De synthetische autoband: ernstige vervuiler

Rijden op synthetische banden is de normaalste zaak van de wereld, maar brengt ernstige vervuiling voor mens en milieu met zich mee. Wat kunnen we doen om deze schade te beperken?


  • Door

    Migiza Victoriashoop

    9 februari 2017

De grootschalige plastic soep kent vele oorzaken: wegwerpflesjes, plastic zakjes, maar ook autobanden. Noors en Duits onderzoek tonen aan dat een derde tot de helft van al het microplastic uit autobandenslijtstof bestaat. Tijdens het rijden laten we allemaal bandensporen achter op het wegdek. In deze sporen zitten plastic deeltjes die via de lucht en de wateren in de natuur terechtkomen.

Synthetische autobanden

Slijtstof van autobanden is vervuilend doordat de banden gemaakt zijn van synthetisch rubber. Dit rubber is een kunststof gefabriceerd uit aardolie. Net als bij plastic wordt bij de productie van synthetische banden polymerisatie toegepast. Hierbij worden kleine koolwaterstoffen samengevoegd tot een lange keten. Zo kunnen de banden hoge snelheden halen en hebben ze een grote remcapaciteit. 

Wat zijn de gevolgen?

In Nederland verslijten we ongeveer één kilo autoband per persoon per jaar. Hiervan komt jaarlijks zo’n duizend ton in onze wateren terecht. Dit staat gelijk aan 130.000 banden! Uit het slijtstof komen zinkdeeltjes vrij, die vervolgens in de lucht belanden als fijnstof en de kans op longaandoeningen verhogen. Daarnaast komt een groot deel van het slijtstof als microplastic terecht in rivieren, zeeën en oppervlaktewater. Hierdoor dragen ze bij aan een steeds groter wordende plastic soep.

Wat kunnen we eraan doen?

Gelukkig zijn er initiatieven en tips om autobandenslijtstof te verminderen. We hebben er een aantal voor je op een rij gezet:

1 - De Bandenpomp

Ongeveer zeven procent van de Nederlanders rijdt op autobanden waarvan de spanning te laag is. Dit zorgt voor extra rolweerstand en slijtage. Veel apparatuur om de bandenspanning te controleren, staat bij tankstations. Toch is een tankstation geen handige plek om de spanning te meten. Door het rijden, warmen de banden namelijk op. De Bandenpomp biedt een oplossing: een plek waar auto’s uit de directe omgeving terecht kunnen om de banden te controleren en te pompen. Door de korte afstand heb je geen last van opgewarmde banden. Mochten de banden toch warm zijn, dan is er genoeg plek om ze af te laten koelen. Inmiddels zijn er al tientallen Bandenpompen in Nederland. Heb je die bij jou in de buurt al gevonden?

2 - Rijgedrag

Autobanden slijten sneller door roekeloos rijgedrag! Niet parkeren tegen stoepranden of over hoge drempels rijden, voorkomt slijtage. Daarnaast ga je slijtage ook tegen door minder hard op te trekken en te remmen.

3 - Zelf natuurrubber produceren

Volgens Maria Westerbos van de Plastic Soup Foundation is natuurrubber een goede vervanger voor synthetisch rubber, omdat het biologisch afbreekbaar is. Nu wordt natuurrubber voornamelijk vanuit Azië geïmporteerd. Aan de Universiteit van Wageningen werken onderzoekers hard om kwalitatief goede natuurrubber te kweken op eigen bodem.

 

Schreeuw het van de daken!


Reacties 2

Jan Wind 25 februari 2017

Een goede optie is om banden te vullen met stikstof. De moleculen van deze vulstof zijn groter dan die van zuurstof en verdwijnen dus niet zo snel door het poreuze materiaal van banden. Je krijgt een groen dopje op het ventiel zodat iedereen kan zien dat je stikstof in de banden hebt. Ieder half jaar laten controleren op spanning is genoeg om duurzaam met je banden om te gaan.

Migiza Victoriashoop 28 februari 2017

Hi Jan, dat zou zeker een goede oplossing zijn! Leuk dat je meedenkt.