo.


  • Door

    Migiza Victoriashoop

    17 januari 2017

De wereld van de ecologische voetafdruk

Het Voetafdruk Avontuur is een initiatief van Vriend van Nudge The Footprint Challenge. Tijdens het Voetafdruk Avontuur ga je samen met jouw gezin de uitdaging aan om groen(er) te worden. Een maand lang duik je samen in de wereld van de ecologische voetafdruk. Onder de deskundige leiding van Voetafdruk Avonturiers Niobe en Laura ontdek je wat de ecologische voetafdruk is en hoe je met kleine acties kunt vergroenen.

Samen werken aan het logo

In juni zag Laura de gratis Vriendendienst van ontwerpbureau Grrr voorbij komen in de Nudge Vrienden Update: een logo voor een duurzaam initiatief. ‘Een perfecte match voor het project dat ik aan het opzetten was: het Voetafdruk Avontuur! De filmpjes waren al gemaakt, de website was klaar, maar wat nog ontbrak was een logo. Dus ik was erg blij met de Vriendendienst van Grrr’, vertelt Laura. Tijdens de briefing met een ontwerper van Grrr kon Laura uitleggen welke ideeën ze had voor het logo. ‘Ik zocht een logo dat kinderen van 8 t/m 12 jaar aanspreekt, maar niet te kinderachtig is. In de werkboekjes van het Voetafdruk Avontuur nemen twee karakters je mee op ontdekkingsreis in de wereld van de voetafdruk. Ik wilde die karakters terug laten komen in het logo’, zegt Laura. ‘De ontwerper van Grrr stelde voor om de karakters een gezicht te geven en ze verschillende emoties uit te laten drukken.’ 

De presentatie

Eind september presenteerde Grrr het logo aan Laura en nam haar tijdens de presentatie mee in het ontwerpproces. 'Ik kreeg de schetsen, kleuren en expressies van de karakters te zien totdat het uiteindelijke logo onthuld werd’, vertelt Laura. Na wat kleine aanpassingen in de gezichten van de karakters en de grootte van het logo, was het ontwerp klaar. Laura vertelt: ‘Helemaal wat ik zocht. De karakters heb ik Eef en Gijs genoemd.’

Footprint quiz

In ruil voor de gratis Vriendendienst organiseerde Laura in november een Footprint quiz voor medewerkers van Grrr. Tijdens deze quiz gingen zes teams de strijd met elkaar aan. Welk team wist er het meest over de ecologische voetafdruk? De hoofdprijs was een felbegeerde footprint-friendly chocoladereep van de Chocolatemakers. ‘Na de eerste ronde gingen twee teams aan kop en nam de spanning toe’, vertelt Laura. ‘Uiteindelijk moest er een shoot-out vraag aan te pas komen om de strijd te beslissen. Gelukkig waren de winnaars zo sociaal om de prijs met de andere teams te delen.’

Tip: op 2 februari kun je als Nudger jouw kennis over de ecologische voetafdruk testen tijdens de Nudge Pop-Up Pubquiz! Ga de uitdaging aan en geef je op.

Vergroenen met het Voetafdruk Avontuur!

Op 4 februari gaat een nieuwe editie van het Voetafdruk Avontuur van start. Wil je ook op ontdekkingsreis in de wereld van de ecologische voetafdruk? Meld je dan samen met jouw gezin gratis aan!

Schreeuw het van de daken!


Reacties 0